دریاچه ارومیه

تنها اثر تاریخی باقی مانده پیرامون دریاچه ارومیه

“ساختمان تمدن” با پلانی مستطیل شکل و مساحت ۸۲.۸۵ مترمربع در دو طبقه و بهارخواب در نزدیکی ساحل دریاچه ارومیه ، شهرک جدید گلمانخانه و محوطه مرکز تحقیقات آرتمیا کشور واقع شده و  طول آن ۱۰.۷۰ متر و عرض ۷.۱۰ متر و ارتفاع آن ۹.۱۰ متر است.

تا ارتفاع یک متری دیوارهای آن به صورت سنگی و در ادامه آن از مصالح آجر و خشت استفاده شده است، چهارگوشه و قاب های در و پنجره ها را با آجر و فاصله بین آنها را با خشت پر و پوشش سقف آن به صورت تیر چوبی و به صورت تخت اجرا شده است.

دسترسی به طبقات از بیرون به طبقه اول و از داخل طبقه اول توسط پله های چوبی به قسمت بهار خواب  امکان پذیر است، در چهار طرف پشت بام ساختمان، شش ستون آجری به ارتفاع ۱.۱۵ متر و در فاصله بین آنها نرده های فلزی به عنوان چان پناه استفاده شده که بخشی از نمای آن به سمت ساحل دریا است.

نوع مالکیت این بنا دولتی بوده و در اختیار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است این بنا تنها اثر تاریخی باقی مانده در پیرامون دریاچه ارومیه بوده که زمانی در ارتباط با بندر گلمانخانه و جهت پذیرایی مهمانان از آن استفاده می کردند.

با توجه به مصالح به کار برده شده و شیوه معماری و ساخت بنا، قدمت آن مربوط به دوره پهلوی است.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی این ساختمان به نام بانی آن  آقای تمدن نام گذاری شده  است، در مجاورت این بنا ساختمان بزرگی با محوطه و درختان سرسبز وجود داشته  که اثری ازآنها  باقی نمانده است.

باتوجه به همجواری بنا  با بندر گلمانخانه، از فضای این ساختمان جهت پذیرایی از مهمانان استفاده می کردند این اثر فعلا فاقد کاربری بوده و به علت دخل و تصرف های ذکر شده نماهای بیرونی آن از حالت اصالت اولیه خود خارج شده است.

این اثر فرهنگی با تایید اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول فرهنگی در سال ۱۳۹۸ وطی شماره ۳۲۷۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به  ثبت رسید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *