گردشگری

از گردشگری ونزوئلا تا اسباب‌کشی اهالی پارکینگ‌ پروانه

 وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران در تفاهمنامه‌ای رونق گردشگری میان ایران و ونزوئلا را هدف گرفت؛ از طرف دیگر هنرمندان پارکینگ پروانه بر اساس تفاهم‌نامه‌ دیگری با شهرداری از دو هفته دیگر به اراضی عباس‌آباد می‌روند.

کریستف کلمب کاشف ایتالیایی‌تبار، وقتی در سال ۱۴۹۸ به کرانه‌های شرقی این کشور رسید، به قدری مجذوب چشم‌انداز این منطقه شد که آن را سرزمین زیبایی (Tierra de Gracia) نامید که از آن زمان تاکنون لقب این کشور بوده‌است. این منطقه که حالا ونزوئلا نام دارد که با ایران تفاهنامه گردشگری امضا کرده است.

ونزوئلا کشوری است در نیمه شمالی قاره آمریکا و با تعداد زیادی جزایر در دریای کارائیب واقع در آمریکای مرکزی. این کشور نزدیک به خط منطقه گرمسیری و دارای اقلیم گرمسیری است. دوره باران از ماه می ‌تا نوامبر بوده و به صورت زمستان درنظر گرفته می‌شود و بقیه سال را تابستان در نظر می‌گیرند. بیش از ۱۰۰۰ رودخانه در ونزوئلا جریان دارد. به نظر می رسد با توجه به شرایط سیاسی مشابه دو کشور گزینه مناسبی برای تبادل گردشگر با یکدیگر باشند.  حالا مسئولان دو کشوور در راستای توسعه گردشگری تفاهنامه‌ای را با یکدیگر  منعقد کردند.

تهران و کاراکاس تفاهمنامه گردشگری امضا می‌کنند

علی اصغر مونسان با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط گردشگری دو کشور وجود دارد که با تلاش‌های متقابل می‌توان این ظرفیت را تقویت کرد.

فلیکس پلاسنسیا وزیر گردشگری ونزوئلا از اقدامات گسترده‌ دولت ایران در حوزه گردشگری، ابراز شگفتی کرد و گفت: با توجه به استراتژی‌ها و اهداف مشترک دو طرف با تبادل تجربه و امضای تفاهمنامه دوجانبه می‌توانیم گردشگری بین دو کشور را تقویت کنیم. همچنین همکاری بخش خصوصی دو کشور می‌تواند اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزند.

او به مسیر هوایی بین دو کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌ها برای جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: ۴۰۰ میلیون جمعیت در اطراف ایران زندگی می‌کنند که ظرفیت خوبی است و از طریق این خط هوایی می‌توان برای جابه‌جایی آن‌ها بهره برد.

در ادامه مونسان با قبول پیشنهاد امضای تفاهمنامه افزود: بزرگ‌ترین مشکل این است که آژانس‌های گردشگری ایران و ونزوئلا از ظرفیت دو کشور آشنایی ندارند. پیشنهاد من این است در حاشیه امضای تفاهم نامه نشست‌های کسب وکار به کسب‌وکار/ BtoB با حضور آژانس‌های دو طرف برگزار شود و در ادامهبرگزاری تورهای آشناسازی را برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های دو کشور برنامه‌ریزی کنیم.

او به تجربه‌های موفق ایران در این زمینه با کشور عمان و چین اشاره کرد و ادامه داد: تا چند روز آینده نیز عازم روسیه برای لغو روادید گروهی هستم که اقدام مشابه با این کشور هم صورت گیرد. مطمئنم با کمک سفرای دو کشور و معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور گردشگری بین ایران و ونزوئلا رونق خواهد گرفت.

او در ادامه به افزایش ۶/۸درصدی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم گردشگری اشاره و تصریح کرد: برای دست پیدا کردن به این رقم گردشگری کشور را از حوزه فرهنگی و تاریخی فراتر بردیم و بر ظرفیت‌های طبیعی، اکوتوریسم و گردشگری روستایی تمرکز کردیم، همچنین با تمرکز بر گردشگری درمان و سلامت نیز  موفق به جذب تعداد زیادی گردشگر از منطقه و اروپا شدیم.

امضای تفاهم‌نامه برگزاری مسابقات جهانی پاورلیفتینگ در تخت‌جمشید

فدراسیون و کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا (wpsf) با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت تفاهم‌نامه‌ای برای برگزاری مسابقات جهانی در تخت جمشید امضا کردند.

حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  در نشستی با تبیین نقش پایگاه های جهانی در موضوعات مختلف از جمله ورزش و جوانان، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در تخت جمشید با عنوان میراثی جهانی وجود دارد، این مجموعه امروزه می تواند همچون گذشته زمینه ساز تحولات و رویدادهای فراوانی در جامعه جهانی باشد و مناسب می بینیم از ظرفیت های جهانی آن به ‌منظور پیشبرد موضوعات مختلف آموزشی، برنامه های معرفی، ارتقای جامعه محلی استفاده مطلوب کنیم.

 از سویی با توجه به ظرفیت های جهانی در ورزش های قدرتی که به همت فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ و با همکاری شهرستان مرودشت بنا نهاده شده است، حمایت و همکاری محوطه میراث جهانی تخت جمشید می تواند گام مثبتی در عمل به حوزه های مسئولیت اجتماعی این پایگاه و حمایت از موضوع ورزش و ورزشکاران جوان باشد

خطر نابودی دیوار چندهزارساله ساسانیان در گلستان

همزمان با تلاش مدیران گلستان برای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان، تخریب آرام اما مستمر این اثر توسط کشاورزان و مالکان زمین‌های زراعی، بقایای به جای‌مانده از یادگار تاریخی چندهزار ساله ساسانیان در این استان را در آستانه نابودی قرار داده است. احیای دیوار تاریخی گرگان یکی از خواسته های اهالی گلستان است که بارها از سوی نماینده ولی فقیه در استان و مدیران گلستان به عنوان آرزوهای دیرینه مردم به گوش مسوولان کشوری رسید.

در دیگر سو مدیران ارشد گلستان تلاش های زیادی برای احیای این اثر آغاز کردند و در گام نخست ثبت جهانی آن را در دستور کار قرار دادند.

هادی حق‌شناس استاندار گلستان در دیدار چندی قبل با مونسان بر لزوم تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تاکید کرد و خواستار تامین منابع مالی و اختصاص ردیف اعتبار ملی برای احیای این اثر شد.

همزمان با تلاش مدیران استان برای پاسداشت این اثر تاریخی، اقدامات برخی اهالی ساکن پیرامون دیوار تاریخی گرگان موجب نگرانی اهالی فرهنگ و تاریخ شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در ماه های  اخیر از دیوار تاریخی گرگان در محدوده شهر آق قلا تا گمیشان به ویژه روستاهای سقر تپه، قلعه جیق، آلتیم و کله‌پست نشان می دهد تعدادی از زارعان با دست اندازی به بخشی از بستر و حریم این اثر تاریخی مبادرت به کشت گندم و جو در این محدوه نموده و با استفاده از تراکتور، ستون‌های (بنچ مارک) معرف حریم این اثر تاریخی را واژگون و یا جابه‌جا نمودند.

علاوه بر آن، تردد کمباین و کامیون های سنگین حامل محصولات زراعی در کریدور دیوار دفاعی گرگان، آسیب های غیرقابل جبرانی را به این اثر چند هزار ساله وارد کرده است.

نگهداری ۹۰۰ هزار برگ سند درباره تاریخ تهران در آرشیو ملی ایران

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از نگهداری قدیمی ترین نقشه‌های تهران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: حدود ۹۰۰ هزار برگ سند با موضوع تاریخ تهران در آرشیو ملی نگهداری می‌شود.

ایرانشاهی در توضیح اسناد موجود در این سازمان گفت: مجموع اسنادی که در آرشیو ملی نگهداری می شود گزارش هایی مربوط به امور روزانه محلات تهران و مراسلات دولتی است که همه این اسناد پیشینه تاریخی این شهر را بیان می کند.

نقشه های اولیه مربوط به تهران، آرایش نظامی قشون بود و پایه های علمی نداشت که از اغلب این نقشه ها چیزی باقی نمانده و تنها نامی از آنها در روایت‌های تاریخی و برخی اسناد موجود است. اما نخستین نقشه‌هایی که با واقعیت تهران هماهنگ بود نقشه‌هایی است که از دوره محمدشاه قاجار به بعد ترسیم شده و اغلب آنها موجود است. نقشه نجم الدوله (عبدالغفار) نمونه ای از این نقشه‌ها است.

یکی از قدیمی ترین نقشه های تهران در سال ۱۲۲۷شمسی توسط جهانگرد روسی به نام ایلیا نیکالایویچ برزین ترسیم شده که جزئیات دقیقی از تهران آن دوران ارائه کرده است.

سفرکارت راه‌حلی برای مقابله با آسیب‌های کرونا

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران سفر کارت را راه حلی برای برون رفت از آسیب‌های ناشی از کرونا اعلام کرد و افزود: این کارت قرار نیست به تنهایی معجزه کند اما یکی از راه حل‌ها برای حمایت از صنعت گردشگری و رونق آن همین سفر کارت است.

رئیس جامعه هتلداران، سفر کارت را راه حلی برای برون رفت از آسیب‌های ناشی از کرونا اعلام کرد و افزود: این کارت قرار نیست به تنهایی معجزه کند اما یکی از راه حل ها برای حمایت از صنعت گردشگری همین سفر کارت است.

بسیاری از ایرادهای کارت در این کارت جدید اصلاح شده وامیدواریم مردم نیز از آن استقبال کنند. هتل داران و صاحبان صنایع گردشگری نگاه و ارزیابی مثبتی از این کارت دارند.

وی درباره ضریب اشتغال هتل ها در کشور گفت: در برخی از ماه ها تابستان و تنها در برخی از هتل های کشور مانند استان‌های شمالی یا غربی کشور و جزیره کیش به حدود ۱۰ درصد می رسید و قطعا در ماه جاری به دلیل آغاز سال تحصیلی این میزان دوباره پایین آمده است ولی در کل ضریب اشغال هتل‌ها در کشور کمتر از ۵ درصد است.

رئیس جامعه هتلداران با بیان این که نظارت جدی بر هتل‌ها درخصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی وجود دارد، گفت: مسافران نگرانی در این خصوص نداشته باشند زیرا شیوه نامه های بهداشتی به طور کامل در هتل ها رعایت می شود و نظارت کافی در این باره وجود دارد.

سفر مسئولانه که تمام شیوه نامه های بهداشتی رعایت می شود به انتقال کرونا منجر نمی شود. هتل ها به دلیل رعایت  شیوه نامه های بهداشتی محلی برای انتقال بیماری نیستند ولی امروزه شاهد هستیم بسیاری از مردم با اقامت در اقامتگاه های متفرقه که هیچ نظارت و شیوه نامه بهداشتی را رعایت نمی کنند دچار بیماری می‌شوند.

این مجسمه‌ها زیبنده شهرهای ایران نیست

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی مجمسه‌های شهری اخیر گفت: متاسفانه آثاری که این چند وقت در برخی شهرهای ایران شاهدش بودیم از منظر هنری، آثار درخور و شایسته‌ای نبود و از ساختار تکنیکی و جذابیت بصری و توانمندی سازنده برای خلق و اجرای یک اثر هنری برخودار نبودند.

آثار یادمانی برای بزرگان، می تواند مثل ترجیع بند محتشم کاشانی برای حماسه کربلا، اثری موسیقایی و حماسی همانند سمفونی خرمشهر و مجسمه‌ای همانند اثر ابوالحسن خان صدیقی برای ادای احترام به فردوسی یا آثار معماری و مجسمه‌ها و دیوارنگارها باشند که همگی از مهمترین گونه های آثار فرهنگی و هنری باشد.

مظفری افزود: این یادمان ها به عنوان مدرک و شاهدی برای قدرشناسی و بزرگداشت خاطره مفاخر و بزرگان یک کشور است که با قرار گرفتن در معرض دید شهروندان، هم خاطره ذهنی و ادای احترام آنها را نزد مردم نشان می دهد و هم باعث افتخار و بالیدن آن ملت به ارزش ها، گذشته و بزرگان خویش می شود.

وی بیان کرد: ضرورت دارد تمام نهادهای سفارش‌دهنده آثار هنری و مجسمه های شهری از مشورت یک شورای متخصص بهره مند شوند؛  از حدود ۶۰ سال پیش تا کنون ۴ آیین نامه مبنی بر نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه ها و یادمان ها در میدان ها و اماکن عمومی داشته ایم که همگی به عنوان قانون الزام آور است.

گردشگری در دورترین نقاط ایران رونق می‌گیرد

سمیه عباسیان رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو گفت: با تکیه بر نیروهای جوان و تبیین خدمات نوین گردشگری بر مبنای گردشگری خلاق، گردشگری در دورترین نقاط ایران رونق می گیرد.

هدف ما به روزآوری گردشگری ایران با توانمندسازی جوامع محلی، توانمندسازی زنجیره تامین و گسترش ارتباط فرهنگی مردم ایران با دیگر ملت‌ها در بستر گردشگری است. امیدواریم با تکیه بر حمایت‌های یونسکو  بتوانیم رویکردهای نوین گردشگری را در ایران ترویج دهیم و این مسیری است که عمدتا با تکیه بر نیروهای جوان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی درباره ظرفیت‌های گردشگری کشور عنوان کرد: اعتقاد داریم در همین شرایط موجود و با وجود تحریم‌ها و مشکلات کشور، از ظرفیت گردشگری استفاده کافی نمی‌شود. البته شرط آن تغییرات بنیادی و تنوع‌دهی به بسته‌های گردشگری است. عرصه محصولات گردشگری در کشور ما، چه در حوزه داخلی و چه برای گردشگران ورودی، بسیار یکنواخت و کم تنوع شده است و عمدتا محدود به چند شهر معروف گردشگرپذیر است. ما نیاز داریم نگاهی جدید به جاذبه‌های کشورمان داشته باشیم و فعالان گردشگری را در اقصا نقاط کشور در تجاری‌سازی این جاذبه‌ها توانمند کنیم. مقوله‌ای که با رویکرد گردشگری خلاق امکان‌پذیر است.

تخفیف ۳۰ درصدی پست برای ارسال محصولات صنایع‌دستی

 رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست ایران از تخفیف ۳۰ درصدی سرویس پست پیشتاز برای ارسال محصولات صنایع‌دستی، به منظور جهش فروش صنایع‌دستی خبر داد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با معاونت صنایع‌دستی کشور و توافق در خصوص حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی از جمله تخفیف ۳۰ درصدی سرویس پست پیشتاز برای ارسال محصولات صنایع‌دستی، اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنایع‌دستی در کشور وجود دارد و رشته‌های متعدد صنایع‌دستی در کشور داریم که محصولات آن‌ها از زیبایی خاصی برخوردار است.

هنرمندان ایرانی محصولات زیبای صنایع‌دستی تولید می‌کنند و آنچه که حائز اهمیت است این است که یک بستر و فضای مناسب برای فروش این محصولات فراهم شود. برای فروش این محصولات اول باید با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند فضای مجازی به معرفی آن‌ها پرداخت و به خوبی این محصولات را معرفی کرد و بعد از آن باید بتوانیم زمینه فروش محصولات صنایع‌دستی را در هر نطقه از کشور فراهم کنیم.

سفر به کشورهای همسایه بیشتر می‌شود

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تغییرات این حوزه به دنبال شیوع ویروس کرونا گفت: سفر به کشورهای همسایه، بیشترین مقصد خارجی می‌شود.

وی در وبینار بررسی راهکارهای تقویت همکاری‌های گردشگری ایران و عمان که با هدف اشتراک تجارب و اقدامات در مدیریت بحران کرونا و پیگیری تعاملات و توافقات پیشین و با حضور خانم میثاء المحروقی معاون گردشگری وزارت گردشگری و میراث‌فرهنگی عمان گفت: یکی از ماموریت‌های ذاتی و کلیدی دولت در صنعت گردشگری حفظ و تقویت روابط با بازارهای هدف است. کارآمدی این امر می‌تواند بسترساز حضور مداوم بخش خصوصی در جریان گردشگری دو کشور باشد.

ضرورت این اقدام در دوران همزیستی با کرونا که سطح فعالیت بخش‌های خصوصی دو طرف به کم‌ترین حالت ممکن رسیده است؛ الزامی و حیاتی است. از این رو با همین رویکرد معاونت گردشگری وزارتخانه متبوع اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری سلسله وبینارهای تقویت همکاری‌های گردشگری با کشورهای بازار هدف  جمهوری اسلامی ایران کرده است.

هنرمندان پارکینگ پروانه به اراضی عباس‌آباد می‌روند

هنرمندان پارکینگ پروانه بر اساس تفاهم‌نامه معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد از دو هفته دیگر به اراضی این منطقه می‌روند.

تفاهم نامه‌ای به منظور همکاری در راستای ترویج و حمایت از تولیدات صنعتگران حوزه صنایع‌دستی بین پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری،  سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد و سید علی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر امضا شد.
در این تفاهم نامه به موضوع برگزاری جمعه بازار صنایع‌دستی در باغ هنر اراضی عباس آباد به مدت یک سال از تاریخ اول مهر ماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اشاره شده است.
براین اساس، ۱۵۰۰ غرفه با موضوع صنایع دستی در ۱۴۰۰ متر مربع از دو هفته آینده  با نظارت وزارت میراث فرهنگی آغاز به کار خواهد کرد. این تفاهم پس از تعطیلی چند اهه جمعه بازار پروانه به امضا رسیده و با اجرای این طرح باغ هنر تهران تبدیل به قطب صنایع دستی پایتخت می شود.

گذر گردشگری آب و آتش؛ جاذبه‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره با افتتاح گذر گردشگری آب و آتش اراضی عباس آباد گفت: علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی کنجکاو بازدید از این مناطق هستند.

این اراضی ظرفیت بالا برای جذب گردشگر دارد و وجود چنین مناطق گردشگری علاوه بر اینکه می‌تواند محیطی برای گردشگری شهروندان تهرانی و گردشگران ایرانی باشد می‌تواند منطقه جذاب برای توریست‌ها نیز بوده و کاری کند تا این گردشگران تهران را تنها محلی برای گذر ندانسته و چند روزی را در پایتخت بمانند. پل طبیعت از جمله جاذبه‌هایی است که گردشگر خارجی کنجکاو خواهد بود تا آن را از نزدیک ببیند.

حسن خلیل‌آبادی،  رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با اشاره به توسعه گردشگری شهری گفت: با تمام سختی‌ها و موانعی که سر راه حوزه گردشگری وجود دارد باید روی پای خود بایستیم و گردشگری در کشور خصوصا در کلان شهر تهران باید حرف اول را بزند چراکه این کشور سرشار از تاریخ، فرهنگ و تمدن است و ظرفیت آن را دارد که تمام حوزه‌های گردشگری را در آن فعال کرده و توسعه دهیم.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *