کاشان

کوچه آشتی کنان در بافت تاریخی و فرهنگی کاشان

کاشان – کوچه های تنگ و باریک بافت تاریخی و فرهنگی کاشان به کوچه آشتی کنان معروف است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کاشان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان است. شهری که نخستین پایه‌های شهرسازی نوین جهان و در زمانی که مردمان دنیا فهم و علمی از یکجانشینی نداشتند در آن شکل گرفت.

بافت تاریخی و فرهنگی دیار نخستین‌ها کاشان سرشار از هویت‌های اصیل و تاریخی مردمان خطه باهویت کاشان است که با مرور و گریزی بر فلسفه وجودی تک تک آثار و بقایای بجامانده از فرهنگ سالیان دور مردمان این سرزمین می‌توان به اصالت و ماندگاری علم و معماری و فرهنگ پیشینیان پی برد.

معماری اصیل و ماندگار به جا مانده از ایران قدیم که تجسم عینی آن را می‌توان در کاشان و نخستین خاستگاه تمدن بشری به کمال مشاهده کرد به ما این نکته را متذکر می‌شود که ظرافت هنرآفرینان این سبک از معماری شکیل نه در محدوده زمان خود بلکه برای تمامی تاریخ نشانی از هویت ماندگار مردمان این سرزمین است.

یکی از جلوه‌های زیبای این معماری زیبا در بافت تاریخی و فرهنگی کاشان را می‌توان در کوچه‌های تنگ و باریکی جستجو کرد که به کوچه آشتی‌کنان معروف است. این کوچه‌ها به دلیل عرض کمی که دارند بیش از یک نفر نمی‌تواند از آن عبور کند و اگر دو نفر در این کوچه بخواهند از کنار هم عبور کنند به دلیل عرض کم به همدیگر برخورد می‌کنند.

در این شرایط اگر دو نفر که با هم قهر باشند وقتی در این کوچه‌ها قرار می‌گیرند به دلیل اینکه نمی‌توانند از کنار هم عبور کنند لزوماً با همدیگر برخورد می‌کنند و لبخند ناخواسته ناشی از این تقابل خواسته شده باعث آشتی و رفاقت مجدد آنها می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *