ایتالیا

نوسان در توسعه فرهنگی، حاصل تفاوت مدیریتی ایران و ایتالیا

 ایرانشناس و رایزن سابق فرهنگی ایتالیا در ایران، معتقد است: تفاوت مدیریتی ایران و ایتالیا، موجب نوسان در توسعه فرهنگی شده و خصوصی سازی و استقلال تصمیم‌گیری، به رشد فضاهای فرهنگی کمک می‌کند.

پروفسور کارلو چروتی، رایزن سابق فرهنگی ایتالیا در ایران در وبینار توسعه فضاهای فرهنگی در ایتالیا که روز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه در ایتالیا جمعیت ایرانی بسیار جوانی داریم، گفت: بیشتر ایرانیانی که اکنون در ایتالیا هستند دانشجویان به شمار می رود که در دانشگاه خود من یعنی ساپینس روم انی ها بعد از هندی‌ها دومین گروه دانشجویان خارجی هستند.
این ایران‌شناس اضافه کرد: بیشترین دانشجویان در رشته‌های پزشکی و علوم پایه تحصیل می کنند و بخش بزرگی از آنها بعد از فارغ التحصیلی به شمال اروپا و کشورهایی چون آلمان و سوئد و بخش دیگری به کانادا می‌روند.
معاون بین‌الملل دانشگاه ساپینس، اظهار داشت: در همین دانشگاه ساپینس، سالهاست ایرانی ها انجمن دانشجویی دارند یکی از کارهایی که سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند در این زمینه انجام بدهد راه اندازی اتاق ایران در ایتالیا است کاری که دولت چین در موسسه کنگفو انجام داده و فرهنگ و زبان چینی را تدریس می کند این کار می تواند هم برای دانشجویان ایرانی و هم برای علاقمندان جذاب باشد.
چروتی، گفت و گوهای فرهنگی را یکی از عوامل مهم توسعه مراکز فرهنگی دانست و گفت: بین ایران و واتیکان گفت و گو های مذهبی بسیاری شکل گرفته است این کار مفیدی است اما فقط استادان دانشگاه در آن هستند سومین بخشی که به نظر من اهمیت دارد روابط میراث فرهنگی است ما این ارتباط را با لبنان و مصر و حتی کوبا داشتیم و دانشجویان داد و ستد شده اند.
وی با اشاره به نمایشگاهی که در دانشگاه ساپینس با همکاری وزارت میراث فرهنگی ایران سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه درباره کنگاور برگزار شده است، بیان کرد: نکته دیگر بوم گردی و گردشگری در استان هاست ما در ایتالیا به توریزم اهمیت بسیاری می دهیم، مثلا در استان لاتزیو موسسه‌ای داریم که علوم پایه را برای توسعه میراث فرهنگی استفاده می‌کند و قبل از دوره ترامپ و دوران کرونا قرار بود با ایران هم ارتباط نزدیک بگیرند و همکاری داشته باشند.
او با اشاره به مدیریت فرهنگی و تفاوت آن در ایران و ایتالیا اظهار داشت: در سیستم ایتالیایی مجموعه‌های فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری است که ترکیب میراث فرهنگی و ارشاد در ایران می‌شود و بخش دیگری که بودجه بیشتری دارد استان‌ها هستند که معاونت فرهنگی دارند. در ایتالیا خود دانشگاه‌ها مراکز فرهنگی نظیر سالن تئاتر و کنسرت دارند البته این موارد استان به استان و دانشگاه به دانشگاه متفاوت است اما در برخی موارد موسساتی هستند که در بخش‌هایی از کشور سرمایه‌گذاری مالی می‌کنند، فستیوال های متفاوتی وجود دارد و عناصر مدیریتی در ایتالیا بسیار گوناگون است.
چروتی، از بنیاد موتی در ایتالیا مثال زد و افزود: موجی شخصیتی مثل شجریان در ایتالیا است اما بنیاد او در اختیار ش و خانواده‌اش به طور مستقل بوده و هر کاری که نیاز باشد خودشان انجام می‌دهند.
در ایتالیا موسسات دولتی هم استقلال تصمیم گیری دارد و وقتی مجوز می گیرند می توانند کارهایی که در تئاتر خوب آن مجوز تعریف شده را انجام دهند. اما وقتی موسسه ماکسی که مربوط به موزه هاست می‌خواست آثار موزه هنرهای معاصر ایران را به ایتالیا بیاورد و به نمایش بگذارد، با موزه، وزارت میراث فرهنگی، دولت و مجلس ایران رو در رو شد که در نهایت هم کار را لغو کردند، این موسسات هم مالیات می‌پردازند اما در مواردی که درآمد داشته باشند.
قولی معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان اینکه ایتالیا کشوری پیشرو در توریسم فرهنگی و هنری است گفت: مطالعات خوبی در توسعه فضاهای فرهنگی در این کشور انجام شده است، نهادهایی در ایتالیا هستند که زیر نظر دولت اما به طور مستقل کار می کنند و کارهای جدیدی را ترتیب می‌دهند.
وی افزود: بخش خصوصی بخشی از کارهای بزرگ را انجام می دهند اما وقتی یک مجوز کلی دارند استقلال عملکرد به آنها داده شده است در مورد مسئله موزه هنرهای معاصر نیز باید بگویم این تصمیم گیری حتی در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نبود.

این وبینار یکی از نشست‌های مجازی از مجموعه وبینارهای توسعه فضاهای فرهنگی در جهان امروز  بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه توسعه فضاهای فرهنگی برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *