اکوکمپ

اولین اکوکمپ سبلان راه‌اندازی شد

به همت هیمالیانوردان اردبیلی اولین اکوکمپ در دامنه‌های سبلان راه‌اندازی شد.

15 شهریور در آئین افتتاح اولین اکوکمپ در سبلان یکی از همیالیانوردان و موسسین این مجموعه گردشگری اظهار کرد: برای اولین بار و با هدف توسعه صنعت گردشگری در استان با حضور کوهنوردان سراسر کشور راه‌اندازی شد تا گردشگران و کوهنوردان از آن استفاده کنند.

سیاوش شهباززاده خاطرنشان کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امکانات و تجهیزات مناسب در چهار هفته صعود سراسری به سبلان انجام می‌شود تا علاقمندان از این مجموعه استفاده کنند.

وی گفت: هفته اول این صعود سراسری روزهای ششم تا هشتم شهریور، هفته دوم 13 و 14 شهریور، هفته سوم 20 و 21 شهریور و هفته چهارم نیز 27 و 28 شهریور برگزار می‌شود.

موسس اکوکمپ سبلان افزود: این اکوکمپ کوهستانی با اجرای اولین برنامه صعود سراسری به سبلان به انجام رسید و فعالیت خود را آغاز کرد تا با مدیریت و سرپرستی ایرج معانی از هیمالیانوردان استان اردبیل این مجموعه ارائه خدمات کند.

شهباززاده بیان کرد: قبل از این در دماوند این اکوکمپ راه‌اندازی شده بود و برای اولین بار تصمیم گرفتیم تا در قله سبلان نیز این مجموعه را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: احداث این مرکز با استانداردهای مدنظر زمینه‌ساز ارائه خدمات و ثمرات مطلوبی خواهد بود که ارزش به سزایی نیز در صعود به سبلان به همراه خواهد داشت.

شهباززاده تصریح کرد: معرفی قله سبلان به ویژه صعود از مسیرهای جذاب با امکانات و استانداردهای جهانی به گردشگران داخلی و خارجی از جمله اهداف راه‌اندازی این مجموعه بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این اکوکمپ شاهد جلوگیری از عوامل تخریب محیط زیست سبلان و همچنین آموزش مرتبط با حفظ محیط زیست به گردشگران باشیم.

موسس اکوکمپ سبلان حفظ بافت بومی روستاهای اطراف سبلان و معرفی آنها را به گردشگران داخلی و خارجی همچنین رونق اقتصادی جامعه محلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از علل و عوامل راه‌اندازی این مجتمع برشمرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ایرج معانی از هیمالیانوردان اردبیل نیز بیان کرد: اکوکمپ سبلان با هدف ارائه خدمات صعود به کوهنوردان و همچنین گردشگران داخلی و خارجی برای یک صعود مطمئن دایر شده و با امکانات رفاهی در سطح استانداردهای جهانی در خدمت کوهنوردان و گردشگران است.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه در دو بخش شامل اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی و کمپ کوهنوردی پیشرفته در ارتفاع 3400 متری است تا به عنوان اقامتگاه نهایی صعود کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

معانی افزود: در این کمپ چادرهایی در قالب آشپزخانه، غذاخوری، سرویس بهداشتی و چادرهای اقامتی دونفره و مجهز پیش‌بینی شده تا در فصل صعود با همراهی خدمه و آشپز ساکن خدمات مطلوبی را به کوهنوردان و راهنمایان ارائه کنند.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی در احداث این کمپ در ارتفاع 3400 متری خودداری از ساخت و ساز دائم، استفاده از چادرهای موقت و استاندارد، راه‌اندازی سرویس جمع‌آوری و انتقال مرتب زباله‌ها و پسماندها از بالای کوه و دست نخوردن ترکیب زیست محیطی و بستری منطقه است.

معانی شعار این مجموعه را عدم استفاده از ساخت و ساز و آسیب نزدن به محیط سالم و طبیعی اعلام کرد و گفت: در سال‌های آینده اجرای این برنامه‌ها می‌تواند به فرهنگسازی در کاهش تولید زباله و سالم‌سازی فضای پیرامونی کوه سبلان کمک کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *