چرنوبیل

دورخیز چرنوبیل برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو

دولت اوکراین برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) اقدام می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، با گذشت بیش از سه دهه از وقوع فاجعه هسته‌ای در چرنوبیل که به تخلیه هزاران نفر از ساکنان این منطقه منجر شد، سیل گردشگران و بازدیدکنندگان از این منطقه مقامات اوکراین را به فکر ثبت آن در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو انداخته است. دولتمردان اوکراینی امید دارند با به رسمیت شناخته شدن منطقه ممنوعه چرنوبیل از سوی سازمان یونسکو به عنوان یک میراث جهانی، جایگاه این منطقه را به عنوان یک جاذبه گردشگری ارتقا داده و تلاش‌ها را برای حفظ بناهای قدیمی در اطراف آن افزایش دهند.

دولت اوکراین قبل از ماه مارس (اسفند ۹۹- فروردین ۱۴۰۰) درخواست خود را ثبت می‌کند اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره ممکن است تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد.

از فاجعه هسته‌ای تا تبدیل به جاذبه گردشگری

در آوریل سال ۱۹۸۶ انفجاری در رآکتور چهارم نیروگاه اتمی چرنوبیل اتفاق افتاد که بخش‌هایی از اوکراین و بلاروس را به ذرات رادیواکتیو آلوده کرد. به دنبال این انفجار، چندین شهر و روستا با جمعیت صدها هزار نفر بعد از این انفجار تخلیه شدند و یک منطقه ممنوعه به مساحت تقریبی کشور لوکزامبورگ ایجاد شد. مقامات اوکراین می‌گویند ممکن است تا ۲۴ هزار سال آینده زندگی در این منطقه ممنوعه برای انسان‌ها امن نباشد. منطقه مذکور این روزها به جولانگاهی برای حیوانات وحشی تبدیل شده و گوزن‌ شمالی و آهوی کوهی در جنگل‌های اطراف آن پرسه می‌زنند.

طرح ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو از طرف الکساندر تکاچنکا وزیر فرهنگ اوکراین مطرح شد که سیل اخیر گردشگران داخلی و خارجی را به عنوان مدرکی دال بر اهمیت چرنوبیل، برای مردمان اوکراین و جهان، توصیف می‌کند.

سال گذشته میلادی به دنبال پخش سریال پرمخاطب چرنوبیل (۲۰۱۹)، ۱۲۴ هزار گردشگر از جمله ۱۰۰ هزار توریست خارجی از این منطقه بازدید کردند که یک رکورد به شمار می‌آید.

به گفته تکاچنکا، ثبت در فهرست میراث جهانی می‌تواند منطقه ممنوعه چرنوبیل را به یادبودی علیه تکرار فاجعه هسته‌ای تبدیل کند.

این مقام اوکراینی می‌گوید تلاش برای ثبت رسمی این منطقه در فهرست میراث جهانی پس از تکمیل پروژه نصب گنبد محافظ روی رآکتور چهارم در سال ۲۰۱۶، اولویت جدید دولت اوکراین بوده است. وی معتقد است حالا که امنیت منطقه تضمین شده با کسب عنوان میراث جهانی می‌توان امید داشت تعداد بازدیدکنندگان از این منطقه به یک میلیون نفر در سال برسد.

پس از انفجار سال ۱۹۸۶ در نیروگاه چرنوبیل، سه رآکتور دیگر این تاسیسات به تولید برق ادامه دادند تا این که نیروگاه در سال ۲۰۰۰ به طور کامل تعطیل شد. فردا سه شنبه ۲۵ آذر بیستمین سالگرد تعطیلی این نیروگاه است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *