گردشگری

تاسیسات گردشگری ؛ رتبه اول زیان‌های مالی کرونایی

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: می‌توان تأسیسات گردشگری در حال ساخت و در حال فعالیت را رتبه یک تعطیلی و ضرر و زیان‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، ایران و خراسان رضوی دانست.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چالش‌ حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری اظهار کرد: کسب‌وکارها و تأسیسات گردشگری در حال فعالیت تحت تأثیر شیوع این ویروس قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال در حال حاضر از 241 هتل‌ در استان، حدود 40 هتل در حال فعالیت هستند. به طورکلی می‌توان تأسیسات گردشگری در حال ساخت و در حال فعالیت را رتبه یک تعطیلی و ضرر و زیان‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، ایران و خراسان رضوی دانست.

245 پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری و هتل‌داری در استان خراسان رضوی

وی در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری سطح استان و مشهد بیان کرد: در حال حاضر حدود 245 پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری و هتل‌داری در استان خراسان رضوی وجود دارد که در حال ساخت و یا تکمیل هستند. این پروژه‌ها شامل تأسیسات گردشگری متفاوتی مانند مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان، زائرسرا، سفره‌خانه سنتی، مرکز تفریحات سرگرمی و گردشگری، مجتمع‌های گردشگری، محیط‌های طبیعت‌گردی، هتل‌های یک ستاره تا پنج‌ستاره‌ و… است.

دیناری ادامه داد: حدود 70 درصد این پروژه‌ها در مشهد قرار دارد و 30 درصد آن‌ها در سایر شهرستان‌ها مستقر است. تعداد فراوانی از واحدهای اقامتی به دلیل تجمع بیشتر زائران، در مشهد قرار دارد و به تبع آن تعداد واحدهای اقامتی شهرستان‌ها کمتر است. به طوری که پروژه‌های شهرستان‌ها بیشتر تأسیسات گردشگری مکمل مانند مراکز تفریحات سرگرمی و گردشگری، طبیعت‌گردی، سفره‌خانه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری و … هستند. البته اخیراً در مشهد و پیرامون مشهد نیز شاهد افزایش تأسیسات گردشگری مکمل هستیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این 245 پروژه‌ بدون احتساب قیمت زمین، حدود 16 هزار و 500 میلیارد تومان است و این سرمایه با در نظر گرفتن قیمت زمین‌ها بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این پروژه‌ها برای حدود 10 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند و میانگین پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز به طور تقریبی 50 درصد است.

کرونا؛ مهم‌ترین چالش حال حاضر در پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری

دیناری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالشی که پروژه‌های سرمایه‌گذاری با آن‌ها مواجه هستند، موضوع شیوع ویروس کرونا است. به طوری که شیوع این ویروس سبب تعطیلی برخی کارگاه‌ها نیز شده ‌است. کارگاه‌هایی که کارگران در آن‌ها مشغول فعالیت هستند؛ محل تجمع بوده و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های ایجادشده، تعدادی از آن‌ها تعطیل شده و عملیات ساختمانی در آن‌ها انجام نمی‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: با توجه به این که در فصل تابستان نیز این تأسیسات تعطیل هستند و در ایام پاییز نیز به دلیل احتمال موج دوم کرونا همین روند ادامه پیدا خواهدکرد؛ می‌توان گفت که سال 1399 گردشگری از بین رفته ‌است و تأسیسات ما دچار ضرر و زیان‌های زیادی می‌شوند. هم‌چنین عملیات ساختمانی کمتر شده و در آینده نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

نیازمند مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی فوق‌العاده برای کمک به تاسیسات گردشگری هستیم

دیناری تصریح کرد: بنابراین باید تسهیلات و شرایط فوق‌العاده و خاصی در ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص آن‌ها اندیشیده‌ شود. به طوری که به نظر من باید برای احیای تأسیسات گردشگری و هتل‌داری که محور اصلی آن‌ها انسان‌ها و گردشگران بوده و کاملاً از سایر کسب‌وکارها متمایز هستند؛ مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی فوق‌العاده و فوق‌برنامه‌ای در نظر گرفت.

وی در خصوص چالش‌های قبل از کرونا اظهار کرد: فرایندهای طولانی سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های حریم و خارج از حریم شهرها که مرتبط با دستگاه‌های طرف استعلام ما هستند، یکی از چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاری گردشگری است. نبود تسهیلات انگیزاننده برای پروژه‌ها نیز یکی دیگر از این چالش‌ها است به طوری که در برخی مواقع فرایند اداری و تشریفات قانونی پرداخت تسهیلات طولانی است و در برخی مواقع نیز صاحبان پروژه در بانک‌ها نمی‌توانند وسایل لازم را تأمین کنند و به این ترتیب گاهی روند پروژه‌ها با کندی مواجه می‌شود. این‌ مشکلات در ایام کرونا نیز وجود دارند اما در گذشته به دلیل فعال بودن پروژه‌ها، بیشتر مشهود بوده‌اند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *