کیش

لاک پشت‌های دریایی کیش

لاک پشت‌های دریایی این جزیره به‌ قدری زیبا و جالب هستند که جزو جاذبه‌های گردشگری محبوب کیش محسوب می‌شوند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اگر مروارید خلیج‌فارس یعنی جزیره کیش، فقط به یک دلیل مشهور باشد؛ آن، طبیعت بکر و موجودات دریایی رنگارنگ و شگفت‌انگیزش است. لاک پشت‌های دریایی این جزیره به قدری زیبا و جالب هستند که جزو جاذبه‌های گردشگری محبوب کیش محسوب می‌شوند. این لاک پشت‌های دریایی برای تخم‌ریزی، در سواحل خلیج‌فارس لانه‌گزینی می‌کنند و شما می‌توانید در زمان‌های معینی به تماشای آن‌ها بروید. لاک پشت‌های آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم. علاوه بر آن، باید آگاه باشیم که این موجودات ارزش زیادی دارند و ما باید همه توان خود را برای حفظ و بقای آن‌ها به‌کار ببریم. پس با ما همراه شوید و این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا با لاک پشت‌های دریایی کیش، به‌صورت خلاصه و مفید آشنا شوید.

آشنایی با انواع لاک پشت‌های جزیره

جزیره کیش منطقه‌ای راحت و امن برای زندگی و تخم‌گذاری لاک پشت‌ها است. شما می‌توانید در سفر خود با تور کیش، با نحوه زندگی، تخم‌گذاری و نوزادان تازه متولد شده این موجودات آشنا شوید و آن‌ها را از نزدیک ببینید. همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، لاک پشت‌های این جزیره به دو دسته تقسیم می‌شوند که درادامه با هریک به‌طورکامل آشنا می‌شویم؛

* لاک پشت سبز: یکی از آبزیان شگفت‌انگیز این جزیره، لاک پشت پشت سبز است که از نظر ویژگی‌های ظاهری و شرایط زیستی، ویژگی‌های خاص و متفاوتی نسبت به هم‌نوعان خود دارد. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها این است که این نوع لاک پشت‌ها، صرفاً برای تغذیه به سواحل جزیره کیش می‌آیند. تغذیه این لاک پشت‌ها، کرم‌ها و جلبک‌ها هستند. این موضوع درمورد گونه دوم لاک پشت‌های این جزیره متفاوت است؛ که به معرفی آن خواهیم پرداخت.

* لاک پشت نوک‌دار یا عقابی: این لاک پشت‌ها به دو نام پوزه عقابی و نوک‌دار شناخته می‌شوند. لاک پشت‌های پوزه عقابی، از اواخر ماه اسفند تا اواسط ماه مرداد، برای تخم‌گذاری به ساحل‌های حفاظت‌شده ماسه‌ای جزیره، خصوصاً به بخش‌های جنوبی و غربی آن می‌روند. این لاک پشت‌ها به‌طور متوسط سه بار در هر فصل و با دوره ۱۵ روزه تخم‌گذاری می‌کنند. این لاک پشت‌ها حدود ۶۰ تا ۷۰ روز بعد، از تخم متولد شده و توسط محیط‌بانان به دریا هدایت می‌شوند. پوزه عقابی‌ها، پس از به‌بلوغ رسیدن، دوباره برای تخم‌ریزی به ساحل برمی‌گردند و این چرخه تکرار می‌شود. البته باید بگوییم متاسفانه این گونه به‌شدت درحال انقراض است. لاک پشت‌های نوک‌دار، از اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت اکوسیستم دریا و مرجان‌ها برخوردار هستند. از این‌رو سازمان‌های جهانی و محیط‌زیستی حمایت و توجه خاصی به آن‌ها می‌کنند.

کیش

تلاش برای بقای لاک پشت‌ها

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، این لاک پشت‌ها اهمیت بسزایی در اکوسیستم دریا و محیط‌زیست دارند. از این‌رو، اقدامات ویژه‌ای برای حفظ بقای آن‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در کیش انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به سایت حفاظت و مانیتورینگ ایجاد شده در سواحل جنوبی کیش اشاره کرد که محل رفت و آمد این آبزیان است. بازدیدکنندگان می‌توانند با هماهنگی با مرکز حفاظت، در ماه‌های معین‌شده و در تاریکی شب به بازدید از این موجودات شگفت‌انگیز بپردازند. پس حواستان باشد در زمان مناسبی نسبت به رزرو هتل کیش اقدام کنید. (معرفی هتل پارمیس کیش) شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا در تاریکی شب باید به بازدید از آن‌ها بپردازیم؟ در پاسخ باید بگوییم این لاک پشت‌های دریایی در تاریکی شب پا به ساحل می‌گذارند. آن‌ها در این زمان حفره‌هایی برای تخم‌ریزی خود ایجاد می‌کنند و سپس روی آن‌ها را می‌پوشانند. در نهایت، نوزادان آن‌ها به دنیا آمده و به دریا و محل زندگی خود می‌روند.

همان‌طورکه گفتیم حفاظت و مراقبت از این آبزیان از حساسیت خاصی برخوردار است. پس در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که باید در تعامل با لاک پشت‌های دریایی در تور کیش خود رعایت کنیم؛

* درحین غواصی نباید به لاک پشت‌ها نزدیک شوید.

* از دست‌زدن به تخم لاک پشت‌ها پرهیز کنید و آن‌ها جابه‌جا نکنید.

* اطراف لاک پشت‌ها شنا نکنید و به آن‌ها دست نزنید.

* اگر در حال قایق‌سواری هستید، نباید به لاک پشت‌هایی که برای تنفس به سطح آب می‌آیند، نزدیک شوید.

* مواد زائد و دور ریختنی را در دریا نریزید. چراکه هرگونه آلودگی، نه فقط برای لاک پشت‌های دریایی، بلکه برای کل آبزیان و محیط‌زیست خطرناک است.

* در زیستگاه‌های در حال حفاظت لاک پشت‌ها، رفت‌وآمد نکنید.

البته باید بگوییم شما می‌توانید کنار بازدید از لاک پشت‌های دریایی کیش، از تماشای انواع آبزیان دیگر نیز لذت ببرید. در نهایت، گفتنی است که سفر به جزیره زیبای کیش و غرق‌شدن در دل طبیعت رنگارنگ و چشم‌نواز آن، لذت خاصی همراه دارد که تکرارشدنی نیست.نظر شما درباره محیط‌زیست زیبای کیش چیست؟ آیا شما تابه‌حال لاک پشت‌های دریایی کیش را از نزدیک دیده‌اید؟ فراموش نکنید خاطرات و نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *