کوله‌خانه

کوله‌خانه ؛ روستایی که با آبشارش دل می‌رباید

یکی از مکان‌هایی که در گردشگری روستایی مورد توجه گردشگران در شهرستان ابهر واقع شده، روستای کوله‌خانه به سبب وجود آبشار زیبا در این روستا است.

صنعت توریسم رو به رشدترین و بزرگ‌ترین صنعت جهان است و در همه کشورها به‌عنوان ابزاری حیاتی برای رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مناطق مختلف و وسیله‌ای برای افزایش سطح درآمد ناخالص ملی محسوب می‌شود. پر واضح است که رشد، اجرا و توسعه  صحیح این صنعت به‌ویژه در بخش گردشگری روستایی می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کارهای محلی و بازگشت مردم از کلان‌شهرها به دیار خویش و تلاش برای حفظ میراث بومی خود کمک کند.

روستاها از دیرباز از جایگاه بسیار مهمی در کشور برخوردار بوده و در همه حوزه‌ها از تولید گرفته تا گردشگری به ایفای نقش پرداخته‌اند. در کنار موضوع کشاورزی در روستاها، یکی از مواردی که طی سالیان اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته، موضوع گردشگری روستایی و اکوتوریسم است.

روستاهایی با طبیعت بکر، آب و هوای مناسب، صنایع‌دستی، جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و امکانات دیگر می‌تواند برای هر شخصی به‌ویژه آن‌ها که از زندگی شهری خسته شده‌اند، جلب توجه کند. در کشور ما روستاهای ناشناخته اما بسیار زیبایی وجود دارد که با توسعه گردشگری می‌توانند جانی دوباره گرفته و سبب مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شوند.

این موضوع طی سالیان اخیر از چشم برنامه‌ریزان در کشور پنهان نمانده و اقدامات و طرح‌های خوبی در این زمینه انجام شده، به طوری که در همه شهرستان‌ها چند روستا به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده و  به برخی از ساکنان مجوزهای بوم‌گردی برای ارائه خدمت در حوزه گردشگری داده شده است که این امر علاوه بر ایجاد منبع درآمد برای روستاییان، توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاعل پایدار، حفظ زادبوم روستا، توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعی، ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی و احیای صنایع فراموش شده و از همه مهم‌تر جلوگیری از مهاجرت به شهرها را نیز به دنبال دارد.

یکی از شهرستان‌های استان زنجان که در حوزه اکوتوریسم حرفی برای گفتن دارد، شهرستان ابهر است. ابهر علاوه بر اینکه قطب صنعت استان به شمار می‌رود، دارای قابلیت‌های کشاورزی نیز بوده و همین قابلیت‌ها بر جاذبه‌های گردشگری طبیعی آن افزوده است. یکی از روستاهایی که سالانه پذیرای مهمانان بی‌شماری از اقصی‌نقاط کشور است، روستای کوله‌خانه به سبب وجود آبشار زیبا و طبیعی در این روستا است.

گله‌خانه؛ آبشاری زیبا در دل ابهر

آبشار گله‌خانه یا کوله‌خانه در نزدیکی روستای زیبا و سرسبز گله‌خانه در ۲۲ کیلومتری شهر ابهر قرار دارد. این آبشار بسیار زیبا با ارتفاع تقریبی ۱۵ متری بلندترین و زیباترین آبشار شهرستان ابهر است. روستای کوله‌خانه روستای کوچکی است که تنها چند خانوار معدود در آن زندگی و از طریق باغات میوه و مزارع وسیع امرار معاش می‌کنند. مسیر منتهی به آبشار از میان روستای زیبای کوله‌خانه گذشته و با عبور از میان صخره‌ها به آبشار می‌رسد. راه دسترسی به آبشار خاکی بوده و کمی صعب‌العبور است. آبشار در میان کوه‌ها قرار گرفته و اطراف آن با درختان بلند و زیبایی احاطه شده و مناظر اطراف آن بسیار چشم‌نواز است.

بالای سر آبشار با میله آهنی نرده‌کشی شده است تا ایمنی بازدیدکنندگان حفظ شود. آبشار در مسیر رسیدن به روستا و ییلاق زیبای مرچین یا مرشین واقع شده و مراتع سبز و درختان فراوانی در آن به چشم می‌خورد. آبشار محصول عبور رودخانه‌ای است که از روستا عبور می‌کند و در نهایت از صخره فرود می‌آید و آبشار زیبایی را خلق می‌کند. آبشار در درون یک دره نسبتا عمیق و سرسبز فرو می‌ریزد. درخت گردو از درختان غالب این منطقه است که در کنار درختان سپیدار باعث سرسبزی بیشتر این ناحیه شده است. در انتهای آبشار نیز آب‌گیر نسبتا بزرگ و زیبایی تشکیل شده که بسیار چشم‌نواز است و در نهایت رودخانه باز به مسیر خود ادامه می‌دهد.

از لابه‌لای دیواره آبشار نیز درختچه‌هایی بیرون زده‌اند که بر زیبایی و سرسبزی هر چه بیشتر نمای آبشار افزوده‌اند. بسیاری از خانواده‌های ابهری و شهرهای اطراف در فصول گرم سال، خودشان را به این آبشار زیبا می‌رسانند و در پایین آبشار بر روی تخته سنگ‌های بزرگ مجاور آبگیر کمپ زده و به تفریح می‌پردازند. برخی از خانواده‌ها نیز در نزدیکی آبشار و با کمی فاصله چادر زده و شب را در این منطقه زیبا و سرسبز به صبح می‌رسانند. برای دسترسی به این آبشار از مسیر جاده مرشین جاده خاکی منشعب می‌شود که از روستای کوله‌خانه عبور کرده و به آبشار گله‌خانه یا کوله‌خانه می‌رسد.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری روستایی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگران است. موضوعی که طی چند سال اخیر به یکی از مطالبات اصلی گردشگران در روستای کوله‌خانه تبدیل شده بود. در همین رابطه بخشدار مرکزی ابهر با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری در روستاها، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روستاهای شهرستان ابهر از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است.

محمد نجفی با بیان اینکه روستای کوله‌خانه یکی از روستاهای زیبا و با جاذبه بالای گردشگری ابهر است که همواره به علت وجود آبشار زیبا در آن مورد توجه گردشگران است، تصریح می‌کند: در صورت توجه به گردشگری در روستاها میزان اشتغال در این حوزه بالاتر از این حوزه کشاورزی خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه سه روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری در ابهر تعیین شده است، یادآور می‌شود: تلاش می‌شود این تعداد به هفت روستا افزایش یابد.

بخشدار مرکزی ابهر با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری روستایی، تصریح می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته در ورودی روستای کله‌خانه برای وسایل نقلیه گردشگران، پارکینگ ۱۰۰۰ متری با ظرفیت ۲۰۰ خودرو در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه گردشگرانی که برای تفرج به روستاها مراجعه می‌کنند باید از ریختن زباله در طبیعت و مزارع خودداری کنند، یادآور می‌شود: در همین راستا ۱۶ سطل زباله در نقاط مختلف روستا کله‌خانه برای خالی کردن زباله‌های گردشگران در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *