زنجان

چرا کسی حاضر نیست در ‌استان ‌زنجان ‌هتل بسازد؟

با اینکه استان زنجان به شدت با کمبود هتل و اقامتگاه‌های گردشگری مواجه است ولی مسئولان هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهند و فقط به جمله “نبود سرمایه‌گذار” بسنده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان،  طبق استانداردهای جهانی و ملی استان زنجان به‌شدت با کمبود هتل و اقامتگاه‌های گردشگری مواجه است و همین موضوع یک دلیل بازدارنده‌ای است که بسیاری از همایش‌های بین‌المللی و کشوری و حتی مسابقات ورزشی در این استان برگزار نشود و این استان از میزبانی بسیاری از آیتم‌های کشوری و قاره‌ای محروم شود.

با اینکه در راستای ترغیب سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و اقامتگاه‌های گردشگری در استان زنجان، چندی است که در سطح شهر از بیلبوردهایی با مضمون “مشوق های سرمایه گزاری در ساخت هتل ” نصب شده ولی تاکنون به خاطر اقتصاد راکد استان، کسی حاضر نشده است که در این استان و در شهر زنجان اقدام به ساخت هتل کند. البته مسئولان هم حاضر شدند با برخی از وعده‌های توخالی همچون برداشتن موانع در ساخت هتل،  سرمایه‌گذاران را با هر نحوی به استان بکشند ولی سرمایه‌گذاران بسیار زیرک‌تر از آن هستند که فریب این وعده‌های پوچ مسئولان زنجانی را بخورند.

البته در زمان استاندار قبلی زنجان یک پروژه به شکل کاملا فرمالیته با عنوان ” هتل پنج ستاره گاوازنگ” کلنگ‌زنی شد ولی پس از مدتی همگان متوجه شدند که کلنگ‌زنی این پروژه کاملا فرمالیته بوده است و آقای استاندار فقط برای پر کردن گزارش عملکرد خود این اقدام را کرده بود. البته پس از چندی مسئولان استانداری ناچار شدند قسمتی از حقایق را اعلام کنند و  مدعی آن شوند که چون برای این پروژه سرمایه‌گذار پیدا نشد، عملیات اجرایی هتل پنج ستاره آغاز نشد. البته بگذریم نه حالا اسدالله درویش‌امیری حضور دارد و نه هیچ‌کدام از معاونانش.

اما به راستی راهکار چیست؟ برای احداث هتل در زنجان همچنان باید منتظر سرمایه‌گذار ماند و یا اینکه باید مسئولان دولتی به فکر احداث هتل جدید از محل اعتبارات دولتی باشند؟ آیا این پروژه می‌تواند با این اعتبارات محدود دولتی آغاز شود و  اگر عملیات اجرایی آن استارت بخورد می‌شود امیدی به تکمیلش داشت؟ آیا می‌توان عملیات اجرایی “هتل پنج ستاره گاوازنگ” که شاهکار اسدالله درویش‌امیری استاندار سابق زنجان بود، اقداماتی انجام داد؟

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌وگو تسنیم اظهار داشت:  با توجه به هزینه‌های بالای احداث هتل، تنها یک هتل چهار ستاره در زنجان به بهره‌برداری رسیده و سایر هتل‌ها دو و یا سه ستاره هستند فلذا هزینه احداث هتل اپارتمان و اقامتگاه بومگردی خیلی کمتر از احداث‌ هتل است و می‌توان در این حوزه وارد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در استان زنجان کسی به دنبال احداث هتل چهار و یا پنج ستاره نیست، گفت: در استان زنجان سرمایه‌گذاران بیشتر علاقمند سرمایه‌گذاری در صنایع زودبازده همچون کشاورزی و صنعت بورس هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان همچنین گفت: به سرمایه‌گذاران علاوه بر ساخت هتل، ساخت اقامتگاه گردشگری و هتل اپارتمان نیز پیشنهاد می‌شود که بتوانند از این طریق به بازگشت سرمایه و سوددهی برسند.

از موارد فوق می‌شود به راحتی متوجه شد که مسئولان استانی هیچ‌ برنامه‌ای برای مشکل کمبود هتل ندارند و تنها توجیه آن‌ها عدم استقبال سرمایه‌گذار است. این نشان می‌دهد که اقتصاد استان زنجان با این مسئولان فعلی راه به جایی نخواهد برد چراکه هیچ برنامه جامع و مشخصی ندارند. تقریبا اکثر استان‌های کشور به بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری مجهز هستند ولی در زنجان این مشکل سال‌هاست که نتوانسته حل شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر مشکل کمبود هتل در زنجان در سال‌های گذشته حل می‌شد، این استان به‌خاطر فاصله نزدیکی که با پایتخت دارد می‌توانست میزبان بسیاری از مسابقات بین‌المللی، همایش‌های ملی و آسیایی شود ولی این ضعف همچنان به قوت خود باقیست و انتظاری هم نیست که در سال‌های آینده این موضوع حل شود.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *