سنت استپانوس

کلیسای تاریخی سنت استپانوس یادگاری از آذربایجان

سنت استپانوس برگرفته از نام استپانوس یا همان استفان در زبان ارمنی، شهید اول راه مسیحیت است که در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد. درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده‌ است. عده‌ای آن را از بناهای اوایل مسیحیت دانسته و برخی چون تاورنیه، جهان‌‌گرد و بازرگان معروف فرانسوی، بنای آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند.

این کلیسا بیشتر شبیه به قلعه‌ای مستحکم می‌ماند در حصاری بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت‌بند استوانه‌ای سنگی شبیه به دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی بوده و با دروازه‌ای کم‌نظیر در وسط دیوار غربی تعبیه‌ شده و از جنس چوب و آهن است. نقش برجسته‌ای از حضرت مریم(ع) و دوران کودکی حضرت عیسی(ع) در پیشانی طاق‌نمای آن به چشم می‌خورد.

کتیبه‌ای از سنگ ماسه‌ای سرخ‌رنگ به خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر طاق ورودی کلیسا به‌چشم می‌خورد، نقش‌های برجسته‌ای از فرشتگان بر پیشانی طاق‌نماهای اضلاع شانزده‌گانه بزرگ گنبد مرکزی که در حقیقت پای طاق گنبد بلند و زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود، حجاری شده است.

در حالی‌که شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل و زیبای آن نشان‌دهنده این مطلب است که کلیسا همانند و هم‌زمان با کلیساهای چون طاطائوس آذربایجان غربی در زمانی مابین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده‌ است، سبک معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارت، اشکانی و رومی است که بعد از به‌وجود آمدن بناهای شگرف “سنت اچمیادیزین، طاطائوس و آختامار و سنت استپانوس” به شیوه معماری ارمنی شهرت یافت.

کلیسای سنت استپانوس جلفا همه‌ساله به‌دلیل ظرفیت‌های بی‌بدیلی که ذکر شد، میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است تا شکوه تاریخ را که در بند بند خود جای‌ داده در خاطر سبز مهمانانش جاری سازد.

کلیسای سنت استپانوس جلفا طی ماه‌های اخیر به بلیت الکترونیک مجهز شده است و مخاطبان می‌توانند به سهولت بلیت تهیه کنند.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *