گردشگری

احیای عروس گردشگری آذربایجان با رایحه تدبیر

عنوان “نگین آبی آذربایجان” با دریاچه ارومیه و جلوه‌های چشم‌نواز تنها آبگیر داخلی کشور و تالاب‌های آن گره خورده و این جاذبه‌های طبیعی گردشگران بسیاری را طی سال‌های گذشته برای بازدید از آن به این منطقه کشانده؛ هرچند این روزها با شیوع بیماری کرونا، میزان گردشگری در آن کاهش یافته ولی دوباره با کنترل این بیماری، روند بازدید از این دریاچه تازه پرآب‌شده افزایش می‌یابد.

اکنون وضعیت دریاچه ارومیه  نه تنها امیدوارکننده بوده بلکه تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان بیش از یک متر و ۳۰ سانتی متر افزایش یافته و این امیدواری را افزایش داده که قول رییس دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان در مسیر پایانی است.

این روزها زنده شدن دوباره موج‌ها در این دریاچه، سواحل و پل میان‌گذر آن را به محلی برای توقف و تفریح گردشگران تابستانی تبدیل کرده است و در سایه توجه دولت، بوی خوش زندگی از این زیست بوم زیبا به مشام می رسد.

یکی از مهمترین نتایج مثبت پرآب شدن دریاچه ارومیه، توسعه گردشگری در این منطقه از کشور است و از آنجایی که در سال های پرآبی این دریاچه، سالانه به ویژه در فصل تابستان، صدها هزار نفر از مردم ایران و حتی بسیاری از کشورهای همسایه برای گذران اوقات تعطیلی به این محل می آمدند، انتظار می رود تا دوباره با پرآب شدن آن و وجود امکان شنا و همچنین استفاده از وجهه درمانی آن، پس از کنترل ویروس کرونا بازهم شاهد حضور گردشگر در منطقه و به دنبال آن رونق اشتغال تابستانی باشیم.

افزایش تراز آبی، نقطه نخست امیدواری به توسعه گردشگری دریاچه ارومیه

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به قول دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی به مردم منطقه مبنی بر افزایش سالانه یک متری تراز دریاچه ارومیه پس بهره برداری از طرح‌های انتقال آب به پیکره دریاچه، گفت: هنوز طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه به اتمام نرسیده که امروز شاهد آن هستیم که با اقدامات ستاد احیا همچون لایروبی رودخانه‌ها، تغییر الگوی کشت در منطقه و تلاش برای صرفه جویی در مصرف آب، تراز این دریاچه نسبت به ۲ سال گذشته نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد احیا، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: در سفر اخیر معاون رییس جمهوری به آذربایجان‌غربی اعلام شد که از ابتدای تشکیل ستاد احیا، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به قیمت روز هزینه شده است.

وی در رابطه با طرح‌های مهم احیای دریاچه ارومیه گفت: دی ماه سال گذشته و همزمان با سفر رییس جمهوری طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه افتتاح و سالانه بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد نگین آبی آذربایجان خواهد شد.

سرخوش با اشاره به اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود.

دریاچه ارومیه زیستگاه عظیم حیوانات

کارشناس اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری دریاچه ارومیه بیان کرد: ۱۱۵ نوع پرنده در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه شناسایی شده است و ظرفیت قابل توجهی برای پرنده نگری در این منطقه وجود دارد.

حمید رعناقد اظهار داشت: پلیکان سفید، فلامینگو، پرندگان شکاری و اردک‌های سرسفید، سر حنایی و مرمری از مهمترین گونه‌های پرندگان در پیرامون دریاچه ارومیه و تالاب‌های آن است.

وی همچنین با اشاره به وجود بیش از ۱۰۲ جزیره در پارک ملی دریاچه ارومیه، افزود: جزایر کبودان (قویون داغی)، اشک، اسپیر و آرزو به دلیل تنوع گونه‌های جانداران از مهمترین جزایر دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

کارشناس اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی ۱۷۷ گونه گیاهی در پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: ۱۷۴ گونه از این تعداد در جزایر دریاچه ارومیه زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه جزیره اشک دارای تنوع گونه‌های گیاهی بیشتری نسبت به سایر جزیره های این دریاچه است، افزود: بزرگترین خانواده گیاهی موجود در پیرامون دریاچه ارومیه را “کاسنی”‌ها به خود اختصاص داده‌ است.

رعناقد با اشاره به مصرف دارویی، خوراکی و صنعتی گونه‌های گیاهی موجود در حوزه اکولوژیکی دریاچه ارومیه، گفت: بهره برداری از این پتانسیل می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر ایفا کند.

وی در رابطه با گونه‌های پستانداران موجود در پیرامون دریاچه ارومیه نیز گفت: ۵۳ گونه پستاندار در استان شناسایی شده است که ۲۳ گونه آن در پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می‌کنند.

کارشناس اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: پستانداران شناسایی شده در جزایر دریاچه ارومیه بیشتر از نوع “قوچ میش” و “گوزن زرد” بوده است.

وی همچنین به زیست ۲۵ گونه خزنده و سه گونه دوزیست در حوزه اکولوژیکی دریاچه ارومیه اشاره کرد.

لجن‌های طبی دریاچه ارومیه

عضو هیات علمی دانشگاه ربع رشیدی تبریز در خصوص ظرفیت درمانی دریاچه ارومیه گفت: ظرفیت درمانی دریاچه ارومیه به حدی است که می‌توان محصولاتی برای درمان بیماری‌هایی نظیر آرتروز مفاصل، انواع دردهای سیاتیک، داروهای جوان سازی پوست یا پمادهای مخصوص ماساژ درمانی و به طور کلی کرم و لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره لجن‌های دریاچه تهیه کرد.

جلال محمدی با تاکید بر اینکه تاثیر درمانی لجن‌های طبی در حال حاضر در دنیا به اثبات رسیده است، گفت: ایران دارای یکی از ۲ منبع تامین کننده این مواد در سطح دنیا به شمار می‌رود.

برخی از پژوهشگران نیز معتقدند که در لجن‌های این دریاچه مواد طبیعی خاصی وجود دارد که گردش خون موضعی را افزایش می دهد و به صورت هوشمند اکسیژن بیشتری را به بافت آسیب دیده می رساند.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تلاش بی وقفه آن برای احیای نگین آبی آذربایجان، نه تنها زیستگاه‌های متنوع جانداران در آن احیا شد بلکه این زیبایی بازگشته به نگین آبی آذربایجان، آن را به عروس گردشگری منطقه تبدیل کرد.

دریاچه ارومیه هم اکنون به قطب توجه گردشگران در منطقه تبدیل شده و کمتر گردشگری بدون عیادت از آن، در منطقه حضور می‌یابد.

هرچند شیوع بیماری کرونا در هفته ها و ماه های اخیر، گردشگری در دریاچه ارومیه را از آن تب و تاب همیشگی انداخته ولی همچنان می توان با رعایت پروتکل هایی از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

در حال حاضر وضعیت آذربایجان‌غربی که بسیاری از سواحل دریاچه در آن وجود دارد، از نظر شیوع بیماری کرونا قرمز شده و بهتر است تا گردشگری در این دریاچه زیبا را به اولین فرصت پس از بهبود شرایط موکول کنیم تا ضمن جلوگیری از شیوع بیماری، از زیبایی‌های آن نیز لذت ببریم.

دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب دارد در حالی که این رقم تا پیش از اجرای طرح های احیایی در دولت تدبیر و امید، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب  بود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *