یزد

شکار به عنوان پتانسیل طبیعت‌گردی در یزد مورد توجه قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: شکار می‌تواند یکی از پتانسیل‌های طبیعت گردی یزد و ابزار مدیریت در مناطق حفاظت شده باشد و طبق ضوابط و مقررات انجام شود، مطرود نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ایران نژاد صبح امروز در در چهل و سومین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با تشریح پتانسیل‌ها و چالش‌های طبیعت گردی در استان یزد اظهار داشت: شاید طبیعت گردی بیان کاملی از اکوتوریسم نباشد زیرا اکوتوریسم بیشتر شامل بازدید از مناطق حفاظت شده و کمتر دستکاری شده بشری و بر اساس جاذبه، پایداری اکولوژیک، آموزش مفاهیم محیط زیستی و مشارکت واقعی مردم محلی استوار است.

وی، داشته‌های استان یزد در حوزه اکوتوریسم را قابل ملاحظه دانست و بیان کرد: عمده اکوتوریسم در هر کشوری بر مناطق حفاظت شده متمرکز است و سطح مناطق حفاظت شده یزد هم از لحاظ کیفی و هم کمّی در کشور قابل ملاحظه است به طوری که از پنج منطقه مصوب حفاظت شده و مدیریت شده کشوری، سه منطقه در یزد وجود دارد.

ایران نژاد عنوان کرد: در زمینه مناطق حفاظت شده در حوزه حیات وحش، یزد با دارا بودن گونه‌های متفاوتی از پستانداران وحشی، علف‌خواران بزرگ و پرندگان شکاری از پتانسیل خوبی برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد یادآور شد: مناطق حفاظت شده کویری استان نیز از دیگر مناطق حفاظت شده هستند که با توجه به امکان دسترسی راحت به این مکان‌ها از اهمیت ویژه ای در کشور برخوردار هستند.

وی افزود: گرچه استان یزد کویری محسوب می‌شود، ولی رشته کوه شیرکوه و دو قله بالای ۴ هزار متر موجود در یزد به خاطر اختلاف ارتفاع کوه و دشت، جذابیت بسیار بالایی ایجاد کرده که می‌تواند برای بهره‌برداری گردشگری استفاده شود.

ایران نژاد با بیان اینکه سرو کهنسال ابرکوه تنها اثر طبیعی است که طرح مدیریت آن عملی شده است، گردشگری درختان کهنسال در ذیل گردشگری روستایی را از دیگر پتانسیل‌های گردشگری استان ذکر کرد.

وی با تأکید بر اینکه اکوتوریسم صرفاً تلاش برای کشیدن افراد به عرصه طبیعت نیست و نیاز به مدیریت شایسته دارد و در صورت ضعف مدیریت، آسیب‌های فراوانی ایجاد کرده و کل جاذبه را از بین می‌برد، آموزش حرفه‌ای کسانی را که در این حوزه کار می‌کنند ضروری دانست و تآکید کرد: فقط داشتن علاقه برای فعالیت کارآمد در این حوزه کافی نیست.

ایران نژاد، از دست رفتن هویت جاذبه‌های گردشگری در ذیل توسعه‌های نامتوازن و بدون مطالعه را یکی از چالش‌های اساسی این حوزه عنوان کرد و افزود: حفظ هویت طبیعی، فرهنگی و گردشگری جاذبه‌های گردشگری باید اصل اساسی توسعه گردشگری باشد.

وی در ارتباط با موضوع چالش برانگیز شکار در استان یزد نیز عنوان کرد: شکار می‌تواند یکی از پتانسیل‌های طبیعت گردی استان محسوب شود و به عنوان یکی از ابزار مدیریت در مناطق حفاظت شده مورد نظر باشد ولی جوسازی‌های منفی، استفاده از این پتانسیل را با چالش اساسی مواجه کرده است، این در حالی است که شکار اگر طبق ضوابط و مقررات انجام شود، مطرود نیست.

وی افزود: به طور کلی در اکوتوریسم حیات وحش دو بعد متفاوت وجود دارد؛ یکی تماشای حیات وحش که یزد پتانسیل خوبی دارد و از آن استفاده می‌کند و دیگری شکار و موضوعات مرتبط با آنکه با چالش و مشکلات مفهومی، جوهای رسانه‌ای مسموم، کمبود نیروی انسانی صبور و …باعث شده سرمایه گذاری‌های مناسبی در این حوزه انجام نشود.

ایران نژاد تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام برای رفع دیدگاه‌های منفی در این زمینه آن است که افرادی که در حوزه حفاظت مناطق فعالیت می‌کنند، اتحادیه‌ای تشکیل دهند تا در مرحله اول بتوانند چالش‌های فکری و پس از آن چالش‌های اداری را در این رابطه حل کنند.

وی عنوان کرد: اکوتوریسم با هدف خاص، با در نظر داشتن حفظ گونه‌های طبیعی و زیست محیطی، می‌تواند درآمد قابل توجهی نصیب استان کند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *