شهر جهانی انگور

سوغات پاییز در شهر جهانی انگور

فصل برگ‌ریز پاییز در ملایر، «شهر جهانی انگور» با حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور و تاکستان‌های سرسبز و زرخیز حکایت و روایتی دیگر دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، راز بخارهای موجود در آسمان ملایرروزهای پایانی شهریورماه که فرامی‌رسد وقتی پا در جاده‌های روستاهای ملایر می‌گذاری جنب‌وجوش زنان و مردان روستایی در چیدن انگور از باغات و پهن کردن آن‌ها در مسیرهای کنار جاده، روی پشت‌بام‌ها و بر فراز تپه‌ها چشم‌نوازی می‌کند، درست شبیه نقاشی طبیعی بر بومی از خاک…

۱۰ سال به‌طور مستمر در هفته اول مهرماه روستای هدف گردشگری مانیزان با مردم خونگرم و مهربانش میزبان جشنواره «شیره‌پزی» بوده که اکنون به‌عنوان میراث ناملموس استان همدان به شمار می‌رود و هرساله گردشگران فراوانی را از اقصی نقاط کشور راهی این خطه کرده است. شهد شیرین و دلربای شیرینی‌های متفاوت مانیزان، بیشتر شامل مشتقات انگور چون شیره، کشمش، باسلوق، لواشک و عسل است با مردمانی ساده و صمیمی، با دستان پینه‌بسته و اراده‌ای قوی، با دیگ‌های بزرگی که بخار شیره‌پزی از آن به آسمان بلند می‌شود و ظرف‌های بزرگ و کوچک شیره‌های سفید، عسلی، باسلق و… خودنمایی می‌کند.

در این روستا، عروس فصل‌ها پاییز است لابه‌لای رقص موزون برگ‌های رنگارنگش در دل وزش باد، خوشه‌های طلایی انگور دست‌چین می‌شوند تا به دست‌زنان و مردمان زحمتکش این روستا پخته و تبدیل به سوغات‌هایی متنوع شوند و در کوله‌بار مسافران جا خوش کنند. ملایر سوغات‌های متنوعی دارد همچون انگور، انواع کشمش آفتابی و تیزابی، آب‌غوره، باسلوق، شیره، لواشک آلبالو، گردو، مروار، صنایع‌دستی، مبل منبت و… اما در این میان «شیره انگور» یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی است که رهگذران و مسافران نمی‌توانند از کنار آن به‌سادگی عبور کنند.

لغو برگزاری جشنواره شیره‌پزی مانیزان

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره شیره‌پزی مانیزان به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به‌قرار گرفتن در ماه صفر و از سوی دیگر اوج گرفتن بیماری کرونا در فصل پاییز احتمالاً یازدهمین جشنواره شیره‌پزی مانیزان برگزار نمی‌شود. زیرساخت‌های آن به لحاظ تأمین آب، جایگاه و سایر مواردی ازاین‌دست تکمیل‌شده اما برای ادامه و تکمیل دیگر زیرساخت‌های آن، درخواست اعتبار کرده‌ایم اما هنوز اعتباری به ما تخصیص داده نشده است.

خواص درمانی شیره انگور

ازآنجایی‌که مؤثرترین خواص شیره انگور مربوط به کالری آن است بنابراین برای فصل‌های پاییز و زمستان که بدن به کالری بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شود. سطح کالری شیره انگور بسیار بالاست ازاین‌رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند، بسیار مفید است همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند یا افرادی که بسیار لاغرند برای بهبود ضعف خود می‌توانند از شیره انگور استفاده کنند.

یکی از مؤثرترین خواص شیره انگور، خاصیت پاک‌کنندگی آن است به‌طوری‌که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می‌شود و درنتیجه پاک‌کننده بقایای غذاها در روده و معده است. اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا، آبمیوه یا به همراه میان وعده‌های غذایی باعث کاهش تنش‌های عصبی و درنتیجه درمان کم‌خونی و حفظ سلامت شخص می‌شود. باوجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور، مصرف آن به افراد کم‌تحرک که ورزش منظم ندارند، توصیه نمی‌شود چراکه سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد، به‌علاوه شیره انگور حاوی قند زیادی است و ازاین‌رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.

حتی سایه شوم کرونا نمی‌تواند طعم دل‌نشین شیره‌های ملایر را کمرنگ کند، پس توصیه می‌شود در فصل پاییز و زمستان از خواص شیره‌های انگور ملایر غافل نشده و آن را در سبد غذایی خود قرار دهید و آن را به‌عنوان یک سوغاتی مفید خریداری کرده و برای عزیزانتان به ارمغان ببرید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *