ماکو

مرمت بنای تاریخی باغچه‌جوق ماکو به ۹۹ درصد رسید

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ غربی با اشاره به مرمت بنای تاریخی باغچه جوق ماکو گفت: هم اکنون این بنا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مرمت آن از سال ۹۵ با همکاری منطقه آزاد ماکو آغاز شده است.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به همکاری‌های مناسب بین اداره‌کل میراث فرهنگی و منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: با توجه به وجود بناهای تاریخی با ارزش و ظرفیت بالای گردشگری در این منطقه به دلیل هم‌ مرزی با ترکیه می‌توان با افزایش همکاری‌ها به رونق گردشگری در این منطقه کمک کرد.

وی افزود: مرمت کاخ باغچه‌ جوق یک مثال مناسب از همکاری‌های بین اداره‌کل و سازمان منطقه آزاد است چون با حمایت این سازمان می‌توان برای مرمت سایر بناهای تاریخی که نیازمند مرمت هستند، در این منطقه همکاری کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ غربی تصریح کرد: بنابراین برای ادامه همکاری‌ها نیاز به تشکیل کمیته مشترکی است که در این کمیته کارشناسان اداره‌کل و سازمان منطقه آزاد ماکو با هم‌اندیشی و رایزنی برنامه‌های لازم برای همکاری را مشخص کنند.

جباری افزود: قلعه‌ جوق و ساختمان شهربانی ماکو از جمله بناهای تحت مالکیت دستگا‌ه‌های دیگر بوده که نیاز به مرمت دارد و براساس قانون ماده 98 برنامه ششم توسعه، وظیفه انجام این کار برعهده مالک است.

وی در ادامه با اشاره به مرمت بنای تاریخی باغچه جوق ماکو اظهار داشت: هم اکنون این بنا 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مرمت آن از سال 95 با همکاری منطقه آزاد ماکو آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ غربی بیان کرد: در صورت پایان‌بخشی پروژه تا پایان سال سعی می‌شود برای بازدید عموم بازگشایی شده چون این کاخ یکی از آثار تاریخی پربازدید شهرستان ماکو محسوب می‌شود.

جباری در ادامه تصریح کرد: هزینه صرف شده برای مرمت این بنای تاریخی که از چهار سال گذشته آغاز شده بود، بالغ بر سه میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ غربی در ادامه نیز گفت: هم اکنون فیلمی در بنای تاریخی باغچه جوق به نام «اقبال السلطنه» در حال ساخت است.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *