بلیط هواپیما

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

چارتر کردن بلیط زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی، همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را پیش خرید کرده و آن را با قیمت گذاری مورد نظرش به بازار عرضه کند.به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بلیط چارتر یا بلیط هواپیما چارتر یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در بین مسافران و گردشگران زیاد شنیده می‌شود. اگر قصد سفر با هواپیما را داشته‌اید و به دنبال بلیط هواپیما بوده‌اید، حتماً با دو اصطلاح بلیط هواپیما سیستمی و بلیط هواپیما چارتری برخورد کرده‌اید. شاید برایتان این پرسش پیش آمده باشد که فرق این دو نوع بلیط چیست و چرا خرید بلیط چارتر اینقدر محبوب است؟ در اینجا بیشتر با بلیط هواپیما چارتر آشنا می‌شویم و اینکه چطور می‌توان یک بلیط هواپیمای چارتری ارزان تهیه کرد.

بلیط چارتر چیست؟

تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی در اثر تفاوت در عرضه صندلی‌های پرواز از سوی ایرلاین‌ها به عموم مسافران است. در فرایند عرضه بلیط هواپیما سیستمی توسط ایرلاین و سپس آژانس‌های مسافرتی و سایت‌ها، واسطه دیگری وجود ندارد. اما گاهی شرکت‌هایی مشهور به «چارتر کننده» همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را از یک شرکت هواپیمایی پیش خرید می‌کنند و طبیعتاً بابت این کار به ازای هر صندلی پرواز، مبلغی تخفیف می‌گیرند. این شرکت چارتر کننده سپس بلیط هواپیما را به بازار عرضه می‌کند که بخش بزرگی از فروش همین بلیط‌ها، توسط آژانس‌ها و سایت‌های آنلاین فروش بلیط هواپیما انجام می‌شود. به دلیل اینکه چارترکننده‌ها صندلی‌های پرواز را پیش خرید کرده اند، دستشان برای قیمت گذاری باز است. در نتیجه گاهی مخصوصاً در فصل‌های اوج سفر می‌توانند قیمتی بالاتر از بلیط‌های سیستمی هم عرضه کنند. در مقابل اگر به زمان پرواز نزدیک شویم، چون چارترکننده پول خرید صندلی پرواز را از قبل داده، ناچار است دست کم هزینه آن یا حتی بخشی از آن را برای جلوگیری از ضرر بیشتر تأمین کند. به همین دلیل قیمت خرید بلیط چارتر در روز پرواز و یا نزدیک به آن می‌تواند کاهش چشمگیری پیدا کند. اصطلاح بلیط لحظه آخری هر چند ممکن است در بلیط‌های سیستمی هم دیده شود، ولی بیشتر اشاره به همین بلیط لحظه آخری چارتر دارد که به زمان پرواز بسیار نزدیک هستند.

چارتر کردن به چه معنا است؟

زمانی که یک شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی، همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را پیش خرید کرده و سپس خود به عرضه آن با قیمت گذاری مورد نظرش به بازار می‌پردازد، چارتر کردن گفته می‌شود. بلیط چارتر از نظر فرایند صدور و عرضه به مسافران، تفاوت چشمگیری با بلیط‌های سیستمی ندارد و عموم افراد اصلاً متوجه تفاوت آن نمی‌شوند. زیرا بلیط هواپیمای چارتر هم معمولاً توسط همان سایت‌های فروش اینترنتی بلیط هواپیما عرضه می‌شوند. یکی احتمال تغییر بیشتر قیمت در مقایسه با بلیط سیستمی و دیگری تقریباً غیرممکن بودن کنسلی و استرداد بلیط چارتر.

آیا فقط بلیط هواپیما چارتر لحظه آخری می‌شود؟

نزدیک شدن به زمان پرواز یا به اصطلاح لحظه آخری شدن، محدود به بلیط هواپیما چارتر نیست. بلیط‌های سیستمی هم می‌توانند در ساعت‌های نزدیک به پرواز با کاهش قیمت رو به رو شوند، اما به دلیل آن که شرکت‌های چارترکننده، بلیط هواپیمایی چارتر را قبلاً پیش خرید کرده و هزینه آن را به شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین) پرداخت کرده‌اند، ترجیح می‌دهند دست کم هزینه پرداختی خود را جبران کنند. از همین رو بلیط هواپیما چارتر ارزان گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسد.

آیا بلیط چارتر هواپیما همیشه ارزان‌تر است؟

نه الزاماً! بلیط هواپیمایی چارتر همیشه ارزان‌تر از بلیط سیستمی نیست. بلکه در موقعیت لحظه آخری می‌توان بلیط هواپیما چارتر ارزان را پیدا کرد. چارتر بودن یک پرواز تنها در روزهای کم مخاطب و در زمان نزدیک به پرواز می‌تواند منجر به ارزان‌تر شدن بلیط چارتر هواپیما شود.

پرواز چارتر چه مزایا یا معایبی برای مسافران دارد؟

بلیط چارتری وقتی که به زمان پرواز نزدیک می‌شود، به احتمال زیاد با کاهش قیمت رو به رو خواهد شد. این ارزان شدن، همان بخش جذاب بلیط هواپیما چارتری است. اما بلیط چارتری ارزان برای کسانی جذاب است که دو ویژگی دارند. اول اینکه چمدانشان بسته است و آماده سفر هستند. دوم اینکه محدودیتی برای سفر کردن ندارند. به طور مثال لازم نیست برای گرفتن مرخصی، منتظر امضای مدیرشان باشند! فاصله آنها تا سفر، تنها یک خرید بلیط هواپیمای چارتری ارزان است.

در مقابل یک مشکل بزرگ هم درباره پرواز چارتر وجود دارد. آن هم اینکه معمولاً شرکت‌های چارترکننده به دلیل پیش خرید کردن بلیط، حاضر به استرداد یا کنسلی بلیط مسافران نیستند. به همین دلیل اگر بلیط چارتر را خریداری کردید، بهتر است فکر بازگشت پول در صورت منصرف شدن از پرواز را از سرتان بیرون کنید.

چرا برخی شرکت‌ها اقدام به چارتر کردن پروازها می‌کنند؟

آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری که شبکه توزیع و تبلیغات قوی دارند، امیدوار هستند که در عرضه و فروش بلیط هواپیماهای پیش خرید کرده مشکلی نداشته باشند. شرکت چارترکننده به دلیل آن که صندلی‌های یک پرواز را پیش خرید می‌کند و فرایند فروش و بازاریابی صندلی‌های یک پرواز برای ایرلاین را حذف می‌کند، مشمول تخفیف می‌شود. در نتیجه می‌تواند روی این حاشیه قیمتی با بلیط‌های سیستمی هم بازاریابی و هم سود خود را تضمین کند. البته پرواز چارتر یک روی دیگر هم دارد و آن هم زمانی است که بلیط‌های پیش خرید شده به فروش نروند. در این زمان شرکت‌های چارتر کننده با ارزان کردن قیمت یا همان بلیط هواپیما چارتر ارزان، تلاش می‌کنند با جلب مخاطبان هزینه انجام شده را بازگردانند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *