شوک دوباره به صنعت گردشگری ، اینبار از آسمان!
افزایش قیمت پروازهای داخلی مانند سایر گرانیها قابل پیشبینی اما شوکی دوباره به صنعت گردشگری بود، با این حال برخی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ، این تصمیم را برای کاهش خسارات شرکتهای هواپیمایی از ناحیه کرونا، ناموفق پیشبینی میکنند.
«محمد حسن سرداری» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به افزایش نرخ بلیط ایرلاینها برای جلوگیری از ضرر بیشتر ناشی از آسیبهای کرونا، تصریح میکند: بلیط فروشی و حمل مسافر تا 60 درصد ظرفیت هواپیما از یک سو و تعلق نگرفتن ارز نیمایی به ایرلاینها با توجه به افزایش نرخ دلار به قریب ۳۰ هزار تومان، از دلایل افزایش ناگزیر نرخ بلیط پروازهای داخلی ایرلاینها در کشورمان بود.
وی این افزایش نرخ را اقدامی نامناسب میخواند و میگوید: تجربه دفاتر مسافرتی به ویژه در برخی از مسیرها نشان میدهد که افزایش قیمت بلیط نه تنها نمیتواند کمکی به جبران خسارات کند بلکه موجب ریزش مسافران عادی میشود.
این مسئول از روی آوردن گروهی از مسافران عادی پروازها به سمت دیگر سیستمهای حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی به دنبال افزایش نرخ بلیط هواپیما خبر میدهد و عنوان میکند: موفقیت این تصمیم که قرار است از اول آبانماه اجرایی شود، با توجه به شرایط کرونا بعید به نظر میرسد.
سرداری از تعیین سقف قیمت بلیطها به عنوان کف قیمت پروازها خبر میدهد و میگوید: ۴۰ تا ۵۰ درصد مسافران هر مسیر هوایی را مدیران و مسئولان و ۲۰ تا ۳۰ درصد را افراد ناچار یا بیتفاوت به نرخ بلیط تشکیل میدهند ولی گروه باقیمانده یعنی 20 تا 40 درصد افراد به قیمتها حساس هستند و به دنبال این تصمیم یقیناً از سفر با هواپیما روی برگردان میشوند.
وی با بیان این که تغییر نرخها به عرضه و تقاضا نیز بستگی دارد، عنوان میکند: شاید قبلاً مردم با وجود شوک افزایش قیمتها نسبت به این تصمیم سازگارتر برخورد کنند ولی در حال حاضر با توجه به کم بودن مسافر در شرایط کرونا و تکمیل نبودن ظرفیتها، این اقدام نادرست به نظر میرسد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی یزد یادآور میشود: به نظر میآید با توجه به کاهش پروازها، این طرح ناموفق و حذف خواهد شد و دوباره پروازها با قیمتهای کمتر به جریان میافتند.
گرانی غیرکارشناسی نرخ بلیط هواپیماها
«محمد مهدی رجاییفرد» نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان نیز در این رابطه به ایسنا میگوید: بازار گردشگری و بلیط هواپیما متاثر از متغیرهای مختلف به ویژه عرضه و تقاضا است اما علاوه بر این، عواملی مانند افزایش نرخ دلار هم بر افزایش قیمت بلیط پروازها تاثیر داشته است.
وی به مصوبه جدید ابلاغی ستاد مقابله با کرونا که از تاریخ اول آبان لازمالاجراست، اشاره میکند و میگوید: در این دستورالعمل ضرورت استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیماها ابلاغ شده اما متاسفانه برای ۴۰ درصد باقیمانده، هیچ حمایت و یارانهای ارائه نشده است و به همین دلیل نیز شرکتهای هواپیمایی مختلف و انجمن شرکتهای هواپیمایی، مجبور به افزایش نرخ و تصمیم غیرکارشناسی در این باره شدهاند.
وی به تجربه شکست خورده اوایل دوران کرونا و اوج کاهش تقاضای سفر اشاره و بیان میکند: در آن بازه زمانی ضمن اعمال نرخ کف برای مسیرهای مختلف، ریزش بیش از پیش مسافران شرکتهای هوایی را شاهد بودیم که خسارات زیادی به ایرلاینها و چارترکنندگان تحمیل شد و نهایتاً با کاهش تقاضا مجبور به بازگشت به حتی نرخهایی بسیار پایینتر از قبل شدند.
این مسئول با بیان این که ایجاد نرخهای دستوری باید با هماهنگی میان شرکتهای مختلف هواپیمایی و در نظر گرفتن ظرفیت عرضه انجام شود، میگوید: در این باره، هر ایرلاینی نمیتواند سلیقهای برخورد کند.
وی با بیان این که افزایش نرخ غیرکارشناسی پروازها موجب هدر رفت سرمایههای موجود در زیرساختهای حمل و نقل هوایی کشور میشود، اظهار میکند: متاسفانه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری نیز که از زمان شروع کرونا، ضرر و زیان فراوان مالی و نیروی انسانی متخصص خود را شاهد بودند، با این اقدام ایرلاینها بیش از پیش متضرر خواهند شد.
رجاییفرد تصریح میکند: کاش به جای تصمیمات آنی و کارشناسی نشده در این شرایط اقتصادی، تدابیر بهتری در زمینه حمل و نقل هوایی ایمن و ترویج سفرهای هوشمندانه با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی اندیشیده میشد.
وی حداقل قیمت جدید پرواز مسیر تهران – یزد معادل ٥٢٨ هزار تومان و حداکثر آن ۹۹۵ هزار تومان ذکر و اضافه میکند: قیمت جدید پرواز مسیر یزد – مشهد نیز حداقل ۶۳۶ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ارزیابی شده است.
نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان در پایان خاطرنشان میکند: نرخ جدید پرواز مسیر یزد – کیش نیز حداقل ۶۳۴ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان تعیین شده است ولی با این وجود امیدواریم قیبل از اجرایی شدن این نرخها و برای جلوگیری از ضرر مالی همه بخشهای منتفع در این صنعت، در مورد این تصمیم بازنگری اساسی شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.