سنگ

سنگ «کیانیت»؛ نماد وفاداری و صلح

امروزه گوهرسنگ‌ها به عنوان یک عامل جاذب در صنعت گردشگری جهان به شمار می‌رود. شناخت ویژگی‌های سنگ‌های قیمتیِ متعلق به مقاصد سفر که اغلب به شکل سوغات نیز مورد توجه گردشگران است، می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به علاقه‌مندان حوزه گوهرسنگ‌ها ارائه دهد.«کیانیت» سنگی است از سیلیکات آلومینیوم که نام آن از کلمه یونانی کانوس یا کیانوس به معنای آبی پررنگ گرفته شده است. کیانیت نام خود را مدیون آبراهام گوتلوب ورنر است که آن را در سال 1987 برای این سنگ انتخاب کرد. سنگ «کیانیت» ترکیبی از دو ماده آندالوزیت و سیلیمانیت است و این نوع سنگ‌ها دارای ترکیب شیمیایی یکسان هستند که ساختارهای کریستالی متفاوتی دارند.

معادن این سنگ در کشورهایی از جمله اتریش، برمه، برزیل، هند، کلمبیا، آفریقا جنوبی، نپال، کنیا، میانمار، صربستان، سوئیس، فرانسه، تانزانیا، آمریکا به خصوص ایالت کارولینای شمال، جورجیا، پنسیلوانیا و زیمباوه بسیار زیاد است.

البته کشورهای فرانسه، هند، آمریکا، نپال و آفریقای جنوبی از تولیدکنندگان مهم این سنگ هستند، برای مثال کوه‌های تایرول سوئیس سال‌ها است میزبان کریستال‌های مرغوب کیانیت است. نپال نیز یکی از منابع مرغوب کیانیت در جهان است که رنگ آبی کیانیت آن با یاقوت کبود ماداگاسکار در حال رقابت است. البته کشور کنیا نیز معادن فراوانی از کیانیت بی‌رنگ در خود جای داده که برخی کریستال‌های آن با نوارهای سبز پوشید شده است.

طیف رنگی سنگ «کیانیت» از بی‌رنگ گرفته تا سبز، سیاه و به ندرت ارغوانی قابل تشخیص است. البته برخی از کیانیت‌ها چند رنگ هستند به این شکل که از هر جهت به آن‌ها نگاه شود، رنگ‌های مختلفی از بی‌رنگ تا آبی دارند.

کیانیت آبی از شهرت بیشتری برخوردار است که این آبی هم می‌تواند روشن یا تیره باشد. البته کیانیت در هر دو رنگ شبیه به سنگ یاقوت کبود، توپاز و یا آکوامارین است که این موضوع می‌تواند خریداران را برای تشخیص تفاوت این چند سنگ دچار مشکل کند. برخی از سنگ‌های «کیانیت» هستند که ممکن است رنگ در سطح آن‌ها به صورت یکنواخت پخش نشده باشد و دیده شدن طیفی از رنگ در آن بسیار دیدنی و جذاب است.

کاربرد «کیانیت» به صورت جواهر بیشتر در انگشترها، گوشواره‌ها و آویزها قابل مشاهده است؛ البته این سنگ در صنعت هم کاربرد بسیاری دارد، برای مثال از «کیانیت» در ساخت فرآورده‌های نسوز و دیرگداز مانند آجر، خمپاره و ابزار آتش‌خانه در کوره‌هایی با درجه حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی معتقدند که این سنگ از قدرت بالایی برای انتقال انرژی برخوردار بوده و در تقویت مهارت‌های ارتباطی بسیار تاثیرگذار است. این عده می‌گویند که استفاده از کیانیت در هر مکانی باعث ایجاد ارتباط سازنده، از بین ‌رفتن اختلاف نظرها، رفع خشم، ناامیدی و افکار منفی می‌شود و انرژی معنوی موجود در این سنگ نیز موجب ایجاد تعادل در زندگی و بهبود روابط میان افراد خواهد شد.

هم‌چنین گفته می‌شود که سنگ «کیانیت» هیچ نیرو و انرژی منفی را در خود جمع نمی‌کند و همین ویژگی‌ است که از این سنگ برای تمیزی و درخشان کردن کریستال‌های دیگر سنگ‎ها استفاده می‌شود.

از دیگر خصوصیات این سنگ که عده‌ای بر آن باور دارند می‌توان به ویژگی بازکردن ذهن، افزایش توانایی‌های ذهنی و روانی، توانایی دریافت و انتقال انرژی نیز اشاره کرد. گفته شده است که این سنگ ارتباط مستقیمی با چاکراهای ظریف بدن دارد و آرامش را برای استفاده‌کننده خود به ارمغان می‌آورد.

«کیانیت» هم‌چنین به عنوان نمادی برای وفاداری و رفتار منصفانه با دیگران شناخته شده است. برخی نیز بر این باورند که سنگ کیانیت دسترسی به خاطرات فراموش شده دوران کودکی و به یاد آوردن یک کلمه یا نام افراد را نیز به همراه می‌آورد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *