فرهنگ

راه ابریشم مسیر تبادل فرهنگ، پهنه هنر، اخلاق است

 دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران طی سخنانی در «پنجمین فستیوال بین المللی مارکوپولو – راه ابریشم» گفت: راه ابریشم مسیر تبادل فکر و فرهنگ؛ و پهنه هنر، اخلاق و نعمه‌های جاودان جهانی است.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، حجت الله ایوبی روز چهارشنبه در «پنجمین فستیوال بین المللی مارکوپولو – راه ابریشم»، گفت: راه ابریشم یکی از موضوعات مهم در دستورکار یونسکو است و ایران نیز سال گذشته میزبان ششمین همایش بین‌المللی راه ابریشم در شهر بسیار  تاریخی و زیبای همدان بود.
وی با اشاره به “تفاوت تمدن‌هایی که بر سر راه ابریشم قرار گرفته اند” افرود: راه ابریشم برخلاف تصور رایج نه فقط راه تبادل تجاری و اقتصادی، بلکه راه تبادل فکر و فرهنگ و اندیشه هم بوده است. مردمانی که در مسیر راه ابریشم قرار دارند، دارای یکی از کهن‌ترین هنرهای این سرزمین‌ها، یعنی هنر خوشنویسی، کتاب، تذهیب و تشعیر هستند.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اشاره به اینکه “برای مردم ایران و سرزمین‌های اطراف چین، دانش دانستن و نوشتن چنان ارزشمند بود که حروف را با بهترین هنر بیان می کنند”، ادامه داد: این سرزمینها، سرزمین‌های عرفان و ادب هستند؛ سرزمین‌های باطن و ظاهر. سرزمین‌هایی که مردمان اهل دلند. و تفاوت بین دل، قلب و عقل به عنوان یک مفهوم شرقی، برخاسته از راه ابریشم است. ادیبان و عارفانی که در این دیار هستند و همچنان از آنها به بزرگی و عظمت یاد می‌شود.
ایوبی گفت: راه ابریشم راه آغاز علم و دانش است. سال گذشته و در ۱۷۵۰ امین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در جنوب ایران، آن را در فهرست رویدادهای بزرگ یونسکو ثبت کردیم. بزرگان علم و اندیشه در این سرزمین فراوانند اما نکته مهمتری که راه ابریشم را متمایز می کند این است که در اینجا علم و اخلاق، دو روی یک سکه بودند.
وی افزود: در دانشگاه جندی شاپور، منشور اخلاق پزشکی در ۱۷۵۰ سال پیش تدریس و اجرا می شد. و ما اکنون در این روزگار در یونسکو با مفهومی جدی به نام اخلاق روبه‌رو و مشغول نگارش اخلاق هوش مصنوعی هستیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران به هنر موسیقی اشاره و گفت: راه ابریشم، راه آوا، راه ساز، راه آواز و راه نغمه های جاودان جهانی است. می‌دانید که بسیاری از سازهای امروز جهانی آبا و اجدادشان را باید در مسیر راه ابریشم پیدا کنند. سازهای سه تار، تار، نی به گیتار و فلوت تبدیل شدند.
وی در پایان ویژگی های منحصر به فرد طبیعی، جغرافیایی، تاریخی و میراث معنوی سرزمین های راه ابریشم را دارای چنان اهمیتی دانست که افراد بزرگی چون مارکوپولو و ابن بطوطه آن را پیموده اند.
در پنجمین فستیوال بین المللی مارکوپولو کرواسی که امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می شود، پرویز اسماعیلی سفیر کشورمان نیز حضور دارد.
از سوی سفارت کشورمان در زاگرب؛ امسال یک فیلم مستند از آثار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، یک کلیپ معرفی میراث فرهنگی و گردشگری ایران، چند قطعه موسیقی سنتی ایرانی و یک قطعه سنتور نوازی اثر مجید اخشابی از هنرمندان مطرح کشورمان به دبیرخانه و شرکت کنندگان در فستیوال ارائه شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *