بیلانکی تبریز

بیلانکی تبریز ، پهنه جدید چپاولگران میراث فرهنگی

محله قدیمی بیلانکی تبریز ، پهنه تازه چپاولگران و غارتگران عرصه میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی است که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اقدام به دستگیری متخلفان در آن کرده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، از دستگیری باند حفاری غیرمجاز در منطقه بیلانکی تبریز خبر داد و افزود: به دنبال پیگیری و شناسایی محل حفاری غیرمجاز در منطقه یاد شده و  در عملیاتی جامع، عوامل نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی در محل مورد نظر حاضر شده و افراد مشارکت کننده در این امر شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ کاظم داداشی اظهار داشت: در این عملیات تعداد ۱۱ نفر از عوامل حفاری غیرمجاز که در منزلی مسکونی اقدام به حفاری برای کشف اموال تاریخی در سه نقطه به عمق های ۱۵، ۱۷ و ۲۰ متر کرده بودند، دستگیر و ابزار آلات مورد استفاده آنان ضبط شد.

وی اضافه کرد: افراد خاطی به همراه ابزارآلات پیشرفته به عنوان متهم به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و مراحل قانونی برابر مقررات انجام خواهد شد.

داداشی توصیه کرد: مردم استان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را از طریق تماس با شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی به دلیل داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از عرصه های گوناگون تاریخی و میراثی به یکی از مناطق پررونق حفاری های غیرمجاز برای افراد سودجو در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف تبدیل شده است.

در ماه های اخیر، حفاری های غیرمجاز و غیر قانونی در حوزه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به یکی از معضلات مهم این بخش تبدیل شده است، به گونه ای که از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۳۶ نفر حفار در نقاط مختلف استان از جمله محلات قدیمی تبریز مانند دوه چی، حافظ، بارون آواک و شهرهای مراغه و بخش لیلان ملکان و روستای بالاسنگ کلیبر و روستای جانقور شهر باسمنج و شهرستان های اسکو، کلیبر و جلفا، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی، هدف اصلی از حفاری های غیرمجاز متعدد در آذربایجان شرقی، کشف اشیای عتیقه در مناطق مختلف تاریخی عنوان است که شرایط کرونایی و تهدید مشاغل مختلف به خصوص در حوزه کارگران فصلی از جمله دلایل این پدیده می باشد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *