نمایشگاهی 

تور نمایشگاهی چیست؟

سالیانه شاهد رویدادهای کاری-تجاری بسیاری در سراسر دنیا هستیم که از آن می‌توان به نمایشگاه‌، گردهمایی‌، سمینار، کنفرانس‌، میتینگ‌، سمپوزیوم و همایش‌ اشاره کرد.این دست رویدادها که شرکت‌کنندگان زیادی از کشورهای مختلف جهان در آن حضور می‌یابند، به شاخه‌ای در صنعت گردشگری مشهور است که در انگلیسی به آن کلمه‌ی مایس (MICE) اطلاق می‌شود و در ایران عموما آن را با نام تورهای نمایشگاهی یا تورهای تجاری می‌شناسند.

 نام MICE که از حروف اول کلمات Meetings به معنی نشست‌ها و اجلاس‌ها، Incentives به معنی انگیزه‌ها و محرک‌ها، Conferences به معنی کنفرانس‌ها و Exhibitions به معنی نمایشگاه‌ها تشکیل شده است، تعبیر جامع‌تری از این نوع تور به‌دست می‌دهد.

این صنعت خدماتی از ادغام تجارت، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری‌های مالی و مسافرت در دهه‌های اخیر به وجود آمده است.

در واقع هرآنچه که موضوع ملاقات با طرف‌های کاریِ شرکت‌کننده در همایش‌های معتبر، بازدید از نمایشگاه‎‌های بین‌المللی یا سفرهای تشویقی است، در زمره‌ی این نوع تورهای خاص قرار می‌گیرد که شاید در فارسی به آن عنوان تورهای نمایشگاهی اطلاق شود ولی ممکن است گرایش‌های دیگری هم به‌خود بگیرد.

– تورهای نمایشگاهی چه تفاوتی با تورهای توریستی دارند؟

بدنه‌ی یک سفر خاص کاری، نمایشگاهی یا تجاری الفبای یک سفر توریستی را دربر دارد. به‌عنوان مثال اگر بخواهیم از مبدا ایران برای حضور در یک تور نمایشگاهی اقدام کنیم، باید موضوع ویزا، پرواز، اقامت در هتل‌ها، ترانسفرهای فرودگاهی یا ترانسفرهای بین شهری، حضور یک راهنما (اگر تور به‌صورت گروهی اجرا شود) را همانند تورهای توریستی درنظر بگیریم، اما خدمات مضاعفی نیز به این تورها اختصاص می‌یابد.

نمایشگاهی 

با توجه به هدف هر تور نمایشگاهی، تدارکاتی هم باید برای آن در نظر گرفت. به‌طور مثال اگر تور مرتبط به بازدید از یک نمایشگاه‌ است باید کارت ورود به نمایشگاه از قبل تهیه شود که خود این موضوع به تنهایی پروسه‌ای بسیار مهم است. چرا که برای برخی از نمایشگاه‌ها جهت خرید کارت بازدید شرایط خاصی وجود دارد یا کسی‌ که قرار است اقدام به رزرو غرفه‌ای در یک نمایشگاه کند، ممکن است نیاز داشته باشد که حتی سال‎ها قبل‌تر برای این منظور اقدام کند. بعضی از نمایشگاه‌ها هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شوند، بنابراین باید از چند سال قبل برای رزرو و گرفتن کارت ورودیه اقدام شود.

عموما تهیه این کارت‌ها یا ورودیه‌ها یا باقی موارد مربوط به رزرو و حضور در نمایشگاه به‌صورت آنلاین است و هر آژانس مسافربری یا مجموعه‌ای شاید این امکان را نداشته باشد.

برای شرکت در این مناسبت‌ها ترانسفر و برنامه‌ریزی دقیق جهت انتقال مسافر نیازی مبرم است. زمان حرکت از هتل، حضور به موقع در نمایشگاه و انتقال از نمایشگاه به هتل از جمله مواردی است که در این نوع تورها مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین محل هتل از جمله مواردی است که مجموعه‌ی اجراکننده‌ی این نوع تورها باید درنظر بگیرد تا نقل و انتقال مسافر در کمترین زمان ممکن و در راستای راحتی هرچه بیشتر او انجام شود.

از سویی دیگر، چون در آن برهه از زمان شرکت‌کنندگان از اقصی نقاط جهان در نمایشگاه حضور می‌یابند و این تراکم جمعیت یکی از عوامل آزاردهنده برای مسافر خواهد بود، بنابراین انتخاب محل مناسب جهت اقامت، کاری زمان‌بر و ممکن است نیازمند هماهنگی حتی از یک سال قبل‌تر باشد.

حضور راهنماهای مجرب که نه‌تنها به حوزه گردشگری مسلط باشند، که در زمینه‌ی موضوعات مربوط به نمایشگاه‌ها اطلاعات دقیق داشته باشند نیز در هرچه بهتر اجرا شدن این تورها تاثیرگذار است.

ممکن است کسانی که با هدف حضور در یک نمایشگاه یا همایش سفر می‌کنند، تمایل داشته باشند که در محل اقامت خود یا شهرهای اطراف به گشتی تفریحی بپردازند که این موضوع نیز نیازمند هماهنگی‌هایی از پیش تعیین ‌شده، است.

– تورهای نمایشگاهی عموما در چه زمانی از سال برگزار می‌شوند؟

تورهای نمایشگاهی در بازه‌ی ماه‌ می و ماه ژوئن برگزار می‌شوند و همچنین در کشورهای اروپایی که مقصد اصلی تورهای نمایشگاهی است، در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر اجرای ای تورها را بیشتر می‌بینیم (لازم به ذکر است که همایش‌های پزشکی عموما در تمام طول سال و در بیشتر کشورهای دنیا برگزار می‌شود.)

– در تورهای نمایشگاهی ایوار چه خدمات ویژه‌ای برای مسافران درنظر گرفته می‌شود؟

در تورهای نمایشگاهی ایوار، مسافران و شرکت‌کنندگان عزیز علاوه بر خدمات معمولی که هر تور نمایشگاهی عموما ارائه می‌دهد، از خدماتی چون اخذ ویزا، بیمه مسافرتی، پرواز رفت و برگشت، اقامت در هتل، ترانسفرهای فرودگاهی، گشت شهری، حضور راهنمای فارسی زبانِ دارای مجوز، تدارکات تهیه کارت ورود به نمایشگاه، ترانسفرهای روزانه‌ی نمایشگاهی نیز هستند.

ملاحظه فرمایید که  تورها،  متناسب با پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت انجام می شود و چنان چه که  ممنوعیتی در این خصوص از طرف وزارت بهداشت صادر شود، مجموعه ایوار تابع بخش نامه وزارت بهداشت می باشد.

با توجه به اپیدمی کرونا ویروسی، برگزاری این تورها هم منطبق به قوانین اعلامی وزارت بهداشت است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *