کاروانسرای باغ شیخ

ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ساوه مستلزم همکاری مالک و وارثان است

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان گفت: فعالیت های مربوط به تکمیل پرونده کاروانسرای باغ شیخ پرونده برای ثبت جهانی باید تا پایان امسال تکمیل شود اما یکی از مهم‌ترین مشکلات بی نتیجه بودن مذاکره با مالک و ورثه این بنای تاریخی و همکاری نکردن آنها است.

«رضا ایاز» روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: کاروانسرای باغ شیخ یا عبدالغفارخان یکی از گزینه‌های سال ۲۰۲۰ به منظور ثبت جهانی در یونسکو است که مقدمات این رخداد مهم در دست انجام است.

وی اظهار داشت: برای مرمت و آماده سازی این بنای تاریخی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه بیان کرد: پرونده ثبت جهانی این کاروانسرا که در روستای باغ شیخ و در هشت کیلومتری شرق شهر ساوه قرار دارد، به دلایل مختلف نواقصی دارد که نیازمند توجه جدی از سوی مسئولان ذیربط است.
وی با بیان اینکه برخی مسائل و مشکلات با مالک خصوصی این کاروانسرا عامل اصلی در روند کند مرمت و تکمیل پرونده است، گفت: مذاکره با ورثه مالک خصوصی کاروانسرای باغ شیخ به نتیجه نرسیده و همکاری لازم در این خصوص وجود ندارد.
ایاز تصریح کرد: تا پایان امسال باید پرونده مربوط به ثبت جهانی این ملک تکمیل شود و میراث فرهنگی تاکنون برای انجام فعالیتهای مربوط به نقشه‌برداری و مرمت اثر با مالک به توافق نرسیده است.
به گفته او، مالک کاروانسرای باغ شیخ به علت مشکلات مالیاتی و تنظیم سند حاضر به همکاری نیست و میراث فرهنگی در نهایت این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ساوه در مورد آغاز مرمت مسجد جامع تاریخی شهر نیز، گفت: بندکشی بام، شبستان‌ها و در مجموع عملیات استحکام بخشی مسجد جامع ساوه نیز با بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال انجام است.
ایاز ادامه داد: بازسازی منطقه گردشگری قیز قلعه، بازار تاریخی ساوه و تکیه باغ شیخ در حال انجام است و کار مرمت امامزاده فضل‌ بن سلیمان نیز با همکاری خیرین به طور کامل انجام شد.
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ساوه همچنین بازسازی گذر عباسیه و گذر آهنگران با همکاری شهرداری و شورای شهر ساوه را از فعالیت های انجام شده امسال برشمرد و گفت: نمای ورودی مسجد انقلاب نیز در حال بندکشی و مرمت است.
وی ضمن تاکید بر حمایت جدی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، گفت: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و همچنین ارائه خدمات بهتر به گردشگران از سیاست‌های مهم اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه محسوب می‌شود.

کاروانسرای عبدالغفارخان یا باغ شیخ واقع در روستایی به همین نام در هشت کیلومتری شرق شهر ساوه قرار دارد که در سالهای اخیر به نوعی مهجور ماند و گزارش هایی مبنی بر خطر تخریب این اثر تاریخی در رسانه ها به خصوص خبرگزاری ایرنا منتشر شد اما خوشبختانه این ملک ارزشمند همچنان سرپا است و با انجام برخی اقدامات عمرانی از قبیل نقشه برداری و مرمت آن می توان پرونده اش را برای ثبت به یونسکو فرستاد؛ ‌فرصتی ارزشمند و مهم که می تواند ساوه را که قدمتی افزون بر چهار هزار سال دارد در کانون توجه جهانیان قرار دهد و از این دیار صنعتی و تولیدی وجهه ای بین المللی با رنگ و بوی تاریخ و فرهنگ بسازد.

این کاروانسرا که با نام «باغ شیخ» هم شهرت یافته در مساحتی افزون بر چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع در دوران زندیه احداث شده و از جمله بناهای چهارایوانی متناسب با اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می شود.

کاروانسرای باغ شیخ که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسید از بناهای دوره زندیه است که علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است.

شهرستان ساوه دارای ۱۰۱ اثر تاریخی ثبت ملی شده، است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *