میراث

جان شما و جان میراث

داستان ناآگاهی برخی از انسان‌ها ریشه‌ای قدیمی در دل تاریخ دارد که همیشه پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته، یکی از نتایج مخرب این ناآگاهی پدیده‌ای قدیمی به نام «وندالیسم» است.اندیشمندان «وندالیسم» را آسیب زدن و تخریب آگاهانه به هر آنچه که به فرد تعلق ندارد، معنی کرده‌اند، تخریب میراث فرهنگی آسیبی جبران ناپذیر و دردآور به تاریخ، تمدن و هنر محسوب می‌شود که دغدغه فرهنگ دوستان هر مملکتی است و علاقمندان میراث فرهنگی خود را مسئول می‌دانند آگاهی و احساس تعلق را در جان بی‌تفاوت‌ها زنده کنند.

چندی پیش گروه هنری «به‌نگار» از شهر جهانی سفال در برنامه عصر جدید حاضر شد و نازیبایی «وندالیسم» را به تصویر کشید، این حرکت خلاقانه که از دغدغه‌مندی افراد گروه حکایت دارد با استقبال زیادی مواجه شد و نویددهنده اتفاقات خوبی است.

سرپرست گروه هنری «به‌نگار» شرح داد: طرح اولیه که توسط یکی از همکاران گروه داده شد، بسیار خام بود و با چکش‌کاری مربی عصر جدید و بنده پخته و آیتم‌هایی به آن اضافه شد، سپس طی دو ماه اجرای نهایی به نتیجه رسید و کاری که روی صحنه رفت ماحصل دو ماه فکر شبانه روزی و سه ماه تمرین بود.

علیرضا به‌رقم با بیان اینکه گروه «به‌نگار» طی دو ماه حدود ۱۰۴ بار تمرین انجام داد، گفت: وندالیسم یا تخریب عمدی به آثار تاریخی موضوعی است که همه مردم جامعه آن را دیده و لمس کرده‌اند و متأسفانه وندالیست‌ها نمی‌دانند که با صدمه زدن به این آثار، تاریخ را به نابودی می‌کشند.

این هنرمند با اشاره به اینکه از دوران کودکی علاقه زیادی به آثار باستانی داشته است، اظهار کرد: تاکنون شش بار به تخت جمشید رفته‌ام و هر بار از نرده‌ها رد شدم اما نه برای یادگاری نوشتن بلکه برای بوسیدن تخت جمشید.

به‌رقم ادامه داد: متأسفانه در غارعلیصدر کسانی را دیده‌ام که کفششان را درآورده تا قندیل‌ها را بیندازند و با خود ببرند و این موضوع همیشه برای من و هر علاقمند به ‌آثار طبیعی و تاریخی دردآور است.

وی با اشاره به اینکه گروه از انتخاب موضوع وندالیسم برای اجرا در برنامه عصر جدید خوشحال است، خاطرنشان کرد: داورها و مردم انرژی‌های مثبتی را برایمان فرستادند و بعد از اجرا از ما انتظار دارند، مثلاً بعضی از هموطنان فیلم، کلیپ و پیام هایی از تخریب آثار تاریخی را برای گروه فرستاده و از ما خواسته‌اند، ورود کنیم.

سرپرست گروه هنری «به‌نگار» افزود: ما این موضوع را با معاونت میراث فرهنگی کشور در میان گذاشتیم و قرار است در این راستا همکاری‌هایی با هم داشته باشیم، به عبارت دیگر گروه «به‌نگار» صدای مردم را از فضای مجازی به گوش مسئولان می‌رساند.

به‌رقم تصریح کرد: مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که این آثار تکرار نخواهند شد و ایران پتانسیل این را دارد که با آثار فرهنگی ملموس و ناملموس متعدد و جذب توریست و توسعه گردشکری می تواند درآمد بسیار بالایی کسب کند و جزء نخستین کشورهای صنعت گردشگری باشد.

وی درباره انتخاب آثار تاریخی منتخب گروه توضیح داد: تک تک اتفاقاتی که در صحنه افتاد پشتوانه فکری داشت، در اجرا فقط آثار یک استان را به تصویر کشیدیم که ثابت کنیم این همه آثار زیبا متعلق به یک استان است البته در کل ایران گنجینه‌ای از آثار فرهنگی موجود است، علت دیگر این بود که به مردم نشان دهیم با اینکه اهل همدان هستیم اما آثار استان فارس را نمایش دادیم که ثابت کنیم وندالیسم دغدغه ملی است.

این هنرمند با اشاره به اینکه تخت جمشید، ارگ کریم خان و نقش برجسته زانو زدن والرین در برابر شاپور اول آثار منتخب بودند، گفت: سایه‌هایی که در بالای تصویر به نمایش درآمد آثاری از کل ایران بود همچنین کاشی‌کاری که به تصویر کشیده شد نماد معماری اسلامی بود که توانستیم معماری قبل و بعد از اسلام را کنار هم بیاوریم.

وی درباره حضور گروه «به‌نگار» در برنامه عصر جدید بیان کرد: همشهریان لالجینی روی شهر لالجین و ‌هنر سفال بسیار حساس هستند، از طرف دیگر چون کار چرخ را به تنهایی نمی‌توان روی صحنه برد و تنها گروهی که در لالجین نقش برجسته کار می‌کند، گروه «به‌نگار» است دوستان اصرار داشتند که ما در برنامه حضور پیدا کنیم.

به‌رقم با بیان اینکه در ابتدا فکر می‌کردیم نمی‌توان در ۱۵ دقیقه کار نقش برجسته را در صحنه عصر جدید انجام داد، اظهار کرد: یکی از همشهریان کلیپی به برنامه عصر جدید فرستاده بود، از برنامه زنگ زدند که کارتان پذیرفته شده و باید برای راستی آزمایی بیاید، ما که فکر می‌کردیم در این زمان نمی‌شود کاری انجام داد برای انصراف رفتیم اما مربیان لطف داشتند و گفتند به صورت گروهی کار کنید و ما هم قبول کردیم.

وی درباره پیشینه فعالیت هنری‌اش توضیح داد: از پنج سالگی در کارگاه پدرم که سفالگر بود، حضور داشتم و از همان موقع علاقمند بودم نوآوری در کار سفال داشته باشم، پدر وقتی علاقمندی‌ام را دید ‌تشویقم کرد و امکانات لازم را در اختیارم گذاشت، حمایت و کمک‌های او و میراث ارزشمندی که برایم به یادگار گذاشت، راه را برایم هموار کرد.

سرپرست گروه هنری «به‌نگار» ضمن قدردانی از زحمات زحمات پدر هنرمند خود، اظهار کرد: کارهایی که در کارگاه نقش برجسته ما انجام می‌شود برای دکوراسیون داخلی و نمای معماری بیرونی بناها قابل استفاده است.

به‌رقم ادامه داد: از جمله کارهای انجام شده توسط این گروه نمای بیمارستان قلب و ‌عروق فرشچیان است که بزرگترین نقش برجسته جهان با ۱۲۰ مترمربع است و یک تکه اجرا شده همچنین نقش برجسته‌های هتل امیران، چهار ایستگاه متروی شهر مشهد، میدان فرودگاه و باغ بهشت همدان، موزه‌های دفاع مقدس ساری و یزد، یک هتل در خیابان فرشته تهران و کشتی یونانی کیش را می‌توان نام برد.

این هنرمند با اشاره به اینکه این کار را در هر مکانی می‌توان انجام داد، افزود: نقش برجسته سفالی هم مقاومت بسیار بالایی دارد و هم طراحی آن به گونه‌ای است که می‌توان برای هر داستان یک موضوع را روایت کرد.

وی درباره هشتگ «جان میراث» هم شرح داد: از آنجا که یک موضوع ملی بود، مربیان عصر جدید ‌پیشنهاد ‌راه‌انداری یک هشتگ را دادند و قرار شد پس از پایان مرحله دوم در فضای مجازی منتشر شود، پیشنهاد بنده جمله «جان شما و جان میراث» بود و مربیان برنامه «جان میراث» را پیشنهاد دادند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *