اورامانات

اورامانات سرزمین کهن گردشگری

اورامانات یا هورامانات منطقه‎ وسیع گردشگری در جنوب استان کردستان است که تا مریوان ۷۵ کیلومتر و تا سنندج ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

برخی اورامان را از ترکیب اهورا و مان به معنی سرزمین و جایگاه می‌دانند که معنای آن سرزمین اهورامزداست. برخی دیگر اورامان را از ترکیب هور به معنای خورشید و مان به معنی سرزمین و جایگاه می‌دانند که معنای آن سرزمین خورشید است. اما عده‌ای اعتقاد دارند که اورامان سرزمینی است که باقیمانده قوم هوریان را که در هزاره سوم پیش از میلاد زندگی می کردند در خود جای داده به همین دلیل آن را هورامانات یا اورامانات می‌نامند.

بنا بر اعتقاد مردم محلی اورامان در گذشته، شهر بسیار بزرگ و پرجمعیتی بوده طوری که پایتخت قلمرو اورامی‎ها بوده است به همین دلیل آن را اورامان تخت می‌نامند اما شاید قرار گرفتن این ناحیه در دره‎ای مقابل ارتفاعات تخت، دلیل دیگری برای این نامگذاری باشد.

روستای شگفت انگیز و توریستی اورامان به سبب سیستم پلکانی خانه‌ها که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر یا قسمتی از محل گذر است و از این نظر به روستای ماسوله گیلان شباهت زیادی دارد، به روستای هزارماسوله معروف است.

مردم این منطقه کرد هستند و به گویش هورامی تکلم می‌کنند. در منطقه اورامان حدودا ۵۴۰ خانواده زندگی می‌کنند که به زبان هورامی حرف می‌زنند و دارای لباس و آداب و رسوم خاص خود می‌باشند. لباس محلی مردان اورامی چوخه، پانتول، هلکی شال، دستار، فرنجی و کله بال است و زنان اورامی از جانی، کلنجه، شال، کلاه به عنوان لباس محلی استفاده می‌کنند. مردمان اورامان از کرک

نوعی بز به نام «مه ریز» که پشم بسیار لطیفی دارد شال‌هایی می‌بافند که این شال قسمتی از لباس مردان اورامانی است.

صنایع دستی و سوغات

گلیم، سجاده، سبد، شال، فلزهای کار شده، پارچه‌ها و لباس های منجوق دوزی شده، گیوه و… می‎توان اشاره کرد.

آش دوغ، خورشت خلال بادام، آش گزنه، ترخینه و ساوار پیلاو و… از جمله غذاهای  معروف اورامانات است.

بخش بزرگی از اورامان در استان کرمانشاه و کردستان و بخش کوچکتری در حلبچه در خاک عراق واقع است. از مناطق مهم شهری آن نیز می‌توان به پاوه، نوسود، نودشه، بیاره و حلبچه اشاره کرد. این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌های پرپیچ‌ و خم و عمیق و رودبارهای بی‎شمار است.

مجموع این چشمه‌ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند.

بهترین زمان سفر

از آنجا که اورامان منطقه‌ای کوهستانی است، طبیعتا زمستان‌های بسیار سردی دارد. و بهترین زمان سفر از ابتدای اردیبهشت تا انتهای تابستان است که می‎توانید از طبیعت زیبا و مناظر رویایی این روستا لذت ببرید.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *