رامسر

پرونده باغ ۳۳ هکتاری رامسر پس از رفع اشکال به یونسکو ارسال می‌شود

 معاون میراث ‌فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گفت که در صورت رفع کامل اشکالات باغ ۳۳ هکتاری رامسر ، پرونده این باغ برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

محمدحسن طالبیان روز سه شنبه در حاشیه نشست بررسی روند احیای باغ ۳۳ هکتاری رامسر در گفت و گو با خبرنگاران افزود : از بین رفتن برخی درختان به دلیل خشکی ، نصب موزائیک های نامناسب و نداشتن زهکش در باغ از جمله مشکلاتی است که باید هر چه زودتر رفع شود تا پرونده باغ قابلیت ارسال به یونسکو را پیدا کند.

باغ ۳۳ هکتاری شهرستان گردشگرپذیر رامسر در غرب مازندران یکی از دو طرح پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی مازندران برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو است که سال ۸۸ ارائه شد ولی پرونده آن به خاطر وجود برخی اشکالات از جمله ساختمان نیمه تمام فرهنگی و هنری از دستور ثبت جهانی خارج شد.

رفع مشکلات این باغ برای بازگرداندن پرونده اش به یونسکو در جریان سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی به مازندران در دستور کار قرار گرفت که در گام اول در باره مشکل ساختمان نیمه تمام تصمیم گیری شد.
معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه احیای باغ برای میراث فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است ، گفت : بخش زیادی از محوطه این باغ تاریخی دارای گونه های درختان جنگل های هیرکانی و همچنین درختان مرکبات است که طی این سال ها به دلیل بی توجهی آسیب دیده که باید هر چه زودتر نسبت به ترمیم آنها اقدام شود.

وی افزود: برای تحقق این امر قرار است هفته آینده نشستی با حضور کارشناسان و متخصصان منابع طبیعی ، میراث فرهنگی و شهرداری برگزار شود تا با همفکری و مشاوره بتوانیم به شهرداری رامسر که مسئول اجرای احیای این باغ است، کمک کنیم.

طالبیان در خصوص تغییر سنگ فرش بلوار معلم  هم گفت : قرار شد شهرداری رامسر بخش کوچک و حداکثر چند متری این مسیر را با مواد و مصالح جدید که مناسب برای پیاده روی مردم باشد آماده کند و در صورت تائید کارشناسان میراث فرهنگی این طرح تا اخر این بلوار اجرایی شود.

وی به احداث پارکینگ در محل باغ هم اشاره کرد و اظهار داشت : در مدل شهرسازی نوین بویژه در فضاهایی مردم برای آرامش از آن فضا استفاده می کنند احداث پارکینگ ممنوع شده است چرا که احداث پارکینگ در این منطقه به معنای آلودگی ، ازدحام و کاهش آرامش است.

معاون وزیر میراث فرهنگی در خصوص ایجاد راه دوچرخه سواری در این باغ هم گفت: در دنیا مسیر برای دوچرخه سواری در فضاهای باغی و جنگلی دیده می شود، اما نه لزوما به عنوان یک پیست دوچرخه سواری در مقیاس استادیوم های ورزشی.

وی توضیح داد: درفضای باغ ۳۳ هکتاری نیز چنانچه قرار است محلی برای دوچرخه سواری تعیین شود به هیچ عنوان نباید درختی قطع شود، بلکه می توان در عرض یک نیم متر جاده ای ساده بین درختان در نظر گرفت و چنانچه در مسیردرخت بود دوچرخه سوار از کنار آن عبور  کند که به جذابیت آن هم می افزاید تا جذابیت طبیعی باغ حفظ شود.

طالبیان در باره احداث آلاچیق در باغ برای استراحت مردم و مسافران هم توضیح داد: منطقه شمال ایران بهترین معماری و طراحی سازه های چوبی را دارد، بنابراین الاچیق ها نیز می بایست طوری طراحی شود تا با استفاده از مواد طبیعی منطقه ، فرهنگ بومی حفظ شود زیرا این سازه های موقت اجازه می دهد  چنانچه در آینده فکر بهتری بود ، انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از بخش های مختلف باغ ۳۳ هکتاری رامسر بازدید کرد.

در این جلسه علاوه بر مسئولان شهرستان رامسر مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران و معاونانش حضور داشتند.

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر به دلیل شهرت جهانی اش همه ساله میزبان میلیونها مسافر و گردشگر از داخل و کشورهای خارجی است .

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *