اورامانات

حضور نماینده یونسکو و آغاز رایزنی برای ثبت جهانی اورامانات

ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی که برای ارزیابی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به ایران آمده، در نخستین روز حضور در استان کرمانشاه از تاثیرپذیری خود از پرونده‌ ثبت جهانی اورامانات صحبت و ابراز میدواری کرد این منظر فرهنگی را درک کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسام مهدی در این نشست با تاکید بر این‌که تحت تاثیر پرونده منظر فرهنگی اورامانات قرار گرفته‌ است، گفت: ایکوموس به‌عنوان بخش مشاوره یونسکو باید برای ثبت جهانی آثار به یکپارچگی و اصالت آثار توجه کرده و به آن اهمیت دهد و همه‌ این موارد را برای ثبت جهانی در نظر بگیرد.

او با بیان این‌که همه‌ پرونده منظر فرهنگی اورامانات را خوانده است، افزود:‌ آن پرونده خوبی است و تحت تأثیر قرار گرفتم، در واقع افتخار می‌کنم برای ارزیابی این پرونده به ایران آمدم و می‌توانم مردم محلی را ببینم. منظر فرهنگی در حقیقت تعادل طبیعت و انسان است، این ‌یک منظر فرهنگی خاص است. جنبه‌های فرهنگی منظر به‌ویژه ملموس و ناملموس بسیار مهم است، چون یک میراث زنده محسوب می‌شود، تلاش می‌کنم تا این منظر فرهنگی را درک کنم.

ارزش ناملموس اورامانات بالاتر از میراث ملموس آن است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست با تاکید بر این‌که این ثبت جهانی باعث رشد گردشگری در این مناطق و معرفی داشته‌های ارزشمند میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در سطح دنیا خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: بعد از ثبت جهانی شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی در این منطقه باشیم، همچنین تحقق این موضوع موجب توسعه خواهد شد.

علی‌اصغر مونسان با بیان این‌که پرونده ثبت جهانی میراث‌فرهنگی با عنوان منظر فرهنگی اورامانات از نظر وسعت و موضوع، معماری و زندگی تعداد زیادی از مردم در این منظر بسیار اهمیت دارد، گفت:‌ یکی از ویژگی‌های این پرونده، منظر فرهنگی آن است که ۳۰۰ روستا را در بر می‌گیرد و حائز اهمیت است.

او با اشاره به این‌که حدود ۱۰۰ هزار هکتار عرصه و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار حریم منطقه اورامانات است که در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد و در دو استان مهم مرزی کرمانشاه و کردستان قرار گرفته است، ادامه داد: نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو استان کرمانشاه و کردستان تلاش‌های زیادی برای ثبت جهانی این پرونده کردند، امیدواریم در کردستان مانند کرمانشاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خود را انجام دهند تا بتوانیم بدون اخلال پرونده را در دو استان به‌طور کامل جلو ببریم.

مونسان با دعوت از مردم کشورمان برای بازدید از منطقه اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان تاکید کرد: دکتر حسام مهدی در جریان این موضوع  نیز قرار بگیرند که این پرونده برای مردم محلی بسیار اهمیت دارد، به نظر من ارزش میراث ناملموس در اورامانات به‌مراتب بالاتر است. تنوع موضوعات فرهنگی و قدمت تاریخی در کنار آثار تاریخی ملموس در اورامانات موجب شده تا منطقه بی‌نظیری داشته باشیم.

تاثیر ثبت جهانی اورامانات بر گسترش صلح و همدلی در منطقه

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانی هورامان، ثبت تاریخ و فرهنگ مردم کردستان است. این اتفاق نقطه عطفی در تاریخ کردستان خواهد بود و در این روزها خبر ثبت جهانی هورامان می‌تواند بارقه‌ای از امید در دل مردم منطقه ایجاد کند.

محسن فتحی با اشاره به این‌که مردم هورامان در نتیجه تجربه هزاران سال زندگی بر دامنه کوه‌ها و دره‌های زاگرس با کوه، دره و رودخانه و چنان با طبیعت درآمیخته‌اند که در یک زندگی ایده‌آل کوه‌ها و منابع طبیعی جزئی از دارایی‌شان شده و حفاظت از طبیعت به‌مثابه حفاظت از زندگی‌شان است، ادامه داد:‌ با مطالعه تاریخ و فرهنگ کردستان می‌توان به‌یقین رسید که هورامان گنجینه فرهنگ کردستان است که ثبت جهانی آن می‌تواند به گسترش صلح و همدلی در منطقه خاورمیانه کمک کند.

بر اساس اعلام مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، حسام مهدی، نماینده ایکوموس بین‌المللی امروز چهارشنبه دوم مهر بازدیدی هوایی از منظر فرهنگی تاریخی اورامانات انجام می‌دهد و در ادامه به مدت دو روز نیز از دره‌های فرهنگی و شش روستایی که در شهرستان‌های جوانرود و پاوه به صورت پایلوت انتخاب شده، بازدید می‌کند و در ادامه با سفر به استان کردستان از اورامانات در این استان دیدن می‌کند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *