گردشگری

مناطق عشایری فرصتی برای گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

گردشگران بسیاری در سراسر جهان هستند که تمایل دارند از نزدیک سبک زندگی  مردمان زحمتکش عشایر را مشاهده کرده و چند روزی را در کنار آنان نظاره‌گر فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، روغن‌گیری، کره‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌باقی و بسیاری کارهای دیگر آن‌ها باشند.
سرزمین ما ایران با داشتن فرهنگی کهن و پایدار و متشکل از اقوام، طوایف و عشایر، تنوع اقلیمی و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی از هر نظر برای این صنعت آماده است.
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با نگه داشتن زندگی عشایری و جاذبه‌های طبیعی از ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر برخوردار است.
گردشگری عشایری ابزاری مناسب برای احیای نواحی عشایری و توسعه گردشگری در یک منطقه است.

یکی از جاذبه‌های بسیار مهم در مناطق عشایری جاذبه‌های گردشگری است که می‌تواند در توانمندسازی جوامع محلی  نقش بسزایی داشته باشد.
ویژگی فرهنگ ایلی بی‌شک یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در جذب گردشگران مختلف ایرانی و خارجی در مناطق عشایری است.
آداب‌و ‌سوم، موسیقی و صنایع‌دستی (قالی، گبه، گلیم) از ویژگی‌های زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان در اختیار جامعه عشایری است.
۷۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۰ هزار نفری استان، عشایر هستند که این میزان جمعیت از شش ایل بومی، دو طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.
عشایر استان در کنار نوع زندگی، تولیداتی مانند روغن، کره، دوغ، شیر، ماست، گوشت قرمز و صنایع‌دستی دارند که هموراه به‌عنوان سوغات محلی کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

مجید صفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره می‌گوید: «در صورت توانمندسازی جامعه عشایری و سرمایه‌گذاری مطلوب در مناطق ییلاق و قشلاق استان، می‌توان ضمن ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، برای افزایش تولید جامعه عشایر از طریق فروش محصولات تولیدی به گردشگران و رونق این بخش برنامه‌ریزی کرد.»
او می‌افزاید: «آب‌و‌هوای مفرح در مناطق مختلف این استان در فصول مختلف سال در کنار زندگی ساده خانوارهای عشایری با لباس‌های محلی، گویش‌های ترکی و لری و آئین‌های خاص از جذابیت‌های گردشگری عشایری در استان است.»
او ادامه می‌دهد: «ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری از جمله برنامه‌های این اداره‌کل برای توسعه گردشگری عشایری استان است.»
هم اکنون ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است که برخی از آن‌ها در مناطق عشایری است.
استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالیانه میزبان ۳میلیون گردشگر است.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *