غار آبی

گردش طلایی در بزرگترین غار آبی جهان

شگفت‌انگیزترین غار آبی جهان و تنها غار تالابی ایران است، محوطه آن دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد و از مجموعه رشته آب‌ها، دریاچه بزرگی درون غار به وجود آمده و به همین علت نفوذ به ژرفای آن تنها با قایق امکان‌پذیر است.

بزرگ‌ترین غار آبی جهان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان همدان است که در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر همدان‌ واقع شده و از توابع شهرستان کبودراهنگ است.

غار «علیصدر» جاذبه طبیعی کم‌نظیری است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک نسبت می‌دهند و ارتفاع غار از سطح دریا 2180 متر است.

در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ گروهی از اعضای هیئت کوهنوردی و غارنوردی استان همدان، غارعلیصدر را مورد بازدید قرار دادند و توانستند آن را شناسایی کنند و در سال ۱۳۴۶ با وسایل ابتدایی مسافتی از غار طی شد.

«علیصدر» ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که دیدنی بودن آن را دوچندان می‌کند؛ به عنوان مثال هیچ گونه گاز سمی در غار وجود ندارد و به علت گردش جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود بنابراین این اثر شگرف غاری زنده است.

در غارعلیصدر نورخورشید وجود ندارد به همین علت هیچ‌گونه حیات جانوری در آن دیده نشده است، دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت، دمای درون غار حدود ۱۶ درجه و PH آب تقریباً خنثی است، عمق آب هم بین نیم تا ۱۴ متر اندازه‌گیری شده است.

این ویژگی‌ها به همراه خدمات خوبی که مجموعه سیاحتی علیصدر برای بازدیدکنندگان فراهم کرده همواره گردشگران زیادی را به سوی بزرگ‌ترین غار آبی جهان کشانده است، این روزها اما برند گردشگری استان همدان به نفس زدن افتاده و حال و روز خوبی را تجربه نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر از کاهش ۸۶ درصدی بازدیدکنندگان در شش ماهه نخست سال خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: غارعلیصدر در نیمه دوم سال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعال است.

مهدی مجیدی ادامه می‌دهد: امسال شرکت علیصدر بدترین سال گردشگری خود را می‌گذارند، در شش ماهه نخست سال قبل ۵۷۰ هزار نفر از غار بازدید کردند که این عدد امسال ۷۰ هزار نفر بود و در مجموع ۲۵ میلیارد تومان خسارت به مجموعه وارد شده است.

وی بیان می‌کند: قیمت بلیط غار علیصدر برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است که با احتساب کاهش ۵۰۰ هزار نفری بازدیدکنندگان ۲۵ میلیارد تومان از محل فروش بلیت متضرر شده‌ایم و میزان درآمد شرکت از بازدید ۷۰ هزار نفر گردشگر سه و نیم میلیارد تومان بوده است.

مجیدی اضافه می‌کند: شیوع کروناویروس باعث شد بسیاری از مزایای جانبی پرسنل شرکت سیاحتی علیصدر لغو شود و کارکنان با حداقل حقوق پایه فعالیت کنند و اگرچه هزینه‌هایی مانند تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مخارج شرکت سیاحتی علیصدر اضافه شده اما تاکنون حقوق کارکنان به روز پرداخت شده است.

وی در بخشی از سخنانش حمایت استاندار همدان در بازگشایی غار علیصدر را ارج می‌نهد و بیان می‌کند: اقتصاد گردشگری شهرستان کبودراهنگ و روستای علیصدر از غار علیصدر تأمین می‌شود است.

مجیدی اضافه می‌کند: بسته‌های گردشگری مناسبی برای فصل پاییز طراحی شده تا از ظرفیت‌های گردشگری این فصل زیبای همدان بهره ببریم همچنین همدان استانی چهار فصل است و برای ورود تورها به همدان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده و با آژانس‌های مسافربری مذاکره می‌شود تا از تخفیف‌های درنظر گرفته شده استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه متولیان گردشگری و مسئولان میراث فرهنگی باید مجموعه گردشگری را حمایت کنند، می‌گوید: امیدواریم سال ۱۴۰۰ گردشگری به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه اکیپی از بهداشت جهانی از غار علیصدر بازدید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بررسی و آن‌ها را تأیید کرده‌اند، اذعان می‌کند: سلامت مردم و پرسنل اولویت اصلی مجموعه سیاحتی علیصدر است.

مجیدی یادآور می‌شود: سال‌های گذشته مبالغ فراوانی صرف تبلیغات گردشگری مجموعه علیصدر می‌شد اما امسال این اتفاق نیفتاد، روزهای سخت علیصدر در حال سپری شدن است و معیشت پرسنل، کارکنان و مردم روستای علیصدر تحت تأثیر قرار گرفته و وقتی مسافر نباشد اقتصاد منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی از انعقاد ۱۷۴ تفاهم‌نامه با سازمان‌ها، ادارات و نهادها برای توسعه گردشگری غار علیصدر و اقامتگاه‌های عباس‌آباد خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۵ درصد از جمعیت ۷۰ هزار نفری بازدیدکنندگان امسال غار در پی انعقاد این تفاهم نامه‌ها محقق شده است.

مجیدی ادامه می‌دهد: در مردادماه سال گذشته ۱۶۸ هزار نفر از غار علیصدر بازدید کردند اما در شش ماه امسال تنها به اندازه ۱۰ روز از مرداد ماه پارسال بازدیدکننده داشتیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر اظهار می‌کند: به مناسبت پنجم مهرماه و روز جهانی گردشگری به بازدیدکنندگان غار علیصدر همزمان با بازدید تخفیفات خوبی ارائه می شود.

وی بیان می‌کند: انجمن غار و غارشناسی پیشنهاد پاکسازی غار را انجام داده و این پیشنهاد در دست اجرا قرار گرفته و قرار است چهارشنبه دوم مهر همزمان با روز ملی غار پاک، پاکسازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در علیصدر انجام شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *