آنوبانی‌نی

“آنوبانی‌نی” سامان می‌گیرد؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز اول ساماندهی اثر باستانی “آنوبانی‌نی” خبر داد.

امید قادری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به گذشت هفت سال از آغاز پیگیری های میراث فرهنگی برای نجات کتیبه باستانی آنوبانی نی از حصار مدرسه‌ای در سرپلذهاب، اظهارکرد: متاسفانه طی این سالها علیرغم رایزنی ها و پیگیری های زیادی که با آموزش و پرورش داشتیم، موفق نشدیم مدرسه ای که این اثر باستانی در آن واقع شده را به تملک در بیاوریم.

وی از ورود استاندار به این موضوع یاد کرد و افزود: نهایتا حدود یک سال پیش در نشست شورای آموزش و پرورش استان که با حضور استاندار برگزار شد، موضوع رهایی آنوبانی نی از حصار این مدرسه که در زلزله سال 1396 تخریب شده را مطرح کردیم که در نهایت استاندار برای حل این مشکل دستور داد تا از محل اعتبارات زلزله به آموزش و پرورش زمین و بودجه‌ای داده شود تا مدرسه را به میراث فرهنگی واگذار کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: ادامه پیگیری های استاندار برای ساماندهی کتیبه 4000 ساله آنوبانی نی منجر به این شد که اخیرا حدود پنج میلیارد ریال به آن اختصاص داده شد.

اختصاص بودجه برای ساماندهی آنوبانی نی درحالی است که اما و اگرهایی هم پیش روی اجرای این پروژه وجود دارد.

وی با تاکید براینکه آموزش و پرورش هنوز بصورت کتبی موافقتش را برای واگذاری مدرسه به میراث فرهنگی اعلام نکرده، گفت: هرچند آموزش و پرورش تاکنون مدرسه را به میراث فرهنگی واگذار نکرده، اما در رایزنی های که با مدیرکل آموزش و پرورش استان داشتیم، بصورت شفاهی موافقت کرده تا بخشی از حیاط مدرسه را برای اجرای فاز اول ساماندهی آنوبانی نی اختصاص دهد.

قادری اضافه کرد: باتوجه به اعتباری که استانداری به این پروژه اختصاص داده، اکنون منتظر موافقت کتبی آموزش و پرورش برای اجرای فاز اول ساماندهی آنوبانی‌نی هستیم.

وی یادآورشد: درصورتی که آموزش و پرورش بصورت کتبی موافقت خود را اعلام کند، این فاز از ساماندهی پروژه که محوطه سازی آن خواهد بود را آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از اختصاص اعتبار برای ساماندهی این اثر باستانی به عنوان یک فرصت استثنایی یاد کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا این فرصت از دست نرود و بتوانیم آنوبانی نی را به یک قطب گردشگری تبدیل کنیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *