تربت‌حیدریه

تربت‌حیدریه یکی از قطب‌های گردشگری خراسان رضوی است

تربت‌حیدریه از شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد. بر اساس اسناد موجود نام این شهر از نام عارف «قطب الدین حیدر» که از قرن نهم هجری به بعد بر منطقه‌ای که پیش از آن ولایت زاوه خوانده می‌شد، برگرفته شده است. این شهرستان با ۳۵۰ اثر تاریخی و طبیعی همه ساله مورد توجه گردشگران و مسافران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. زعفران که به طلای سرخ در جهان معروف است اصلی‌ترین تولید کشاورزی در تربت‌حیدریه می‌باشد که این شهرستان را در سراسر دنیا با نام این محصول شهره کرده است.

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی تربت‌حیدریه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اکنون ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۵۴ اثر آن در حوزه‌های میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی ثبت فهرست آثار ملی شده است.

علی محمدی اظهار کرد: جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهمترین عامل جذب گردشگران و مسافران به این شهرستان است لذا حفظ این آثار و رسیدگی به آن‌ها در اولویت بوده زیرا حفظ آثار تاریخی هر منطقه اصالت آن را برای نسل‌های آینده نگه می‌دارد.

وی پارک کوهستانی پیشکوه، باغ ملی، رودخانه حصار، آبشار رود معجن، ارتفاعات ملکوه و… را از مهمترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان معرفی کرد و افزود: خانه و حمام حاجی رئیس، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، مزار بوری آباد، مسجد سنگی (سید حسن) و… نیز نمونه‌هایی از آثار تاریخی معروف این شهرستان بشمار می‌رود.

محمدی بیان کرد: اکنون ۱۴ بنای تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد؛ برای مرمت این تعداد اثر تاریخی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال اعتبار لازم است، ۱۲ اثر تاریخی تاکنون در این منطقه مرمت و بازسازی شده است.

ثبت ۱۴ فقره تخلف در حوزه میراث فرهنگی تربت‌حیدریه 

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی تربت‌حیدریه از ثبت ۱۴ فقره تخلف در این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در ارتباط با این تعداد تخلف، ۹ نفر متهم در حین حفاری دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی مطرح کرد: آثار تاریخی متعلق به شخص یا اشخاص خاصی نیست، پس در این حوزه با هر فرد خاطی که قصد تجاوز به آثار تاریخی را داشته باشد برابر قانون برخورد خواهد شد.

کشف ۴ غار تاریخی در تربت‌حیدریه

محمدی در ادامه افزود: چهار غار تاریخی توسط نیروهای یگان حفاظت و اعضاء انجمن میراث فرهنگی روستایی این شهرستان در اطراف و حاشیه رودخانه‌های پرآب منطقه کشف شده که بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی این غارها به دوران تاریخی و قرون میانی اسلام مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون هفت غار تاریخی در این شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: تبدیل غارهای تاریخی به مکانی برای گردشگری در اولویت برنامه‌های این اداره است و چنانچه کارشناسان مربوطه غارها را بررسی و تایید کنند اقدامات اساسی در این حوزه انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *