بوشهر

درخت ۵۰۰ساله “کُنار” استان بوشهر در فهرست میراث ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به ثبت درختان کهنسال در فهرست میراث طبیعی ملی گفت: درختان کهنسال شامل کُنار، بابل و کهور در میراث طبیعی ملی ثبت شده که درخت کُنار در دشتستان با قدمت ۵ قرن از آن جمله است.

محمدحسین ارسطوزاده گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم در بوشهر با بیان اینکه “این استان در ابعاد ابنیه‌ای، طبیعی، منقول، مملوس و ناملموس دارای جایگاه ویژه‌ای است” اظهار داشت: استان بوشهر دارای بیش از یک‌هزار اثر تاریخی است که تاکنون افزون بر 427 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی این آثار را ملموس، ناملموس، طبیعی و منقول دانست و گفت: در این راستا تاکنون 52 عمارت تاریخی بوشهر مرمت شده  و 42 اثر دیگر هم امسال مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به موزه‌های استان پرداخت و گفت: اکنون 6 موزه در استان بوشهر فعال است که در این راستا موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس در آستانه راه‌اندازی است.

ارسطوزاده با بیان اینکه 69 میراث ناملموس استان در آثار ملی ایران ثبت شده است افزود: این آثار در بخش‌های مختلف پخت مواد غذایی، تعزیه‌خوانی، بازی‌های محلی، آوازخوانی، موسیقی سنتی، دوخت لباس، شروه خوانی، مراسم عزاداری عاشورای حسینی، هنرهای دستی و آیین‌های مذهبی است.

وی، از ثبت 6 اثر نامنقول استان بوشهر در فهرست آثار ملی خبر داد و بیان کرد: این آثار شامل ناقوس کلیسای گریگوری، کتیبه کلیسای ظهور، دوربین چشمی و شمشیر رئیسعلی دلواری و کتیبه‌‌های خطی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر آثار ثبتی  میراث طبیعی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: 5 درخت کهنسال شامل کُنار، بابل و کهور در میراث طبیعی ملی ثبت شده که درخت کُنار در دشتستان با قدمت 5 قرن از آن جمله است.

ارسطوزاده، با بیان اینکه درخت کُنار امامزاده کل‌جباری در روستای تنگ‌زرد شهرستان دشتستان در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد تصریح کرد: این درخت با قدمتی بیش از 5 قرن که بین 460 تا 510 سال تخمین زده می‌شود در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

وی، با اشاره به ثبت درخت کُنار امامزاده فقیه‌ضیا در روستای تنگ‌زرد دشتستان با قدمتی  بیش از 3 قرن خاطر نشان کرد: در این راستا درخت کُنار روستای بُهر در شهرستان دشتستان با قدمتی  بیش از 280 سال و درخت کهور امامزاده ابراهیم(ع) در روستای ننیزک دشتستان، با قدمتی بیش از 2 قرن و درخت  بابل محله ریشهر بندر بوشهر با قدمت 2.5 قرن در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه “وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت این درختان کهنسال فهرست میراث طبیعی کشور را به استاندار بوشهر ابلاغ کرده است” گفت: ثبت آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیات که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *