مذهبی

تاثیر کرونا بر گردشگری مذهبی

قبل از همه‌گیری، جهانگردی مذهبی یکی از گردشگری‌های بزرگ بود اما با شیوع کروناویروس حتی بزرگترین مراسم مذهبی مانند حج محدود و برخی دولت‌ها زیارت را به‌طورکلی ممنوع کرده و زیارتگاه‌ها را تعطیل کردند.

به گزارش درام، حج سال ۲۰۲۰ یک رویداد محدود بود که با شرکت حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار نفر تخمین زده‌شده بود. بیماری کووید-۱۹ به میزان زیادی گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و سخت‌ترین سال را برای خطوط هوایی با بیکاری رقم‌زده است.

با شیوع اولیه کروناویروس تعداد مسافران به‌شدت کاهش یافتند. پنج ماه بعد دولت بریتانیا قوانین جدید قرنطینه برای اسپانیا وضع کرد، مرزهای استرالیا نیز کاملا بسته شد و خبرهایی وجود دارد که هایس تراول (آژانس مسافرتی مستقل بریتانیا) تقریبا ۹۰۰ شغل را از دست داده است. کووید-۱۹ در صنعت گردشگری صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

پیش از همه‌گیری، گردشگری مذهبی یک صنعت مسافرتی پرتحرک بر اساس اعتقادات بود و بر اساس مراسم مذهبی ۶۰۰ میلیون سفر مذهبی و معنوی رخ می داد که ۴۰ درصد سفر در اروپا و بیش از نیمی از این سفرها در آسیا بود. علاقه فزاینده به گردشگری مذهبی قبل از شیوع کروناویروس در این واقعیت منعکس می‌شود که سال گذشته،  ۳۴۷ هزار و ۵۷۸ مسافر پیاده سفر زیارتی به سانتیاگو د کامپوستلا اسپانیا را طی کردند. همچنین سالانه زیارت اربعین در کربلای  عراق بیش از ۲۵ میلیون زائر را به خود جلب می‌کند.

تاریک حسین، نویسنده تنهایی سیاره اظهار کرد: “گردشگری مذهبی در مقیاس غیرقابل‌پیش‌بینی رشد کرده است و به نظر می‌رسد مذاهب کمتری داریم اما بر اساس داده‌ها درمی‌یابیم گردشگری مذهبی رو به افزایش بوده و افراد زیادی به مکان‌های مذهبی سفر می‌کردند و زیارت‌هایی مانند حج افزایش‌یافته بود.

کووید-۱۹ برای کشورهایی که در مسیر این گردشگری بودند، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. ایران با رشد ۲۷.۹ درصدی سال‌به‌سال، به‌عنوان سومین مکان گردشگری با رشد سریع در جهان در سال ۲۰۱۹ شد. بااین‌وجود کروناویروس گردشگران را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است و تعداد بازدیدکنندگان از میراث جهانی یزد ۹۹ درصد کاهش‌یافته است. در سال گذشته سفر زیارتی به سانتیاگو د کامپوستلا ( کلیسای سانتیاگو د کامپوستلا، از مهمترین مکان‌های مذهبی برای مسیحیان) در اسپانیا به ظرفیت کامل رسیده بود اما بعد از خانه‌نشینی طولانی‌مدت و افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری از تعداد بازدیدکنندگان آن به‌شدت کاسته شد.

کشور دیگری با بزرگترین برنامه‌های گردشگری مذهبی، عربستان سعودی است. زائران مسلمان بیش از ۱۴۰۰ سال است که ابتدا با شترها، قایق‌ها و یا پیاده خود را برای مراسم حج به مکه می‌رسانند و این تعداد در حال افزایش بوده است. سال گذشته ۱.۸ میلیون زائر از ۱۶۰ کشور جهان برای انجام حج وارد عربستان سعودی شدند درحالی‌که ده‌ها میلیون نفر دیگر در طول سال برای حج عمره آمده بودند. این مراسم ۱۲ میلیارد دلار برای اقتصاد عربستان سعودی ارزشمند بودند که معادل ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی پادشاهی و ۷درصد کل تولید ناخالص داخلی است.

عربستان به‌عنوان بخشی از برنامه گسترده‌تر برای عقب‌نشینی از وابستگی اقتصادی خود به نفت، در ماه سپتامبر سال گذشته برای اولین بار درهای کشور را برای گردشگران بین‌المللی گشود و با برنامه‌های بزرگ برای حج امسال، قصد داشت با سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و هتل‌های لوکس درآمد حج تمتع و عمره را تا سال ۲۰۲۲ از ۱۵۰ میلیارد دلار فراتر ببرد.

وزارت حج و عمره همچنین یک برنامه آزمایشی را آغاز کرده بود که در آن کارت‌های هوشمند پوشیدنی زائران را در داخل و خارج از مکان‌های مکه اسکن می‌کردند و نسخه مجازی سه‌بعدی از  مسجدالحرام ایجاد کرده بود تا زائران بتوانند از مکان خود قبل از رسیدن به مسجدالحرام اطلاع یابند. متاسفانه مراسم حج ۲۰۲۰ به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار متفاوت و با حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار نفر از داخل عربستان برگزار شد.

شیوع کروناویروس تمامی برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های صنعت گردشگری را دگرگون ساخته و نجات از این بحران غیرقابل‌پیش‌بینی است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *