طبیعت‌گردی

تورهای طبیعت‌گردی ،مجاز یا غیرمجاز مسئله این است!

تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری یکی از راه‌های توسعه گردشگری است، اما در روزها و ماه‌های اخیر اخباری مبنی فعالیت غیرمجاز برخی از گروه‌های طبیعت‌گردی از گوشه و کنار استان به گوش رسیده و انتشار کلیپ‌هایی از هنجارشکنی این افراد در فضای مجازی موجب آزردگی خاطر بسیاری از افراد جامعه شده است.

به گزارش ایسنا، هوا بس ناجوانمردانه گرم است، ترجیح می‌دهم در ساعات اوج گرما در منزل بمانم و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوم، برای گذراندن وقت طبق معمول چرخی در صفحات مجازی می‌زنم تا از این طریق وقت خود را بگذارنم.

در جستجو در صفحات اینستاگرام یک موضوع توجه من را به خود جلب می‌کند. تبلیغات تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی حجم بسیاری از تبیلغات اینستاگرام و تلگرام را به خود اختصاص داده است، مدیران این صفحات مجازی با شیوه‌های متعدد سعی در کنجکاوسازی افراد برای کسب اطلاعات در مورد برنامه‌های طبیعت‌گردی دارند، معرفی نقاط بکر گردشگری کشور با تصاویر جذاب مهم‌ترین نکته در این صفحات است.

مطمئنا اولین سوالی که در ذهن هر کدام از ما با دیدن این تبلیغات شکل می‌گیرد، نحوه فعالیت این تورهای گردشگری است، این که این تورها مجوزات لازم را برای فعالیت از دستگاه‌های متولی کسب کرده‌اند یا خیر؟

قطعا در روزها و ماه‌های اخیر اخباری مبنی فعالیت غیرمجاز برخی از گروه‌های طبیعت‌گردی از گوشه و کنار استان به گوش رسیده و یا کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر هنجارشکنی برخی از این گروه‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است، هر کدام از این موارد موجب ایجاد نگرانی در بین افراد جامعه می‌شود و فعالیت‌های تورهای مجاز طبیعت‌گردی یا کوهنوردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود برخی از خانواده‌ها برای همراهی فرزندشان با این تورها دچار نگرانی شوند.

قطعا برخورد با تورهای غیرمجاز طبیعت‌گردی و گردشگری یکی از مطالبات به حق مردم و فعالان این حوزه است.

تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری یکی از راه‌های توسعه گردشگری است، افراد بسیاری تمایل دارند مناطق بکر و گردشگری را در سراسر ایران ببیند، بنابراین تورها می‌تواند کمک بزرگی به این افراد بکند، زیرا برای بسیاری از افراد جامعه این امکان وجود ندارد که بتوانند به تنهایی به این مناطق سفر کنند.

گروه‌های غیرمجاز کوهنوردی و طبیعت‌گردی چارچوب‌ها را رعایت نمی‌کنند

بهنام فتح‌اللهی مدیر یکی از باشگاه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه باشگاه‌های کوهنوردی زیر نظر اداره‌کل ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: فعالیت گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی یک بحث کاملا تخصصی است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید آموزش‌های لازم را دیده باشند.

وی با بیان اینکه تعداد گروه‌ها و تورهای طبیعت‌گردی غیرمجاز در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است، افزود: این گروه‌ها معمولا چارچوب‌ها را رعایت نمی‌کنند و به مرور زمان موجب ایجاد بی‌اعتمادی در حیطه طبیعت‌گردی می‌شود و زمانی‌ که خانواده‌ها یکسری از این ناهنجاری‌ها را مشاهده کنند در همراهی فرزندشان با تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی تردید می‌کنند.

فتح‌اللهی تاکید کرد: فعالیت تورها و گروه‌های غیرمجاز طبیعت‌گردی به گروه‌های دارای مجوز نیز آسیب می‌زد، متأسفانه مشاهده می‌شود سرپرستان این گروه‌های غیرمجاز الفبای اولیه تورگردانی را نمی‌داند و زمانی که برای یکی از افراد شرکت کننده در تور اتفاقی رخ می‌دهد حتی نمی‌توانند کمک‌های اولیه را انجام دهند.

این مدیر باشگاه کوهنوردی و طبیعت‌گردی اضافه کرد: بسیاری از تورهای غیرمجاز گردشگری آشنایی کاملی از مناطق گردشگری، آداب و رسوم مردم منطقه ندارند و هنگام ورود به منطقه با رفتارهای نامناسب موجب عصبانیت مردم محلی و بومی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای رفتن به مناطق محروم چهارمحال و بختیاری و روستاهای هدف گردشگری از قبل با دهیار و معتمدان محلی هماهنگی لازم صورت می‌گیرد، گاهی اعضای تیم گردشگری در مراسمات عروسی مردم محلی به دعوت خودشان شرکت می‌کنند.

فتح‌اللهی با بیان اینکه فعالیت‌های باشگاه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی حرفه‌ای با فعالیت آژانس‌های مسافرتی کاملا متفاوت است، بیان کرد: معمولا افراد از سختی‌های کوهپیمایی اطلاع کافی ندارند، بنابراین باید سرپرست و مدیران تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی که نیاز به پیمایش چند ساعته در مسیرهای صعب‌العبور را دارند، کاملا نسبت به سختی‌ها و مخاطرات آشنایی داشته باشند.

این مدیر باشگاه کوهنوردی و طبیعت‌گردی در شهرکرد خاطرنشان کرد: معمولا کوهنوردان حرفه‌ای تمایلی برای همراهی با تیم‌های کوهنوردی مبتدی یا آژانس‌های مسافرتی ندارند و ما نیز در تورهای کوهنوردی حرفه‌ای معمولا افرادی که سابقه کوه‌پیمایی ندارند را ثبت‌نام نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: قبل از اجرای برنامه طبیعت‌گردی و کوهنوردی یک جلسه برای هماهنگی بین اعضای تور برگزار می‌شود، در این برنامه مسیر حرکت، طول مسیر، زمان اجرای برنامه‌، وسایل موردنیاز و قوانین برای افراد تشریح می‌شود، همچنین توصیه‌های لازم به افرادی که برای اولین‌بار در برنامه طبیعت‌گردی شرکت می‌کنند از جمله شیوه حمل کوله، نحوه بستن کوله، گام برداری و … گوشزد می‌شود و معمولا تورهای گردشگری این باشگاه دارای سطح‌بندی هستند.

فتح‌اللهی با بیان اینکه داشتن بیمه برای افراد شرکت‌کننده در تورهای گردشگری الزامی است، گفت: گاهی ممکن است در طول مسیر یکی از گردشگران دچار حادثه شود و امکان دسترسی به اورژانس و هلال‌احمر در منطقه وجود نداشته باشد، بنابراین مسئول و سرپرست تور باید دوره کمک‌های اولیه را گذرانده و وسایل ضروی برای امدادرسانی را به همراه داشته باشد تا بتواند در مواقع لزوم جان فرد را نجات دهد، اما معمولا تورها این نکات را رعایت نمی‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید یک تقسیم وظایف در حیطه آژانس‌های مسافرتی، تورهای گردشگری طبیعت و باشگاه‌های کوهنوردی انجام دهد، زیرا کوهنوردی یک ورزش است و نیاز است این باشگاه‌ها زیر نظر اداره‌کل ورزش و جوانان فعالیت کنند.

گردشگران و طبیعت‌گردان باید به فرهنگ بومی مردم احترام بگذارند

مجید میزایی، مدیر تور طبیعت‌گردی در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قبل از گرفتن مجوز برای تورگردانی به عنوان لیدر و سرپرست با تورهای گردشگری فعالیت می‌کردم، اظهار کرد: پس از اخذ مجوزات لازم از حدود یکسال قبل این تور طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد، اما کرونا در حال حاضر فعالیت این تور را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: معمولا راهنمایای گردشگری به چند دسته فرهنگی برای معرفی مکان‌های فرهنگی و بافت شهرها، طبیعت‌گردی و جهانگردی تقسیم‌بندی می‌شوند، برای تورگردانی نیاز است راهنماها آموزش‌های لازم را دیده باشند تا بتوانند این برنامه را به خوبی مدیریت کنند.

میرزایی در خصوص فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری در چهارمحال و بختیاری، گفت: متأسفانه نظارت کافی بر روی این مسئله صورت نمی‌گیرد، این گروه‌ها آسیب‌های زیادی به بحث گردشگری و طبیعت وارد می‌کنند.

این مدیر تور طبیعت‌گردی ادامه داد: متأسفانه ناآگاهی از فرهنگ منطقه، پوشش گیاهی، مسیر دسترسی و اجزای طبیعت می‌تواند گردانندگان تورهای گردشگری را با مشکلات بسیاری مواجه کند، به طور مثال مردم محلی و بومی برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری حساسیت بالایی نسبت به رفتار و طرز پوشش گردشگران دارند، بنابراین طبیعت‌گردان باید به این مسائل توجه ویژه‌ای داشته باشند و به فرهنگ بومی مردم منطقه احترام بگذارند.

وی یادآور شد: قبل از اجرای برنامه‌های تورهای طبیعت‌گردی در مناطق بکر و صعب‌العبور نیاز است با راهنماهای محلی هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد تا در صورت بروز مشکل بتوان با هماهنگی مسئولان محلی نسبت به رفع آن اقدام کرد، همچنین برای حضور در برخی از مناطق باید آگاهی کامل نسبت به حیوانات حاضر در منطقه داشته باشیم و اجازه ندهیم این حضور آرامش آن‌ها را بر هم بزند.

میرزایی اضافه کرد: همچنین قبل از حضور در مناطق مختلف روستایی باید آداب و فرهنگ مردم محلی برای گردشگران تشریح شود، زیرا ممکن است یک رفتار نامناسب موجب ناراحتی مردم بومی شود، به طور مثال اکثر مردم محلی چهارمحال و بختیاری بر روی رعایت حجاب حساسیت دارند، بنابراین این مسئله قبل از برنامه باید به افراد تذکر داده شود.

این مدیر تور طبیعت‌گردی در ادامه در خصوص موانع و مشکلات تورهای گردشگری در چهارمحال و بختیاری، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری مقرر کرده است که تمامی تورهای گردشگری دارای مجوز رسمی زیر نظر آژانس‌های مسافرتی فعالیت کنند، این مسئله موجب می‌شود مشکلاتی برای فعالیت تورها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری است، افزود: تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی یک ظرفیت بسیار بزرگ برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در طول ۴ فصل سال هستند، اگر این تورهای مجاز مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند در جذب گردشگر و رونق آن موثر باشند.

برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری در دستور کار قرار دارد

در پایان فرجام سمیعی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اساس کار تورهای طبیعت‌گردی، گردشگری، دره‌نوردی، صخره‌نوردی، کوهنوردی، کویرگردی و… توسعه گردشگری در حیطه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: این تورهای همچنین می‌توانند در راستای توسعه گردشگری پایدار موثر باشند و باعث رونق در بحث هتل‌داری و بوم‌گری نیز شود و موجب اشتغالزایی و درآمدزایی در حوزه گردشگری شوند.

سمیعی با بیان اینکه تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری باید زیر نظر دفاتر خدمات گردشگری فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: کارگروه‌های مختلفی با همکاری دادگستری و پیشگیری از وقوع جرم برای مقابله با گروه‌های غیرمجاز در حیطه گردشگری تشکیل شده است و چند تور غیرمجاز نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تورهای غیرمجاز معمولا ضوابط را رعایت نمی‌کنند و همین مسئله موجب بروز برخی از ناهنجاری‌ها در مناطق گردشگری شده است، این تورهای غیرمجاز به شدت به گردشگری آسیب وارد می‌کنند.

وی افزود: به طور مثال تنها ۱۶ تور رفتینگ مجاز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و ۶۰ تور رفتینگ غیرمجاز در استان شناسایی شده است، این تورها به شدت به بحث گردشگری آسیب وارد می‌کند و مراجع قضایی برای برخورد با این تورها وارد عمل شده است.

سمیعی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از تورهای طبیعت‌گردی مجاز می‌تواند به رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و کمپینگ‌های عشایری کمک کند، حمایت از این تورها از وظایف ذاتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *