بناهای تاریخی

بناهای تاریخی به سیستم نوبت‌دهی مجهز می‌شوند

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی گفت: بناهای تاریخی به منظور جلوگیری از فرسایش و تخریب، مجهز به سیستم نوبت‌دهی می‌شوند.

خشایار نیکزاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام خبر ارتقای سیستم های کارت‌های الکترونیکی موزه ‌ها و دیگر بناهای تاریخی به نوبت دهی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی ظرفیت های هر کدام از بناهای تاریخی را تعیین و بر اساس آن نوبت دهی اماکن تاریخی را اعلام می کنند. بسیاری کشورها این امکان را مهیا و محدودیت ها را تعیین کردند.

وی بیشترین مزیت سیستم نوبت‌دهی را حفاظت و جلوگیری از فرسایش اماکن تاریخی اعلام و اضافه کرد: اماکن تاریخی از سال آینده به این سیستم مجهز می‌شوند.

وی با بیان این که هم اکنون ۷۰ کاخ موزه کشور مجهز به سیستم کارت الکترونیک هستند و ۱۰۰ موزه و مکان تاریخی نیز تا پایان سال به این امکان مجهز می شوند، گفت: در صدد ایجاد همین سازوکار در مراکز آب درمانی هستیم تا از حضور بیش از حد افراد در برخی ساعت‌های شلوغ جلوگیری شود.

با این امکان، اطلاعات ساعت مجاز حضور در موزه و یا دیگر اماکن تاریخی و نیز پرداخت هزینه بلیت در منزل در دسترس بازدیدکنندگان خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی تابع نظر ستاد مقابله با کروناست

نیکزاد با اعلام آمادگی این شرکت برای برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی گفت: پس از طی مراحل برگزاری فراخوان و سپس انتخاب مجری، هم‌اکنون شرکت مجری نمایشگاه مشخص و فعال شده است.

وی افزود: شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با استان‌ها و مراکز صنایع‌دستی هماهنگ شده است تا ضمن اطلاع‌رسانی در حوزه صنایع‌دستی، هنرمندان و فعالان این عرصه را برای مشارکت در سی‌وچهارمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تشویق کنند.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی تصریح کرد: ما کارهای اولیه برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را انجام می‌دهیم و در نظر داریم نمایشگاه را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کنیم، اما در تاریخ معین‌شده در فراخوان نمایشگاه تابع دستورات این ستاد خواهیم بود.

وی گفت: هنور خبری از لغو نمایشگاه نیست و ممکن است نمایشگاه پس از روز هفتم شهادت امام حسین (ع)‌ در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شود. ولی تصمیم ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است.

نمایشگاه ملی صنایع دستی طی سال‌های گذشته در شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شد.

وی افزود: ما در شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه گردشگری در بهمن ماه هستیم.

آغاز عملیات اجرایی ۳ مجتمع خدماتی در مزار سردار سلیمانی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: عملیات اجرایی سه مجتمع خدماتی‌-بهداشتی در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از شهریورماه سال جاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جانمایی سه مجتمع خدماتی بهداشتی رفاهی در سه نقطه با حضور شهردار کرمان انجام شده است، اظهار داشت: با توافقاتی که با شهردار کرمان در این خصوص انجام گرفته است، مشاوران شرکت توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی در این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

او با بیان اینکه با مشخص شدن پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه از اوایل شهریورماه سال جاری عملیات اجرایی این سه مجتمع آغاز می‌شود، بیان کرد: در تلاشیم قبل از سالگرد شهادت سردار سلیمانی، این سه مجتمع آماده افتتاح شوند تا به زائران این سردار سرافراز، خدمت‌رسانی لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی کشور افزود: طرح مذکور پس از با خبر شدن وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کمبودهای موجود در ارائه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی به زائران در گلزار شهدای کرمان برای زیارت مقبره سردار شهید سلیمانی مطرح شد.

نیکزادفر تصریح کرد: اعتباری این طرح بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل اعتبارات عمرانی تخصیص یافته است. این عملیات ایجاد ۵۰ سرویس بهداشتی را نیز شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: هر مجتمع دارای دو باب نمازخانه و یک باب فروشگاه است و برای مجتمع‌هایی با مساحت ۲۴۰ متر مربع، دو فروشگاه در نظر گرفته شده است. این فروشگاه با کاربری محصولات فرهنگی و اغذیه‌ به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *