اصفهان

معرفی اصفهان به جهان از سوی اکو

 موسسه فرهنگی اکو ظرفیت گردشگری فرهنگی اصفهان را به مردم جهان معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین جلسه شورای عالی گردشگری فرهنگی اکو در خصوص اصفهان در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به جلسه ای که پیش از این در اصفهان به منظور همین برنامه برگزار شده گفت: امیدواریم همکاری میان اکو و مسئولان اصفهان منجر به نتایج ارزشمند و خوبی شود. ظرفیت گسترده گردشگری اصفهان به خوبی معرفی شود.
وی نخستین گام را انتشار مجله ای به نام اکو هریتیج با تیراژ هزار نسخه در سازمان فرهنگی اکو با محتوای معرفی گردشگری فرهنگی اصفهان اعلام کرد و گفت: این نخستین بار است که تمام یک مجله به معرفی اماکن گردشگری فرهنگی استانی از یک کشور اختصاص می یابد زیرا پیش از این هر کدام از صفحات مجلات به معرفی اماکن گردشگری کشورهای عضو اکو اختصاص داشت.
وی افزود: در نظر داریم در کنار این مجله انگلیسی زبان یک لوح فشرده نیز که محتوایی با معرفی فیلم هایی از جاذبه های گردشگری اصفهان دارد ،تهیه و تدوین کنیم.
بختی گفت : این مجله و لوح فشرده پس از تهیه و تدوین به سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی این کشورها و همچنین به ۱۱۰ نمایندگی سیاسی مستقر در ایران نیز ارسال می شود.
سید علی ضیائی رئیس کمیته مشترک گردشگری اصفهان و اکو در این جلسه به انتخاب روسای کمیته‌های مشترک جدید گردشکری  فرهنگی پرداخت و از برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در موسسه اکو از ابتدا تا هفتم آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: نمایشگاه دایمی صنایع دستی کشورهای عضو اکو نیز با همکاری شهرداری  اصفهان برگزار می شود.
ضیائی از راه اندازی نخستین فروشگاه و نمایشگاه دائمی هنر و فرش شرقی با ارائه فرش به ۱۰ کشور عضو اکو با همکاری مدیر ملی فرش ایران و شهرداری اصفهان در راستای این پروژه خبر داد و گفت:  در نظر داریم اجرای نخستین کنسرت موسیقی آنلاین مشترک کشورهای عضو اکو در مرکز سی تی سنتر اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان برگزار شود.
وی با اشاره به ظرفیت پزشکی و بهداشتی اصفهان گفت: بسیاری از مردم منطقه و کشورهای عضو اکو علاقمند انجام معالجات پزشکی خود در اصفهان هستند از این رو با همکاری بخش خصوصی کمیته گردشگری سلامت نیز برای جذب گردشگر سلامت در این پروژه تشکیل می شود.

مؤسسهٔ فرهنگی اکو نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) است که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده‌است و مرکز آن در ایران (شهر تهران) می‌باشد. وظیفهٔ این بنیاد گسترش همکاری و تبادلهای فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان منطقه‌ای-بین‌المللی است که در سال ۱۳۴۱ با نام سازمان همکاری منطقه‌ای برای توسعه به منظور ترویج همکاری اقتصادی، علمی و فرهنگی توسط سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه تأسیس شد که خود دارای سازمان اقتصادی و مؤسسه فرهنگی بود.

پس از آن کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه به بازسازی بخشهای مختلف این سازمان و تجدیدنظر در قوانین موجود در آن پرداخته و در سال ۱۳۶۲ بخش اقتصادی این سازمان با نام جدید سازمان همکاری اقتصادی که به اختصار (اکو) خوانده می‌شود- دوباره فعال گردید. در سال ۱۳۶۴ بخش فرهنگی این سازمان مورد تجدیدنظر و بازسازی قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۱ با پیوستن هفت عضو جدید یعنی کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان این سازمان کاملاً فعال گردید و فعالیت آن تا به امروز ادامه دارد.

در نهایت با تصویب اساسنامه مؤسسه فرهنگی اکو در سال ۱۳۷۴ توسط چهار کشور افغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان، این مؤسسه به‌طور کامل فعال شد.

وظیفه مؤسسه انجام تحقیقات نظام یافته در خصوص میراث مشترک فرهنگی منطقه تعیین شد تا در جهت تقویت آگاهی‌های مربوط به اتحاد ناگسستنی این کشورها گام بردارد و مطالعات بنیادین انجام دهد که این مطالعات در قالب انتشار کتاب، ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه و غیره منتشر می شوود.

همچنین مؤسسه موظف گردید تا در جهت آشنا سازی و مرتبط کردن صاحب نظران و شخصیتهای عالی رتبه، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان منطقه را به یکدیگر تلاش نماید و تمهیدات لازم را جهت ایجاد ارتباطی نزدیکتر و نیز شناخت صحیح بین مردم منطقه از طریق برنامه‌های فرهنگی اتخاذ نماید.

طبق اساسنامه مؤسسه فرهنگی اکو، این مؤسسه به عنوان یک سازمان مبتکر، هماهنگ‌کننده، تأمین‌کننده و نظارت‌کننده در چهارچوب اکو به منظور پیشبرد فعالیتهای زیر عمل خواهد کرد:

۱- تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به‌طور اعم و مشارکت بین رسانه‌های گروهی، روشنفکران و هنرمندان به‌طور اخص،

۲- تحقیق در زمینه میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه به منظور تقویت آگاهیهای مربوط به اتحاد ناگسستنی شان و کشف سننی که سبب پیوند مردم منطقه با یکدیگر می‌شود،

۳- انتشار نتایج مطالعات آن‌ها در قالب کتاب، ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه و سرگذشتنامه به زبان انگلیسی و در صورت امکان به زبانهای منطقه،

۴- انتشار آثار منتخب نویسندگان، هنرمندان، اندیشمندان و عکاسان عالی رتبه معاصر و غیره از کشورهای عضو به زبان انگلیسی و زبانهای منطقه،

۵- آموزش زبانهای منطقه در مؤسسه و شعبات آن در صورت امکان، همچنین اتخاذ اقدامات مؤثر جهت تقویت زبانهای مزبور در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش زبان منطقه،

۶- تنظیم برنامه‌های تبادل فرهنگی نظیر بازدید محققان، آموزگاران، نویسندگان، هنرمندان، سخنرانان مهمان، شخصیتهای عالی رتبه، دانشجویان، جوانان و اعضای سازمانهای زنان،

۷- تقویت همکاری میان دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات فرهنگی منطقه

از جمله اهداف موسسه فرهنگی اکو است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *