بوم‌گردی

بوم‌گردی ، هم فال هم تماشا

بوم‌گردی به عنوان یکی از شاخه های صنعت گردشگری تقریباً ۲۷ درصد سفرهای بین المللی را ‏دربرمی گیرد و چنانچه به صورت مناسب مدیریت شود، می تواند به اشتغال محلی، فرصت های ‏توسعه بومی و حفظ محیط طبیعی منجر شود.‏

یافته های پژوهشی نشان می دهد احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایجاد و افزایش اشتغال، ارتقای سطح درآمد مردم و رونق اقتصادی جوامع محلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هر نقطه از ایران که باشند از آداب و سنن و شیوه زندگی اهالی این سرزمین نشان دارند و خاطرات دل ‌نشینی برای میهمانانشان رقم می ‌زنند.

در این میان توجه به گردشگری روستایی و تلاش برای گسترش بوم‌گردی می‌تواند از مهاجرت روستائیان به شهرها، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و کاهش تولید بکاهد و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رونق اقتصادی بیانجامد. ظرفیت‌های گردشگری استان همدان چنان غنی و ارزشمند است که به فعلیت رسیدنش همراه با ملاحظات محیط زیستی، می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بوم‌گردی

بزرگترین خانه بوم‌گردی همدان در دل سامن جای گرفته است

کهن شهر سامن از دیرباز مسیر گردشگری مسافران داخلی و خارجی بوده و وجود شهر زیرزمینی سامن این منطقه را به قطب گردشگری ملایر تبدیل کرده است.

همین امر سبب شده تا «سیدرضا حسینی» با ابتکار عمل و خلاقیت کم نظیرش اقدام به احداث اقامتگاه بوم گردی «شهر پنهان سامن» کند، این اقامتگاه زیبا، بزرگترین و مجهزترین اقامتگاه بوم گردی استان همدان به شمار می رود که به زودی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح می شود.

ورودی جالب این مکان با اشیای تاریخی عتیقه، حیاط بزرگ آن با حوض آب وسط محوطه، ارسی ها، درب های چوبی، طاق بندی ها، بخش های مختلف شامل موزه، چایخانه، آشپزخانه و … بر جذابیت این مکان افزوده است.

مالک و مدیر اقامتگاه بوم گردی شهر پنهان سامن در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: در سال ۹۶ میراث فرهنگی اعلام کرد که با توجه به بازدید گردشگران فراوان از شهر دستکند سامن، وجود یک اقامتگاه در این شهر ضروری است بنابراین از اول فروردین سال ۹۷ کلید احداث یک خانه بوم گردی را زدم و این ملک را خریداری کردم.

بوم‌گردی

سیدرضا حسینی در حاشیه بازدید از این مکان با بیان اینکه وسعت این خانه بوم گردی ۱۱۰۰ مترمربع و شامل ۱۱ اتاق است، گفت: هفت اتاق به سبک پهلوی تیر چوبی بوده و چهار اتاق نیز به سبک قاجار طاق ضربی هستند و اتاق ها براساس نام مناطق کشاورزی و قنوات سامن نامگذاری شده است تا در اذهان باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه این اقامتگاه شامل بخش های متنوعی چون رستوران، خشکشویی، نانوایی، تنورخانه، موزه، چایخانه و … است، ادامه داد: کلیه این بنا صددرصد به سبک سنتی و از خشت، گِل و چوب ساخته شده و هیچ آهنی در آن به کار برده نشده است.

حسینی با بیان اینکه کلیه وسایل موجود در این اقامتگاه عتیقه، تاریخی و سنتی هستند، افزود: تمام اتاق ها حمام و سرویس بهداشتی دارند و در حال حاضر ظرفیت اسکان ۵۰ نفر را دارا هستیم.

بوم‌گردی

وی با بیان اینکه با این اقدام برای ۱۵ نفر به طور مستقیم و برای ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی داشته ام، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲.۵ میلیارد تومان از آورده شخصی در این اقامتگاه بوم گردی هزینه کرده و هیچ گونه تسهیلات دولتی دریافت نکرده ام.

مالک و مدیر اقامتگاه بوم گردی شهر پنهان سامن با اشاره به اینکه مقرر شده در آینده ای نزدیک با حضور مقامات کشوری فاز نخست این اقامتگاه به بهره برداری برسد، ادامه داد: در فاز دوم ساخت حمام سنتی و خزینه را در دست اقدام دارم.

وی با بیان اینکه کلیه امکانات رفاهی لازم برای اسکان مسافران و گردشگران و ساختن شبی خاطره انگیز در این مکان فراهم شده، گفت: مطابق با سلیقه و ذائقه مهمانان سفارش غذا را قبول کرده و ارائه می دهیم و هزینه اقامت هر شب در این مکان طبق نرخ مصوب سازمان میراث فرهنگی است.

حسینی با اشاره به اینکه کل این ملک را خریداری و با مطالعه روی ساختمان های قدیمی و سنتی آن را احیاء، بازسازی و مرمت کردیم، افزود: کاربری این ملک مسکونی بود که تبدیل به بوم گردی شد.

وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این مکان به بیش ۲۰ شهر مقصد گردشگری ایران سفر کردم، گفت: هدفم رونق اقتصادی و صنعت توریسم و جذب گردشگر و اشتغالزایی در شهر سامن بوده است.

بوم‌گردی

فعالیت ۳ خانه بوم گردی در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، این اقدام را در احداث اقامتگاه بوم گردی کم نظیر دانست و اظهار کرد: این مکان به الگوی خوبی برای سایر علاقمندان به ساخت خانه های بوم گردی در استان بدل شده است و با وجود چنین افراد خوش ذوق و تلاشگری به طور قطع ملایر در زمینه اقامتی مشکل پیدا نمی کند.

ابراهیم جلیلی در حاشیه بازدید از این مکان، گفت: دو نوع احداث اقامتگاه بوم گردی داریم؛ در یکی ساختمان احداث شده و قابل اسکان است و تبدیل به بوم گردی می شود و در قبال انجام این کار تسهیلاتی برای مرمت و بازسازی به آن تعلق گرفته و تغییر کاربری اش با هدف رونق گردشگری و اشتغالزایی در روستا صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مورد بعدی زمین موجود است و فرد متقاضی احداث اقامتگاه بوم گردی تلاش می کند متناسب با سبک و سیاق سنتی آن روستا، اقامتگاه را از صفر بسازد که در این مورد باید ابتدا استعلام های اولیه در کمیسیون میراث فرهنگی مطرح و موافقت نامه های اصولی این طرح گرفته شود.

جلیلی با بیان اینکه وقتی طرح احداث اقامتگاه بوم‌گردی تأیید و استعلام ها گرفته شد فرد پروانه ساختمانی می گیرد، افزود: تسهیلات خانه های بوم گردی را سامانه کارا پرداخت می کند و باید در ابتدا در کمیسیون کارشناسی بررسی شده و متناسب با طرح اولیه ارائه شده، بدان تسهیلات داده می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر سه خانه بوم گردی فعال در سطح شهرستان داریم، اظهار کرد: این اقامتگاه ها در مانیزان، داویجان و شهر سامن وجود دارند همچنین دو مجوز اولیه دیگر در رابطه با احداث اقامتگاه بوم گردی از ما گرفته شده و درحال گذراندن مراحل اولیه هستند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ بیشتر تمرکز ما روی صنایع دستی بود و قصد داشتیم در این زمینه مطرح شویم، خاطرنشان کرد:  خوشبختانه توانستیم برند جهانی مبل منبت را از سازمان جهانی میراث فرهنگی دریافت کنیم و پیرو آن موظف هستیم هر سال گزارش عملکرد خود را در این راستا ارائه دهیم.

جلیلی با بیان اینکه بعد از کسب این موفقیت بزرگ تمرکز خود را بر رونق اقامتگاه های بوم گردی و جذب گردشگر قرار دادیم، یادآور شد: در بحث اقامتگاه ها بوم‌گردی سه نوع معماری داریم که شامل زیرزمینی چون شهر دستکند سامن، رو زمینی چون اقامتگاه سیدرضا حسینی در سامن و اقامت چادری چون تپه نوشیجان هستند.

وی به ظرفیت بالای شهر سامن به واسته وجود شهر زیرزمینی در آن برای رونق صنعت توریسیم اشاره کرد و گفت: منطقه گردشگری گوراب، تپه نوشیجان، یخچال میرفتاح و سد کلان همگی پتانسیل بالای ملایر در جذب گردشگر به شمار می روند.

بوم‌گردی

ثبت جهانی «تپه نوشیجان» پیگیری می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه آتشکده و تپه نوشیجان اثر باستانی منحصربفردی در جهان است که ۱۰ مورد از اولین های دنیا را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: مجدانه پیگیر ثبت جهانی شدن آن هستیم.

جلیلی به پیگیری های انجام شده در راستای حصارکشی و واگذاری اراضی ملی در نوشیجان اشاره و اظهار کرد: در این منطقه بحث رونق اقامت چادری را پیگیری می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ملایر در حوزه گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد و در صوت حمایت مسئولان می توانیم انقلاب بزرگی در زمینه جذب گردشگر ایجاد کنیم، افزود: آینده خوبی در انتظار شهر جهانی مبل منبت و شهر جهانی انگور است.

جذب سرمایه گذار، زیرساخت اصلی توسعه گردشگری

جلیلی با بیان اینکه زیرساخت اصلی توسعه گردشگری جذب سرمایه گذار است، ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه باید حتماً مشاوره بگیرند و با هدایت مسئولان در این مسیر گام بگذارند.

وی توضیح داد: در این راستا آیتم های مختلفی توسط دستگاه های اجرایی چون شهرداری، شورای شهر و … دخیل هستند و از سوی دیگر باید بسته های تشویقی از سوی دستگاه های دولتی برای جذب سرمایه گذاران درنظر گرفته شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه یکسری ضوابط قانونی وجود دارد که سرمایه گذار باید در چارچوب آن گام بردارد، گفت: براساس این ضوابط و آیتم های قانونی مجوزات لازم را به سرمایه گذار می دهیم.

بوم‌گردی

طلسم «خانه منصوری» کی شکسته می شود؟

جلیلی در بخش دیگری با بیان اینکه سال ۹۰ با شکایت وراث در دیوان عدالت اداری «خانه منصوری» از ثبت ملی خارج شد، گفت: از همان سال اجازه ورود میراث فرهنگی به منظور مرمت این اثر تاریخی داده نشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این خانه در حال صدمه دیدن است و نیاز مبرم به مرمت و بازسازی دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته به دادستانی نامه زدیم تا قسمتی از ناودان آن را مرمت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ورثه آنها موافقت نمی کنند تا این اثر تاریخی مرمت شود، ادامه داد: از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی آنقدر اعتبار ندارد که «خانه منصوری» را از وراث خریداری و تملک کند.

جلیلی افزود: شهرداری و مسکن و شهرسازی از طریق ستاد بازآفرینی می توانند تملک این اثر را انجام دهند و ما نیز قول مساعد می دهیم هرچه سریع تر مرمت این اثر تاریخی را انجام دهیم.

وی درباره جشنواره «شیره پزی مانیزان» نیز یادآور شد: با توجه به بحران کرونا و وضعیت قرمز کشور و استان همدان و قرار گرفتن در ماه صفر امسال جشنواره شیره پزی مانیزان برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده به جای این امر یک قسمت از برنامه «مثبت ملایر» به معرفی این میراث ناملموس اختصاص یابد، ادامه داد: در مورد شهر زیرزمینی سامن نیز پیگیری های لازم انجام شده و افتتاح فاز نخست آن نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر گفت: در همین زمینه بحث استحکام بخشی، نورپردازی، خروجی و ورودی شهر نیازمند تأمین اعتبار است که در دیدار با وزیر میراث فرهنگی قول مساعد گرفته شد اعتباری در این راستا تخصیص یابد.

بوم‌گردی

از احداث اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای همدان حمایت می شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان نیز گفت: اداره ‌کل میراث فرهنگی استان همدان از تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی در روستاها حمایت می‌کند.

علی خاکسار به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکل صدور مجوز خانه بوم‌گردی در بعضی از روستاهای هدف گردشگری استان، توضیح داد: هر یک از روستاها و متقاضیان که با این مشکل مواجه‌ هستند، به معاونت گردشگری اعلام کنند تا پیگیری شود.

وی ادامه داد: در کارتابل اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان هیچ اقدامی راکد نمی‌ماند و اگر درخواستی آمده باشد پیگیر بوده‌ایم مگر اینکه مالکان و سرمایه‌گذاران متقاضی پیگیری نکنند.

خاکسار با تأکید بر اینکه متقاضیان مشکلات خود را به اداره‌ کل منتقل کنند تا اقدامات لازم انجام شود، بیان کرد: مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان شخصاً درخواست‌ها را رصد می‌کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه چند نوع حمایت از متقاضیان تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی می‌شود، گفت: به عنوان مثال تمام پروانه‌های بهره‌برداری برای تأسیسات گردشگری رایگان است.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد از تسهیلات بانکی استفاده کند تسهیلات ۶ درصدی با خواب یک‌ساله و بازپرداخت پنج ساله به او تعلق می‌گیرد و پس از ساخت اقامتگاه نیز در حوزه تبلیغات و بازاریابی به صورت رایگان به او کمک خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *