توپ جنگی

توپ جنگی دوران صفوی مهمان چهلستون شد

توپ جنگی که در انبار ضایعات کارخانه ذوب اصفهان کشف شد و احتمال می‌رود مربوط به سده‌های ۸۸۰-۱۱۱۴ خورشیدی و دوران صفوی باشد، برای مرمت و جانمایی به باغ چهلستون اصفهان منتقل شد.

به گزارش  همشهری به نقل از جام جم، فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان گفت: پس از آگاهی از کشف این اثر تاریخی، برای نگهداری و مرمت آن را به باغ چهلستون اصفهان منتقل کردیم و در حال حاضر مقدمه طراحی برای مرمت و نصب ارابه آغاز شده است. گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن است که به احتمال زیاد این توپ جنگی متعلق به دوران صفویه باشد اما اثبات آن نیاز به مطالعات و تحقیق دارد که بعد از پاکسازی انجام می‌شود تا کارشناسان راحت‌تر بدنه آن را بخوانند.

وی افزود: پس‌ از مرمت و نصب و قرائت در صورت محرز شدن ارزش تاریخی و فرهنگی این اثر کارهای ثبت میراث منقول ملی انجام خواهد شد. در سفرنامه‌های گردشگران اروپایی نقل شده است که پادشاهان صفوی به ویژه شاه عباس اول پس از پیروزی بر اشغالگران پرتغالی در مرزهای جنوب ایران و خلیج فارس تعدادی از توپ‌های غنیمتی آنان را به میدان نقش جهان انتقال و در میدان در معرض دید عموم قرار دادند.

احمد فتحی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان هم گفت: با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد این توپ جنگی متعلق به دوران صفوی است که به احتمال زیاد در سده‌های گذشته در پادگان‌های دوران صفوی در اصفهان نگهداری می‌شد و پس از سقوط این سلسله دست به دست و سرانجام برای بازیافت به کارخانه ذوب آهن تحویل شده بود.

وی با بیان اینکه این توپ جنگی تحویل اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان لنجان و سپس واحد امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شد تا مرمت شود افزود: بررسی‌ها برای مشخص شدن اینکه توپ جنگی به طور دقیق از کجا به بخش ضایعات کارخانه ذوب آهن رفته آغاز شده است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *