محرم یزد

ثبت ملی محرم یزد را پیگیری می‌کنیم

مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان یزد با اشاره به حضور ۱۲۷۶ گردشگر از ۳۲ کشور دنیا در آیین‌های عزاداری محرم یزد در سال گذشته‌، بر ضرورت تولید محتوای غنی برای انتشار در فضای مجازی با هدف انعکاس پیام عزت و عظمت حسینی و مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی تاکید کرد.

«مهدی رجایی‌فر» مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان یزد با حضور در دفتر ایسنای یزد در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، به ظرفیت این کمیته در برگزاری رویدادهای مربوط به ادیان مختلف به خصوص با توجه به ویژگی هم‌زیستی ادیان در یزد اشاره و تصریح کرد: همین ویژگی از دلایل ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد بوده لذا اهتمام به حفظ این شاخص برای یزد ضروری است.

وی در همین رابطه به پرچم‌داری یکی از پیروان آیین زرتشتی در برنامه‌های کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان در مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره و از تلاش این کمیته برای ثبت و  محرم یزد در فهرست آثار ناملموس کشور با توجه به تنوع آیین‌های آن خبر داد.

وی با تاکید بر این که ثبت محرم متفاوت و متمایز یزد می‌تواند در به یادگار باقی‌ماندن آن برای مردم کمک کند، در این مورد تصریح کرد: البته با توجه به گستردگی و تنوع مراسم‌های مذهبی محرم یزد باید به منظور حفظ سنت‌ها و آیین‌های مربوط به آن، به صورت جزئی‌تر به ثبت محرم یزد توجه داشت.

محرم یزد

رجایی‌فر به نقش ثبت محرم یزد بر جذب بودجه‌های فرهنگی مناسب جهت توسعه خدمات و برنامه‌های کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان اشاره کرد و گفت: آیین‌های مذهبی محرم یزد دارای جذابیت‌های خاصی برای گردشگران است و از سنت حسنه‌ی نذری دادن تا مراسم نخل‌برداری و دیگر مراسم‌های این ایام همواره سوال‌های متعددی را در ذهن گردشگران ایجاد می‌کند که پاسخ به آنها در معرفی هر چه بهتر و بیشتر اهداف قیام عاشورا به گردشگران به عنوان سفیران فرهنگی بسیار موثر است.

وی با اشاره به میزبانی‌های سال‌های گذشته این کمیته از گردشگران خارجی طی ۱۳ روز ابتدای ماه محرم، تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد ۶۸۲ گردشگر از ۲۸ کشور، در سال ۹۶ تعداد ۹۱۵ گردشگر  از ۳۶ کشور، در سال ۹۷ نیز ۱۲۳۵ گردشگر از ۳۲ کشور جهان در آیین‌های مذهبی محرم یزد حضور یافتند و برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان مبنی بر احتمال کاهش این گردشگران در سال ۱۳۹۸ به دلیل وجود نوسانات سیاسی و اقتصادی متعدد کشور، باز هم روند رشد در این رابطه را با حضور ۱۲۷۶ گردشگر از ۳۲ کشور دنیا در مراسم‌های محرم یزد شاهد بودیم.

مسئول کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان در ادامه به محرم متفاوت امسال کشورمان اشاره و اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا و به منظور ادای حق‌الناس و حفظ سلامت مردم، پیام عزت و عظمت امام حسین را با تولید محتوای غنی و انجام اقدامات فرهنگی و خیری، به صورت مجازی در دنیا انتشار دهیم.

وی بررسی و پژوهش در زمینه گردشگری معنوی مذهبی را ضروری خواند و با اشاره به وجود برخی تصاویر منفی از ماه محرم مانند قمه‌زنی و سایر موارد مشابه در فضای مجازی، بر ضرورت تولید محتوای غنی در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی تاکید کرد.

وی با بیان این که فعالیت کمیته گردشگری مذهبی استان یزد تنها محدود به مراسم‌های عزاداری نیست، گفت: برگزاری اعیاد و جشن‌های آیینی نیز در دستور کار کمیته گردشگری معنوی‌مذهبی استان قرار دارد که به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری هر ساله‌ی مراسم کریسمس برای گردشگران خارجی در استان یزد و همچنین برگزاری جشن میلاد پیامبر در سال ۲۰۱۷ میلادی با حضور ۸۰ گردشگر خارجی که بسیار مورد توجه و استقبال نیز قرار گرفت، اشاره کرد.

رجایی‌فر در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا راجع به تفاوت گردشگری مذهبی با گردشگری معنوی نیز اظهار کرد: در گردشگری مذهبی، افراد و گردشگران به بازدید از اماکن مذهبی و مقدس دین خود می‌روند اما در گردشگری معنوی، گردشگر از اماکن و رویدادهای مذهبی دیگر ادیان بازدید می‌کند و با آنها آشنا می‌شود.

وی به مسافرت ۲۴ هزار گردشگر ایرانی به یزد در ۱۳ روز محرم سال گذشته اشاره کرد و گفت: این آمارها به ضرورت برنامه‌ریزی مناسب‌تر و وجود بازخوردهای خوب مراسم‌های مذهبی به خصوص محرم یزد تاکید دارد.

محرم یزد

مظلومیت، انسانیت و آزاده‌خواهی؛ کلیدواژه های گردشگری معنوی مذهبی

«سید رضا بهادری» مسئول کمیته گردشگری پایدار و مسئول برنامه‌ریزی کمیته گردشگری معنوی‌مذهبی استان یزد با بیان این که فعالیت این کمیته به حدود ۱۵ سال قبل منتهی می‌شود، گفت: فعالیت اولیه این کمیته با دو تا سه گردشگر در یزد آغاز و با وقف راهنمایان تور در راه امام حسین(ع) این حرکت فراگیر شد.

وی ضمن ارائه پیشینه‌ای از فعالیت این گروه در یزد، تصریح کرد: در ابتدا متوجه شدیم که گردشگران هیچ علم و آگاهی از فلسفه قیام عاشورا و درکی از سیاه‌پوش شدن شهرها نداشتند اما با کلید واژه‌هایی مانند مظلومیت، انسانیت و آزاده‌خواهی، جریان عاشورا را برای گردشگران خارجی به تصویر کشیدیم.

این مسئول با بیان این که ورود به گردشگری معنوی در یزد محسوس بود، گفت: عمده‌ترین مخاطبان گردشگری یزد، خارجی بودند و به همین منظور لازم بود که به عرصه گردشگری معنوی به طور جدی و با برنامه‌ریزی ورود کنیم و این عنوان به گردشگری مذهبی افزوده و کمیته گردشگری مذهبی به کمیته گردشگری معنوی‌مذهبی تغییر نام داد.

محرم یزد

بهادری با بیان این که کمیته گردشگری معنوی‌مذهبی یزد بدون هیچ نوع حمایت مادی و به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کند، گفت: حضور گردشگرانی با ملیت‌های مختلف و بعضاً با دیدگاهی منفی نسبت به اسلام و ایران، فرصتی را فراهم کرد تا این کمیته علاوه بر رسالت مذهبی خود رسالتی انقلابی برای تغییر دیدگاه گردشگران داشته باشد که در این رابطه دستگاه‌های مختلف می‌توانند برای توسعه رسالت‌ها و گسترش اهداف این کمیته بخشی از بودجه‌های فرهنگی خود را به این حوزه معطوف کنند.

وی از برگزاری مجازی این رویدادها در سال جاری به علت شیوع کرونا یاد کرد و گفت: سال گذشته علاوه بر گردشگران خارجی، با استقبال چشمگیر گردشگران داخلی در یزد نیز روبرو بودیم لذا ضرورت دارد که برای این گروه از گردشگران نیز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.

وی هدف اصلی فعالیت این کمیته را مبارزه با پدیده‌های اسلام‎هراسی و ایران‌هراسی عنوان کرد و گفت: خروج گردشگران با دیدگاه مثبت و مطلوب از کشور و تبدیل به سفیران فرهنگی ایران و اسلام و ایجاد گفتمانی بین گردشگران خارجی از موارد مثبتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

این مسئول با بیان این که فعالیت‌های این کمیته علاوه بر حمایت دستگاه‌های مختلف، با استقبال حسینیه‌ها و تکایا همراه بوده است، گفت: علاوه بر اهداف عالی و والای کمیته گردشگری معنوی مذهبی، شاهد رونق و توسعه اقتصادی استان به خصوص در فصول کم‌گردشگر سال بودیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *