ابیانه

روستای تاریخی ابیانه در آستانه جهانی شدن

با توجه به ظرفیت‌های زیاد روستای تاریخی ابیانه از منظر گردشگری و همچنین معرفی آن به مردم جهان، تلاش‌ها به منظور ثبت جهانی این روستا آغاز شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فریدون اله‌یاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: روستای تاریخی ابیانه، یکی از مراکز مهم شهرستان نطنز به منظور جذب گردشگران خارجی و داخلی در منطقه است. با توجه به ظرفیت‌های زیاد این روستا از منظر گردشگری و همچنین معرفی آن به مردم جهان، تلاش‌ها به منظور ثبت جهانی این روستا آغاز شده و این اداره کل نیز این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: به منظور تسریع در این امر می‌بایست هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین شود و موانع موجود بر سر راه ثبت جهانی این روستای تاریخی نیز رفع شود، که این مهم، همت و تلاش بی‌وقفه مسؤولان و دوستداران میراث فرهنگی منطقه را می‌طلبد. شهرستان نطنز، یکی از شهرستان‌های پیشرو و فعال در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان است، به‌نحوی که با تلاش‌های انجام شده، امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان از افزایش چشمگیری برخوردار بوده، لذا به‌طور مثال، در چند سال گذشته شاهد افزایش تخت از 430 تخت به یک هزار و 200 تخت در شهرستان به‌منظور اقامت گردشگران، بوده‌ایم.

اله‌یاری ادامه داد: با توجه به موقعیت ویژه این شهرستان و همچنین روستای ابیانه در استان، به منظور رفع موانع و مشکلات و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه، کارگروهی با حضور استاندار یا معاونت عمرانی استانداری و مدیران کل استان به منظور بررسی و رفع موانع مذکور و پیگیری مصوبات تشکیل می‌شود.

حسین یزدان‌مهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز نیز در این باره گفت: در طول سه سال گذشته اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و 905 میلیون تومان در سطح شهرستان ویژه شهرهای نطنز، بادرود، خالدآباد، طرق‌رود و روستای تاریخی ابیانه و روستاهای تابعه شهرستان اختصاص یافته است، که این اعتبارات در راستای حفظ، احیا و مرمت اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و آموزش و ترویج صنایع‌دستی اختصاص یافته که از نظر میزان اختصاص در سطح استان، رتبه سوم را دارد.

با توجه به پیگیری‌های چند ساله پایگاه میراث فرهنگی ابیانه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و وزارتخانه متبوع، امید است انتظارات دوستداران میراث فرهنگی منطقه و مردم محلی، نسبت به قرارگرفتن روستای ابیانه در فهرست میراث جهانی هرچه زودتر محقق شود.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *