گردشگری

سایه سنگین کرونا بر گردشگری نطنز

شیوع کرونا شوک بزرگی را به اقتصاد به ویژه صنعت گردشگری وارد کرد و هنوز آثار و تبعات آن گریبانگیر فعالان این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، با ورود کرونا به کشور بسیاری از اقامتگاه‌ها دستخوش رکود شده‌اند و در این میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در رده مراکز اقامتی سنتی جای می‌گیرند بیشترین آسیب را دیده و چراغ‌هایشان کم سو و یا خاموش شده است.

برخی از این اقامتگاه‌ها به‌طور کامل غیر‌فعال و تعطیل شده‌اند و همچنین برخی از آن‌ها نیز که همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند به ناچار و به علت نداشتن توان مالی بالا اغلب نیروی انسانی فعال خود در این اقامتگاه‌ها را تعدیل کرده‌اند زیرا اغلب صاحبان این مشاغل عنوان کرده‌اند با رکود به وجود آمده در حال‌حاضر در تامین معیشت خود نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

روح‌الله احمدی در گفت‌وگو با  خبرنگار تسنیم در نطنز در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های منطقه در ایام کرونا اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در آستانه سال 99، شهرستان نطنز در شرایط هشدار قرمز قرار گرفت و با اعلام به تاسیسات گردشگری مبنی بر تعطیلی و عدم ارائه خدمات 100درصد رزروهای هتل‌ها کنسل شد.

تعدادی از مشاغل حوزه گردشگری نطنز در معرض نابودی هستند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بادرود با بیان اینکه در زمانی که بخش خصوصی خود را برای خدمات رسانی به گردشگران ومسافران آماده کرده بود شوک عجیبی به آن‌ها وارد شد، افزود: تنها چشم امید سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری در این ایام تعطیلات رسمی بود که متاسفانه خسارات زیادی وارد کرد و بیشترین آسیب را  به این حوزه  وارد کرد.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا، تعداد زیادی شغل در این حوزه به صورت راکد و حتی در معرض نابودی قرار گرفت، ابراز داشت: در خرداد ماه با اعلام رسمی ستاد مقابله با کرونا در استان بناهای تاریخی و مجموعه‌ها فرهنگی و اقامتی و پذیرایی با 50 درصد ظرفیت وبا رعایت کامل پروتکل بهداشتی در شهرستان نطنز آماده به کار شدند اما اتفاق خاصی در زمینه درآمدزایی برای این واحدها رقم نخورد.

احمدی با بیان اینکه کشب و کار واحدهای صنفی به ویژه اقامتگاه های سنتی و هتل ها تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: با تداوم شیوع بیماری همچنان شاهد کسادی و رکود حضور مسافران و زائران در این منطقه هستیم تا جایی که ضریب اشغال واحدهای اقامتی در شهرستان نطنز به زیر پنج درصد تنزل پیدا کرده است.

کمک‌های دولتی در جبران خسارات شیوع کرونا تأثیری نداشته است

این مقام مسئول افزود: اگر تدابیر خاص حمایتی و تشویقی برای مدیرام اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها صورت نگیرد و نسبت به رفع مشکلات مساعدتی انجام نشود قطعا بیشتر آن‌ها نسبت به باز پرداخت اقساط وام دریافتی وهزینه جاری در تنگنا هستند و شاهد نابودی و ورشکستگی سرمایه گذران در این حوزه هستیم.

وی بیان داشت: البته کمک‌های انجام شده از سوی دولت در بخش بیمه بیکاری کارکنان واحدهای اقامتی و اعطای وام 16 میلیون تومانی به ازای هر نفر کارمند به کارفرما تاثیر قابل توجهی نداشته و امید می‌رود با در نظر گرفتن تسهیلات کم‌بهره و استمهال و ایجاد تنفس در باز پرداخت و معافیت کامل مالیات و تعرفه‌های قبوض حامل انرژی از سوی دولت و همکاری دستگاه‌های اجرایی خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری را کاهش داده و پس از پشت سر گذاشتن این دوران شاهد جانی دوباره در این صنعت پویا باشیم.

کرونا آفتی مخرب بر روی صنعت  گردشگری

سعید رحیمی‌نیا مدیر اقامتگاه عمارت سرهنگ بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و خانه‌نشین شدن مردم، صنعت گردشگری و در پی آن اقتصاد کشورهایی که به این صنعت وابسته هستند را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

وی ضمن اشاره به آمارهای جهانی در کاهش ورود گردشگر به اقصی نقاط دنیا گفت: با توجه تخمین سازمان جهانی گردشگری مربوط به شش ماه ابتدایی سال 2020 میزان ورودی گردشگران جهانی برای نیمه اول سال 2020 در مقایسه با دوره مشابه در سال 2019 به صورت میانگین 65 درصد کاهش داشته است.

این فعال حوزه گردشگری ابراز داشت: با توجه به موج‌های جدید ابتلاء به ویروس در سرتاسر دنیا که اجازه راه‌اندازی مجدد بخش گردشگری را نمی‌دهد، میلیون‌ها نفر در تأمین معیشت خود دچار بحران می‌شوند، مخصوصاً آنهایی که در مناطقی زندگی می‌کنند که وابستگی زیادی به گردشگران بین‌المللی دارند لذا لازم است تا سیاست‌های حمایتی از کسب وکارها در حوزه گردشگری  در دستور کار دولت  قرار گیرد

مدیر عمارت سرهنگ بادرود گفت: دولتمردان باید معافیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از پرداخت حق بیمه کارکنان در طول مدت بحران، بخشودگی کامل حامل‌های انرژی تا پایان سال جاری، اختصاص تسهیلات ویژه برای کارکنان دولت به منظور انجام سفرهای داخلی پس از مهار کرونا را انجام دهند.

معافیت یک ساله مالیاتی مشاغل فعال حوزه گردشگری

وی ضمن اشاره به دیگر پیشنهادات در راستای حمایت از بخش گردشگری و جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: در نظر گرفتن حداقل دو دوره تعطیلات برای مردم بعد از مهار کرونا به منظور انجام سفر و رونق مجدد گردشگری داخلی  و تسهیلات ارزان قیمت و معافیت صد در صد مالیاتی به مدت یک سال از دیگر راهکارهای جبران این خسارات است.

مدیر یک اقامتگاه بوم گردی واقع در روستای شهرستان نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:  بحران کرونا  باعث شد تا همه برنامه‌های ما به هم بخورد و به سبب عدم  ورود گردشگر به روستا  بسیاری از مشکلات همچنان باقی مانده و هر روز هم بدتر می‌شود .

وی افزود: برای تکمیل و آماده شدن اقامتگاه خود هرآنچه داشتیم هزینه کردیم ولیکن با شیوع بیماری منحوس کرونا در واقع سرمایه‌یمان به هدر رفت و درآمدی هم برای گذران زندگی نداریم و از سوی دیگر در این شرایط چیزی که شرایط را مشکل کرده، عدم پرداخت حقوق و بیمه کارگرانی است که در این مجموعه کار می‌کنند.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *