آذربایجان

تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری در سفارت ایران در جمهوری آذربایجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بر لزوم تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری در سفارت ایران در جمهوری آذربایجان با محوریت استان‌های شمال غرب کشور تاکید کرد.

احمد حمزه زاده در دیدار با سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان، با اشاره به این‌که بیشترین گردشگران خارجی آذربایجان‌شرقی را گردشگران کشور جمهوری آذربایجان، به خود اختصاص داده‌اند، گفت: جمهوری آذربایجان دومین کشوری است که گردشگران آن ایران و به خصوص آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند.

وی افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا، آذربایجان شرقی میزبان بالغ‌بر 250 هزار گردشگر از جمهوری آذربایجان و نخجوان بود.

وی با تاکید به لزوم توجه به بخش گردشگری و تعریف سازوکارهای مشترک در سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، گفت: با توجه به این‌که ایران و به خصوص آذربایجان شرقی موردتوجه گردشگران کشور آذربایجان، قرار دارد، لذا ایجاد کمیسیون گردشگری مشترک با محوریت استان‌های شمال غرب کشور در توسعه و رونق صنعت گردشگری ضروری است.

حمزه‌زاده ادامه داد: طی سال‌های گذشته تبریز به‌عنوان مقصد گردشگری سلامت برای مردمان جمهوری آذربایجان شناخته شده بود، اما با توجه به تغییر سیستم ارجاع پزشکی این کشور، متاسفانه میزان مراجعه گردشگران سلامت از جمهوری آذربایجان به تبریز کاهش یافت که امیدواریم با تلاش سفارت شاهد بازگشت جمهوری اسلامی ایران به سیستم ارجاع جمهوری آذربایجان و به‌تبع آن رونق هرچه بیشتر گردشگری سلامت در استان باشیم.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، وی با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و هفته‌های فرهنگی مشترک می‌تواند از اولویت‌های حمایتی سفارت باشد، به لزوم توجه به ثبت جهانی آثار مشترک ملموس و ناملموس بین دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: برخی مواریث تاریخی ناملموس مانند مهارت ساخت ساز و نواختن موسیقی عاشیقی و مواریث تاریخی ملموس مانند پل‌های تاریخی واقع در نوار مرزی که سابقه تاریخی مشترکی بین دو کشور دارند از جمله ظرفیت‌هایی به شمار می‌روند که با تبادل‌نظر و هماهنگی‌های لازم از طرف سفارت، می‌تواند اقدامات لازم برای ثبت آن‌ها در فهرست آثار جهانی انجام شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *