لیسبون

پیوند دنیای باستانی و مدرن در «لیسبون»

اینکه شهر یا کشوری بتواند حس آرامش را برای مردم و بازدیدکنندگانش به ارمغان بیاورد، ویژگی ارزشمندی برای زندگی شهری است. «لیسبون» پایتخت کشور پرتغال با ساختمان‌های رنگارنگ قدیمی خود توانسته است این آرامش خاص را برای مردم به وجود آورده و هرساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کند.

«لیسبون» در ناحیه تلاقی رودخانه تاگوس و اقیانوس اطلس واقع شده است که این موقعیت قرارگیری و امکانات فراهم شده در این منطقه به واسطه ساحلی بودن آن و آب و هوای آفتابی‌اش، گردشگران زیادی را به بازدید از این شهر علاقه‌مند کرده است.

تاریخ طولانی این شهر، آثار تاریخی و باستانی سطح شهر و ظاهر قدیمی‌ آن از جمله مواردی است که در کشف لیسبون نقش بسیار مهمی داشته است. این شهر به این دلیل که بر روی هفت تپه بنا شده به شهر «هفت‌تپه» نیز شهرت دارد.

تمام نقاط لیسبون مانند شهرهای اطرافش به شکلی مدرن بازسازی نشده و محله‌های قدیمی بسیاری در اطراف این شهر وجود دارد که جلوه‌ای قدمت‌دار به آن می‌بخشد، با این حال از لحاظ اقتصادی بسیار مورد توجه است و به‌ عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه ‌جزیره ایبری پس از مادرید شناخته می‌شود. در راستای اهمیت اقتصادی این شهر باید گفت «لیسبون» بیشترین ثروت اقتصادی کشور پرتغال برای مثال ۴۵ درصد کل تولیدات را در خود ذخیره کرده و از شهرهای مهم اروپا به شمار می‌آید.

در مورد تاریخچه این شهر گفته می‌شود که «لیسبون» از ۲۰۵ سال پیش از میلاد تحت حاکمیت امپراتوری روم بوده و ژولیوس سزار این شهر را «شهر فراخوانده» نام‌گذاری کرده است. طبق این گفته و با توجه به اینکه لیسبون یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و اروپا است، می‌توان گفت این شهر از شهر رم در ایتالیا نیز قدمت بیشتری دارد.

در برخی از اسناد موجود لیسبون چهار قرن زودتر از شهر رم ساخته شده و پس از شهر آتن، دومین شهر قدیمی اروپا است. برخی از مورخان معتقدند که لیسبون در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد توسط فنیقی‌ها ساخته شده و همچنین نام این شهر که از اصطلاحاتی در زبان فنیقی گرفته شده، گفته‌ها در مورد این شهر را صحت می‌بخشد.

لیسبون

بناهای یادبود از کاشفان بزرگ مانند واسکو دوماگا، قلعه سائو جرج، قصر مافرا، پراک ادوارد هفتم، قلعه بلم و… از مهمترین مناطق تاریخی این شهر است که هرساله باعث جذب گردشگران زیادی به این کشور می‌شود. جذابیت‌های مناطق تاریخی و قدمت‌دار لیسبون به حدی است که گردشگران علاقه‌ دارند نسبت به مناطق مدرن از مناطق تاریخی بیشتر بازدید داشته باشند.

مردم «لیسبون» که از این شهر با عنوان «لیژبوآ» نیز یاد می‌کنند، شهر خود را این چنین توصیف می‌کنند: «رود کهن‌سال تاقوس که بازوانش را برای در آغوش کشیدن معشوق کهنه‌اش لیسبون گشوده و مردم می‌توانند از فراز آن با دنیایی باستانی که انگار با شهری جوان گره خورده است، آشنا شوند».

از مناطق تاریخی و مورد توجه این شهر می‌توان به قدیمی‌ترین محله آن به نام «آلفاما» اشاره کرد. این محله میزبان بناهای باشکوه معماری قدیمی است که تاریخ برخی از آن‌ها به دوران حضور مسلمانان باز می‌گردد.

گردشگران می‌توانند بر بالای تپه‌ای که در این محله قرار گرفته است، منظره‌ای وسیع از رودخانه تاگوس تا دروازه موریش را که به دست مسلمانان ساخته شده، به تماشا بنشینند و در کنار موسیقی و غذاهای محلی این منطقه، از صحنه‌ روبه‌روی خود نهایت لذت را ببرند.

قلعه بلم از دیگر مناطق جذاب این شهر است و از آن به عنوان قلب  و روح تاریخی پرتغال یاد می‌شود که در سال ۱۹۸۳در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

این شهر تاریخی با تمام زیبایی‌هایی که با خود به همراه دارد اما در سال ۱۷۵۵ دچار یک زمین‌لرزه طولانی و مهیب شد و به شدت آسیب دید؛ این زمین‌لرزه با خود سونامی و آتش‌سوزی را نیز به همراه داشت که آسیب‌های وارد شده به لیسبون را چند برابر کرد، اما لیسبون با همان وضعیت باقی نماند و دوباره قامت راست کرده و گردشگران زیادی را برای بازدید از خود فراخواند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *