گردشگری

فرهنگ سازی سفر مهم‌ترین نیاز گردشگری ایرانیان

محمد علی مشکیان: 27 سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی گردشگری به عنوان روزجهانی جهانگردی نامگذاری شده است.

 قرارشده تا امسال این «روز» توسط ستاد بزرگداشت هفته گردشگری با مسئولیت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مدت یک هفته در سطح ملی گرامی داشته شود، دقیقا همان چیزی که فلسفه اینگونه نامگذاری‌ها است.

مجمع سازمان جهانی گردشگری شعار روز جهانی جهانگردی در سال 2008 را «واکنش گردشگری به تغییرات جوی» تعیین کرده و این سازمان و همچنین اعضای آن تلاش می کنند تا فعالیت های خود را حول این مضمون متمرکز کنند.

در سایت سازمان جهانی گردشگری (unwto) در خصوص انتخاب شعار واحد برای کشورهای عضو در خصوص توسعه جهانگردی آمده است: رسم نامگذاری روزهای جهانی اقدامی شایع است که در بین دولت ها و بخش های خصوصی  تاکید شده و از ویژگی های مهم فعالان سازمان های بین دولت هاست.  هر ساله سازمان‌هایی که به سیستم سازمان ملل تعلق دارند روزهای جهانی اختصاص یافته به سازمان ملل را گرامی می‌دارند.  هدف اصلی از روز جهانی گردشگری بالا بردن آگاهی جامعه بین المللی درباره اهمیت گردشگری و ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن است.

در کشورما هم اهم برنامه‌های هفته گردشگری در ایران را چاپ تمبر، برگزاری همایش و نمایشگاههای مختلف، ارائه تخفیف ویژه به جهانگردان برای استفاده از مکان‌های تاریخی کشور، نامگذاری روزهای این هفته و انجام تبلیغات محیطی اعلام کرده‌اند که تأمل درآنها خالی از لطف نیست.

دریغ از یک برنامه حساب شده و فراگیر که عموم مردم بتوانند در هفته گردشگری از آن استفاده کنند. نفس برگزاری این روزها و هفته‌ها به آن است که همه مردم به صورت فراگیردرگیر موضوع شوند و با مشارکت همه شهروندان اتفاقاتی که در سایر روزهای سال رخ نمی دهد با محوریت عنوان نامگذاری صورت گیرد.

یادم می‌آید حدود 15 سال پیش که هنوز مباحث گردشگری به هیچ عنوان رونق امروز را نداشت نمایشگاهی بسیار دلچسب با حضور نمایندگان همه استان‌ها با همه آداب و رسوم، غذاها و … در محل نمایشگاه بین المللی تهران اواخر تابستان برپا می‌شد که عموم مردم می‌توانستند ساعت ها بدون ذره‌ای خستگی و دلزدگی در آن ایران کوچک گردش کنند.

این تنها نمایشگاهی بود که من در آن سن در طول سال در آن شرکت می‌کردم اما به دلیل جذابیتش هنوز آن را به خوبی در خاطر دارم.  این همه سال گذشته و این همه ادعای پیشرفت در امر گردشگری و میراث فرهنگی داریم، اما آیا مانند چنین نمایشگاهی که بتواند پذیرای عموم مردم و معرف جاذبه‌های گردشگری کشور به گردشگران داخلی باشد در هفته گردشگری برپا خواهد شد؟!

به نظر می رسد در کشور ما نیز «فرهنگ سازی عمومی» درمورد نگاه درست به مقوله سفر و اصلاح دید کنونی مردم نسبت به گردشگری داخلی که هر ساله در ایامی مشخص، «همه» با وسیله شخصی مان به« یک جا» می رویم و ترافیک گره خورده و زباله انبوه وتخریب محیط زیست به یادگار می‌گذاریم و دوباره همه با هم در یک روز جاده‌ها را قفل می‌کنیم و با اعصابی که باید با گردش ترمیم می‌شد اما اینگونه خرد می‌شود، به خانه بر می‌گردیم، مهمترین کاری است که این هفته بهترین فرصت برای انجام آن را فراهم می‌آورد.

این هفته می‌تواند همچنین فرصتی مغتنم باشد برای اینکه مردم را به این اندیشه واداریم که اگر هنوز نقاط دیدنی اصلی وطنمان را ندیده‌اند ، سرمایه شان را سرازیر جیب طویل همسایگانی که جز پول ما از هیچ چیز دیگرمان خصوصا تمامیت ارضی و تمدن و هویت ایران خوششان نمی‌آید نکنند.

از دیگر سو این هفته همچنین برای رسانه‌ها و صاحبنظران بهترین فرصت را برای نقد و طرح پرسش های بی‌پاسخ یک سال گذشته حوزه گردشگری کشور پدید می آورد. پرسش‌هایی مثل اینکه طرح سفرهای ارزان قیمت به جز روی کاغذ و در تبلیغات آیا فراگیر و دراختیار همه مردم هست یا خیر؟ سفر کارت‌های ملی واگذارشده توسط سازمان میراث فرهنگی وگردشگری چرا شارژ نمی‌شود و کارآیی لازم را برای عموم مردم ندارد؟ چرا طرح جامع توسعه گردشگری داخلی برای رفاه حال بیشتر مردم تدوین نمی‌شود؟ و ده‌ها پرسش عمده دیگر

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *