ارمنستان

تجربه همزمان هنر و تاریخ در «ساختمان اپرا» ارمنستان

هر سال تعداد زیادی گردشگری به واسطه طبیعت زیبای ارمنستان به این کشور سفر می‌کنند البته جاذبه‌های تاریخی این کشور از دیگر دلایل استقبال مردم برای سفر به این کشور است، چرا که افراد با قدم زدن در خیابان‌های ایروان پایتخت آن حس تاریخی وصف نشدنی را تجربه خواهند کرد.

یکی از جاذبه‌های ایروان که از آن به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، هنری و علمی نام برده می‌شود «ساختمان اپرا» است.

از دلایل ساخت این ساختمان باید به اولین اپرای بین‌المللی ارمنستان که در قرن چهارم هجری و زمانی که ارمنستان برای استقلالش در حال مبارزه بود، اشاره کرد. تیرگان چوحاجیان آهنگساز و رهبر ارکستر در سال ۱۸۶۸ اولین اپرا را ساخت و به همین دلیل تاثیر به سزایی در به وجود آمدن ساختمان اپرا ارمنستان داشت.

رویای هنرمندان در وجود یک خانه اپرا و کمبود ساختمانی با چنین رویکرد ارزشمندی باعث شد تا در سال ۱۹۳۳ ساختمان اپرا ارمنستان توسط معماری ارمنستانی به نام «الکساندر تامانیان» ساخته و به دست خود او نیز افتتاح شود.

ساخت این ساختمان در نوامبر ۱۹۳۰ در دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان آغاز و پس از سه سال در ژانویه ۱۹۳۳ ساخت آن تکمیل و افتتاح شد. یکی از ویژگی‌های این ساختمان که معمار آن به طرز هوشمندانه‌ای آن را اجرا کرده، این است که این ساختمان از دو سالن با نام‌های سالن کنسرت «آرام خاچاطوریان» و سالن اپرا و باله ملی تئاتر «الکساندر سپندریان» با یک سقف واحد و دو استیج متفاوت تشکیل شده است.

البته باید گفت که تصمیم ساخت قسمت دوم این ساختمان که سالن کنسرت را شامل می‌شود، در سال ۱۹۴۰ گرفته شد تا توسط جرج تامانیان پسر معماری اصلی این ساختمان انجام شود. بنابراین ساختمان اپرا ارمنستان در سال ۱۹۵۳ پس از سال‌ها تکمیل شد و سال‌هایی زیادی میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر بوده و هست.

ساختمان اپرا ارمنستان اولین و بزرگ‌ترین سالن برگزاری نمایش‌ها و کنسرت‌های اپرا در ارمنستان بوده که اجرای اپرا و باله بیش از ۸۰ سال در این ساختمان باعث شده مردم این بنا را علاوه بر یک میراث فرهنگی ویژه، یکی از عناصر و نماد ثروت فرهنگی خود نیز معرفی کنند.

از اولین فعالیت‌هایی که در این مجموعه انجام شده باید به اجرا باله «دریاچه قو» در سال ۱۹۳۵ اشاره کرد که توسط پیوتر چایکوفسکی انجام شده است.

پس از آن آرام خاچاطوریان اولین باله این کشور به نام «شادی» را در سال ۱۹۳۹ در این یکی از سالن‌های این مجموعه به اجرا درآورد. هنرمندان ارمنی اعتراف می‌کنند که ساختمان اپرا این کشور کمک بسیاری برای شکوفایی هنر موسیقی به خصوص آهنگسازی و حتی رقص در ارمنستان کرده است.

علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان این مجموعه علاوه بر تماشای رقص و اپرا می‌توانند از بازدید ساختمان اپرا که معماری اعجاب‌انگیزی دارد نیز لذت ببرند و فرهنگ و هنر را به طور تاریخی تجربه کنند. البته در محوطه بیرونی ساختمان اپرا نصب تندیس‌ هنرمندان ارمنی از جمله الکساندر سپنداریان، خاچاطوریان و شاعر معروف تامانیان جلوه‌ای خاص به بنا بخشیده است که چشم هربیننده‌ای را خیره خواهد کرد.

دریاچه‌ای در نزدیکی ساختمان اپرا وجود دارد که گفته می‌شود محلی دوست‌داشتنی برای گردشگران و مردم ایروان است؛ نکته قابل توجه در مورد این دریاچه، نام‌گذاری آن به نام «دریاچه قو» است که به افتخار باله پیوتر چایکوفسکی انجام شده است.

البته این دریاچه مصنوعی در سال ۱۹۶۳ ساخته شده و گفته می‌شود که از دریاچه سوان ارمنستان برای ساخت آن الگو گرفته شده است. این دریاچه مصنوعی نیز یکی از جاذبه‌های ایروان محسوب می‌شود چرا که در زمستان با واسطه سرما و یخزدگی آن به محلی برای تمرین پاتیناژ تبدیل می‌شود و یا اینکه در تابستان مردم و علاقه‌مندان می‌توانند رقص قوها را در آن به تماشا بنشینند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *