هورامان

از امید گردشگری ایران به هورامان جهانی تا تکاپوهای میراث ملی

با ثبت جهانی هورامان و راه آهن ایران در فهرست جهانی یونسکو می‌توان به شناخته شدن ایران در میان گردشگران خارجی بیشتر امیدوار بود.

به بهشت می ماند هورامان. هر کسی حتی یکبار به این خطه از ایران سفر کرده باشد می داند این سرزمین بهشت روی زمین است.   اورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت، لهون است. حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه اورامانات/ هورامان قرار دارد. در سال ۱۳۹۹  ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان توسط یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است.   در اجلاس یونسکو پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. خبر دیگر این که راه آهن سراسری ایران نیز در فهرست جهانی قرار گرفت.

منظر فرهنگی اورامانات هورامان ثبت جهانی شد

درچهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته،  اورامات/ هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت، لهون است.

«راه آهن سراسری ایران» ثبت جهانی شد

در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته،  راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران و وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان با هدف تقویت و توسعه گردشگری، «برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری» میان دو کشور را امضا کردند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استلا بالتوا وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان در ارتباطی ویدئوکنفرانسی ضمن گفت‌وگو درباره ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان دو کشور را امضا کردند.

مونسان در مراسم امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان گفت: بلغارستان کشوری زیبا و مردمان خوبی دارد، بازدیدی که در سال ۲۰۱۸ از کشور بلغارستان داشتم جزء یکی از خاطرات خوب من است، خوشحالم که روابط دو کشور نیز همیشه خوب بوده است.

او افزود: معتقدم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، نقش مهمی در شناخت جوامع و ملت‌ها از یکدیگر دارد و موجب می‌شود مردم بیشتر با هم آشنا شوند، این موضوع به صلح جهانی نیز کمک می‌کند، همچنین صلح و دوستی میان ملت‌ها را افزایش می‌دهد. به این بخش به اندازه کارکردهای اقتصادی اهمیت می‌دهم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در جهان وجود دارد به دلیل عدم شناخت از یکدیگر است. شیوع ویروس کرونا در توسعه گردشگری فاصله انداخت اما مطمئنم زمانی که دنیا بر کرونا پیروز شود، گردشگری به شدت توسعه پیدا می‌کند.

مونسان عنوان کرد: برپایه روابط خوب میان ایران و بلغارستان می‌توانیم روابط گردشگری دو کشور را افزایش دهیم. ایران کشوری تاریخی با بیش از هفت هزار سال تمدن بوده که دارای بناهای تاریخی متعددی است

رشد ۳۰۰درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی/ ۱۸۱میلیارد تومان برای ۷۰بنا

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: در دو سال گذشته علیرغم شیوع کرونا، برای مرمت و احیای ۷۰ بنای فرهنگی تاریخی، حدود ۱۸۱میلیارد تومان سرمایه بخش‌خصوصی جذب شد که نسبت به ۱۵سال گذشته ۳۰۰ درصد داشته است.

وی درباره نقش، جایگاه و ماموریت‌های صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: سامان‌دهی و مشخص‌کردن وضعیت بناهای تاریخی از ماموریت‌های این صندوق است؛ البته تعدادی از این بناها در مالکیت صندوق نبوده است و تحت مالکیت نهادهای دیگر مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و… است که اخذ مالکیت این اماکن را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: مدتی پیش تفاهم‌نامه مشترکی با سازمان اوقاف امضا کردیم که طبق آیین‌نامه صندوق می‌تواند بناهای تحت مالکیت اوقاف را با معرفی از سوی ادارات کل استان‌ها به بخش خصوصی واگذار کند و منافع این واگذاری را با اوقاف بدهد؛ همچنین تفاهم‌نامه‌ای هم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که اختیار بناهای این وزارتخانه برای واگذاری به بخش خصوصی و ایجاد خانه‌های خلاق و فرش دستباف به صندوق داده شد.

میرزایی گفت: اساسا واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی وظیفه ذاتی و انحصاری صندوق است، صندوق اکنون به عنوان حلقه واسط میان‌بخشی است که با یک تجربه ۱۵ساله مستقیم و یک تجربه غیرمستقیم از سال‌های قبل از آن – از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ – این مسیر را شروع کرده و اکنون از یک پشتوانه ۲۵ ساله علمی و فنی برخوردار است

«راه‌آهن سراسری ایران» شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر است

 احمد پاکتچی  سفیر و نماینده‌ دائم ایران در یونسکو، راه‌آهن سراسری ایران را شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر و بیانگر تعامل و هم‌افزایی دانش و تجربه‌ بین‌المللی در کشورمان دانست و گفت: راه‌آهن نقش منحصر به‌فردی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز داشته است.

پاکتچی از پاریس و به صورت مجازی در چهل و چهارمین نشست کمیته‌ میراث جهانی  حضور داشت، گفت: از دولت قرقیزستان برای حمایت‌ها و از سایر کشورهای عضو که در این حمایت، کشور قرقیزستان را همراهی کردند و از اعضای کمیته که از پرونده حمایت کردند و نتیجه‌ آن در ثبت موفقیت‌آمیز راه‌آهن سراسری ایران متبلور شد، تشکر می‌کنم.

پاکتچی خاطرنشان کرد: راه‌آهن سراسری ایران شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر و بیانگر تعامل و هم‌افزایی دانش و تجربه‌ بین‌المللی در کشورمان بوده است.  این اثر با ارزش‌های برجسته‌ جهانی که قدمتی از دوره‌ قاجار و بعد از آن دارد، ضمن آنکه نشان دهنده‌ تحولات آغازین دوره‌ صنعتی در منطقه است، نقش منحصر به‌فردی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز داشته است.

سفیر و نماینده‌ دائم ایران در یونسکو تصریح کرد: افتخار می‌کنم ایران از فعال‌ترین اعضای کنوانسیون ۱۹۷۲ است. بر این باور هستم که این ثبت در کنار سایر ثبت‌های انجام شده به حفاظت و پاسداشت هر چه بیشتر میراث بشری و  ارتقای بیشتر آگاهی‌ها از مفهوم ارزش جهانی، منجر می‌شود

۲۱ شیء تاریخی در نی‌ریز فارس کشف شد

سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان فارس گفت: عوامل پاسگاه انتظامی قطرویه نی ریز در حین ایست و بازرسی و کنترل خودروهای عبوری در محور کرمان به نی ریز به یک دستگاه خودرو سواری شک کردند که  پس از توقف خودرو، در بازرسی درون خودرو ۲۱ قطعه انواع ظروف فلزی و سفالی کشف شد.

وی ادامه داد: راننده و سرنشین خودرو دستگیر و به همراه با پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس گفت: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اشیا و اموال فرهنگی، تاریخی جرم محسوب می شود و ضمن ضبط اشیا و اموال مرتبط، مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد.

لجن درمانی دریاچه ارومیه، مقوله‌ای درآمد زا اما فراموش شده!

توریسم درمانی صنعتی است که می تواند نقش مهمی در ارز آوری و اشتغالزایی برای کشور داشته باشد که در همین راستا خاصیت لجن درمانی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی محسوب می‌شود که البته این امر، طی سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است. از توریسم درمانی در حال حاضر به عنوان صنعت سوم جهان یاد می‌شود که برخی کشورها نظیر اسپانیا از این صنعت بیشترین درآمد را دارند.

توریسم درمانی در ایران موضوعی بین دستگاهی است، به گونه ای که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارتخانه‌های بهداشت، امور خارجه و کار و رفاه اجتماعی از جمله دستگاه های دخیل در گسترش این امر هستند.

آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد اقتصاد گردشگری سلامت در مجموع ۶۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد بین‌الملل هدیه داده است.

لجن درمانی دریاچه ارومیه همواره تیتر اخباری بوده که با هدف گردشگری بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفته و مورد استقبال علاقه مندان به این حوزه واقع شده است.

دریاچه ارومیه در طول تاریخ همواره برای استفاده از خواص درمانی آن مورد توجه بوده و از جمله مهم‌ترین این خواص درمانی خاصیت لجن‌های دریاچه است که هم اینک مورد توجه نیست که باید برای درآمد زایی و اثرات درمانی این صنعت گردشگری و درمانی احیا شود.

انتخابات ملی جامعه تخصصی صنایع‌دستی وهنرهای سنتی به‌زودی برگزار می‌شود

ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اساسنامه «جامعه تخصصی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی» تدوین شده و امور راه‌اندازی این تشکل در ۳۱ استان با نظارت معاونت صنایع‌دستی در مرحله پایانی است و به‌زودی انتخابات ملی آن برگزار خواهد شد.

توحدی گفت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برحسب ماهیت ذاتی و کارکردهای عملی خود، ظرفیت بسیار بالایی در خصوص افزایش اشتغال، درآمدزایی و حتی ارزآوری دارند.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: انجمن­‌ها و تشکل­‌های مردم‌­نهاد در مسیر تحقق اهداف خُرد و کلان سیاست گذاران و صنعتگران مربوطه دارای اهمیت و ارزشی غیرقابل کتمان هستند و به همین دلیل، معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور همواره در صدد تمهید شرایط لازم به‌منظور تحقق این امر، به صورتی تخصصی در رابطه با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بوده است تا بتواند از آن طریق موجبات بالندگی بخش خصوصی را فراهم کند.

توحدی اضافه کرد: تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با هدف کمک به ارتقای جایگاه صنایع‌دستی با استناد به بند چ ماده ۴ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب بهمن ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، در دستور کار معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی اضافه کرد: جامعه تخصصی فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان مجموعه‌­ای غیردولتی و نمایانگر توانمندی‌­های بخش خصوصی، متشکل از بهترین افراد دارای سوابق مورد تأیید، ضمن تعامل با بخش­‌های دولتی مرتبط در ایجاد زیرساخت­‌ها، زمینه­‌سازی و همکاری و مشورت در زمینه سیاست گذاری، در تمام استان­‌های کشور در حال تأسیس و راه‌­اندازی است.

اجرای قانون «پیمان ارزی»، ۶۰ هزار هنرمند اصفهانی را بیکار کرد

عباس شیردل رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از خروج ۶۰ هزار هنرمند استان از عرصه تولیدات صنایع دستی طی ۲ سال اخیر در پی اجرای قانون «پیمان ارزی» خبر داد.

قانون پیمان ارزی به تعهد انتقال ارز حاصل از صدور کالا به کشور گفته می‌شود که این تعهد طبق سندی رسمی موسوم به «پیمان نامه ارزی» عرضه شده و طبق آن صادرکننده کالا می‌پذیرد که ارز بدست آمده از فروش کالا در خارج را در مدت معینی به کشور انتقال دهد و آن را بر اساس مقررات ارزی و نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانک های مجاز بفروشد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت کند.

عباس شیردل افزود: با قفل شدن صادرات صنایع دستی در پی اجرای قانون “پیمان ارزی”،  جمع زیادی از هنرمندان این دیار یا به شغل دیگری روی آورده‌اند یا از کشور خارج شده‌اند.

وی تاکید کرد: تولیدکننده صنایع‌دستی وقتی نتواند هنر خود را صادر کند و درآمدزایی داشته باشد، در نهایت به دعوت کشورهای خارجی لبیک می‌گوید بطوری که درچند سال اخیر تعداد زیادی از هنرمندان از ایران خارج شدند. زیرا که نه تنها از هنرمند بلکه از هنر آنها نیز استقبال می‌کنند.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از منسوخ شدن هنر این دیار خبر داد و گفت: اجرای قانون “پیمان ارزی” از ۲ سال گذشته تاکنون، صادرات صنایع دستی را در اصفهان به صفر رسانده است.

بافت تاریخی پایتخت در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار مساحت گسترده است

ابوالفتح شادمهری مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران با بیان اینکه بافت تاریخی پایتخت مربوط به حصار ناصری در (مناطق ۱۱ و ۱۲ ) واقع است، گفت این ۲ منطقه ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مساحت پایتخت را تشکیل می دهد.

شادمهری به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و اظهار کرد: کلان ترین بافت مصوب شده شهر تهران مربوط به حصار ناصری است که محدوده آن از شمال به میدان انقلاب، میدان کارگر از سمت غرب، میدان شوش از جنوب و شرق آن به میدان ۱۷ شهریور ختم می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سند جامعی ابلاغ شده ولی هیچ راهکاری در محدوده تعریف نشده است و مقدمات و مجموعه ضوابط آن به صورت عام و بدون توضیحات کامل وجود دارد، گفت: متولی این سند وزارت راه و وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن در تهران اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شود که در این سند هنوز مشخصاتی برای حفظ آن از طریق دستگاه متبوع و خدمات رسان شامل وزارت آموزش و پرورش، گاز، وزارت نیرو، بهداشت راهکاری ارائه نشده است.

مدیر بافت تاریخی شهر تهران اضافه کرد: هم اینک جدا از حصار ناصری، مجموعه بزرگ تاریخی در شهر ری، منطقه یک (شامل امامزاده قاسم-امامزاده صالح و منطقه تجریش و بازار آن)، منطقه ۲ (بخش کن) و تک بناهای پراکنده با اهمیت و تاریخی در مناطق پایتخت وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه ای خواهد بود.

کشف بقایای تونل تاریخی دست کَند در گیلان

 ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف بقایای یک تونل دست کَند زیرزمینی در روستای گلسرک شهرستان رشت احتمالا مربوط به دوره قاجار خبر داد.

جهانی اظهار داشت: این تونل زیر زمینی به طول تقریبی  ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله های زیرزمینی، زاغه های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی – جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دوره دقیق احداث این تونل، کاربری سازه در دوره خودش، چگونگی فراهم آوری مصالح مورد نیاز و چگونگی تامین آب با بررسی و کاوش امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: سنگ های مالون، آجرهای فشاری، سنگ های رودخانه ای از جمله مصالح تونل است و در فاصله ۱۰ الی ۲۰ متر نیز برج های نگهبانی قرار گرفته است؛ دسترسی به برج ها از طریق تونل و با کمک پله های زیر زمینی امکان پذیر است.
معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: این سازه زیرزمینی با ابعاد مختلف بوده و در برخی از نقاط، اتاق ها مستطیل شکل با سقف نورگیر است و به نظر می رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد؛ پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده شده که این امر امکان رویت آن را سخت و دشوار کرده است.

۳۰۰ مکان بازار تاریخی تبریز به دکه تبدیل شده است

 حسین اسمعیلی سنگری مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی ها و آمارهای موجود تعداد ۳۰۰ مکان و فضای داخلی بازار تاریخی تبریز به دست افراد سودجو به دکه و مغازه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از تخلفات انجام شده در بازار تبریز تبدیل فضاهایی از بازار به واحدهای مخل و تغییر شکل آن‌ها به مغازه است، افزود: تاکنون ۳۰۰ مورد فضای مخل و تبدیل شده به مغازه به‌صورت دکه‌ها، تراشیدگی دیوارها در ورودی سراها و تیمچه‌های بازار تاریخی تبریز شناسایی شده‌ است.   این فضاها طی نیم‌ قرن گذشته به‌ صورت تدریجی شکل‌ گرفته و بعد از گذشت سال‌ها سند ۶ دانگ رسمی و یا سرقفلی برایشان تهیه شده است. فضاهای مذکور قدیمی بوده و شکل‌گیری آن‌ها مربوط به گذشته و بر اساس حق پیشه اصناف است.

وی ادامه داد: پس از ثبت جهانی بازار تبریز و با تشکیل گروه تخصصی و یگان حفاظت، بروز تخلفاتی در این زمینه بعید است و این مکان تاریخی با تمام عناصری که شامل فضاهای مذکور است، به دقت حفظ و مراقبت می شود و هیچ‌ گونه خللی بر آن وارد نمی باشد.

اسمعیلی برچیدن چنین واحدهای مخل را به سبب داشتن سرقفلی و سند رسمی دادگستری، نیازمند اقدامات حقوقی مربوط به حوزه قضایی دانست.

کاوش ارگ نادری در خراسان شمالی پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد

کاورش ارگ نادری به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد دوره صفویه و قاجاریه در شهرستان شیروان در شرق استان خراسان شمالی که حدود سه سال به دلیل مشکل مالی متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد.

جواد علایی سرپرست حفاری گروه حفاری تپه ارگ نادری شیروان گفت:  فصل سوم کاوش ارگ نادری با همکاری دانشگاه زابل و میراث فرهنگی خراسان شمالی با پیش بینی اعتبار ۱۵ میلیارد ریال از سر گرفته شد.
علایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس تفاهمنامه دو جانبه فصل سوم کاوش در مدت ۴۰ روز با حضور چهار کارشناس در بافت های مختلف این آثار تاریخی انجام می شود و هم اکنون این کاوش برای ایجاد ۲ ترانشه در سطح پایین و بالای تپه در حال اجراست.
وی اضافه کرد: کاوش های باستان شناسی در فصل سوم برای یافتن  شواهدی از استقرار دوران صفویه و قاجاریه در دست جرا قرار گرفت که  علاوه بر کاوش علمی، کار روی مطالعات، نقشه برداری، بررسی، آسیب شناسی، ساماندهی و غیره باید صورت گیرد.
فصل اول کاوش باستانی شناسی ارگ نادری در سال ۹۵ و فصل دوم آن نیز در سال ۹۷ شروع شد به طوری که بررسی کاوش های اولیه  وجود برخی از سفال ها بیانگر این موضوع است که مردم این منطقه حتی با کشور چین در این خصوص مراوداتی داشته اند.

هویت تاریخی دزفول در دوراهی مرمت یا تخریب

برخی بناهای تاریخی دزفول به دلیل قدمت زیاد و فرسودگی در معرض ریزش و تهدید جان ساکنان هستند اما گاه مرمت و بازسازی آنها بنا به دلایلی با مشکل مواجه می‌شود.

فرسودگی بناهای تاریخی واقع در بافت قدیم دزفول گاها به ریزش و تخریب ختم می‌شود که با توجه به سکونت افراد در این اماکن تاریخی برای آنها خطرات جانی و مالی دارد.

افزون بر ۱۴۰ اثر تاریخی دزفول از جمله حمام، مسجد، خانه و سابات دزفول در معرض تخریب و ریزش هستند که اگر مورد غفلت قرار گیرند ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.

این در حالی است که ساکنان این بناهای تاریخی توان مالی کافی برای مرمت ندارند و با وجود ریزش و تخریب بخشی از بنا همچنان در آنها سکونت دارند.

سابات(طاق برای ایجاد سایه در گذرگاه‌ها) زرنگار به عنوان یکی از سابات تاریخی دزفول در محله لوریان دزفول واقع شده که با شماره ۲۹۱۷۴ به ثبت ملی رسیده و مربوط به دوران قاجار است.

بخشی از این سابات تاریخی که یک خانواده در زیر آن ساکن هستند زمستان سال گذشته ریزش کرد و به علت مشکلات پیش آمده موجی از استرس در بین اهالی منطقه ایجاد کرد.
اهالی برای امنیت جانی خود یکصدا خواستار مرمت سابات و خانه متصل به آن شدند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *