موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی شد

موزه هنرهای معاصر تهران عصر پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرای خارجی و جمع محدودی از هنرمندان به صورت رسمی بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران بعدازظهر پنجشنبه (۹ بهمن) با حضور برخی از مدیران هنری، سفیران خارجی و هنرمندان در محل سینماتک موزه برگزار شد.

در این مراسم سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر اولین سخنران این مراسم بود که موزه هنرهای معاصر تهران را به عنوان بزرگترین مرکز هنری ایران معرفی کرد و گفت: این مرکز هنری در حالی بازگشایی می‌شود که به شبیه‌ترین حالت خود را نسبت به شکل اولیه اش دارد و  الحاقاتی که طی سال‌های قبل به آن اضافه شده بود، حذف شدند.

در زمانی که موزه درگیر مرمت بود، مطالعات وسیعی روی گنجینه موزه هنرهای معاصر صورت گرفت که حاصل آن در قالب ۶ عنوان کتاب به چاپ رسید که به فراخور رونمایی خواهند شد. همچنین برنامه‌های متعددی را برای موزه پیش رو داریم که آنها نیز اعلام خواهند شد.

پس از آن کلیپی کوتاه از ویژگی‌های شخصیتی و اهداف و افکار مرحومه منیژه میرعمادی برای حضار پخش شد که در آن جمشید ناصری (همسر ایشان) به چگونگی شکل‌گیری ایدۀ جمع آوری مجموعه نقاشی‌های خانوادگی‌شان اشاره کرد.

آرزویی که پس از سال‌ها محقق شد

سخنور بعدی این مراسم جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی بود که بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران را آرزوی بزرگی مرحومه میرعمادی خواند که پس از مرگ وی محقق شد و افزود:  خانه ما در این ۳۴ سالی که زندگی کردیم همانند موزه ای کوچک بود که بر کیفیت زندگی خودمان هم اثر گذارده بود و حالا همه مردم می توانند از دیدن این آثار بهره‌مند شوند.

بهرام کلهرنیا هنرمند نقاش و نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، آرزوی بزرگی بود که سال‌ها به دلایل مختلف که از جمله بی‌توجهی مدیران پشت گوش می‌افتاد و اراده‌ای برای عمل به آن وجود نداشت.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مرمت موزه هنرهای معاصر تهران بروز کرد، تصریح کرد: جامعه هنری جامعه ای احساسی است که می خواست بزرگترین موزه ایران بار دیگر احیا شود و احیا آن آرزوی تمامی سال‌هایی بود که به تاخیر افتاده بود.

این ساختمان مسن است و ما باید بر روند این مرمت نظارت می کردیم؛ روح موزه به آرزوهای ما شباهت نزدیکی داشت و به همین دلیل ما با مرمت و ساخت آن درگیر شدیم. ساختمان بیمار بود و امروز درمان شده است. در این روند حتی چیزهای به آن برای به‌روز شدن افزوده و سیستم‌های قدیمی معاصر شدند؛ سیستم تهویه به روز شد، مخزن بهبود یافت و …

این هنرمند در انتها یادآور شد: متأسفم که امروز از جامعه هنری در جمع کم می‌بینم و فکر می‌کنم باید حضوری پررنگ‌تری می‌داشتند اما به آنان اعلام خواهم کرد که کار موزه به درستی انجام گرفته است و همچنان مستندسازی زندگانی ایرانی و جهانی را ادامه خواهد داد.

در ادامه سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای تجسمی و مجری این مراسم اعلام کرد که به دلیل شرایط ناشی از کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد حضور محدود هنرمندان در این مراسم هستیم اما موزه هنرهای معاصر تهران طی روزهای آتی پذیرای هنرمندان خواهد بود.

راه پرتلاطمی که دولت یازدهم برگزید

پس از اجرای چند قطعه پیانو برای حضار، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنور پایانی این مراسم بود که پس از تبریک فجر انقلاب با ممتاز خواندن جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران در بین منظومه هنرهای معاصر ایران و جهان بیان کرد: این موزه یادخانه‌ای از هنرمعاصر ایران و جهان در زمانه ای پرشتاب است و هم خاطره‌خانه‌ای برای نسل من و نسل بعدی.

در آغاز دولت یازدهم ما با یک دورراهی مواجهه بودیم: استمرار  فعالیت های قبلی با اصلاحاتی حداقلی از یک سو و پذیرش نیاز به اقدامی برای تغییر از سوی دیگر که دومی را برگزیدیم.

وی افزود: اصولاً مسئولان به تأسیس علاقه بیشتری دارند تا استقرار؛ اما فرض ما بر این بود که ضرورت بر استقرار است و راه پرتلاطم‌تر بازسازی را برگزیدیم و با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه و عمرانی و همکارانم در معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی کار آغاز شد و طی ۳۲ ماه فعالیت، کارها به سرانجام رسید.

حسینی همچنین از اهدای آثار منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران تشکر ویژه‌ای کرد و گفت: قطعاً گردش و نمایش مجموعه «ارمغان» که ارمغانی از سوی خانم میرعمادی و همسرشان است، در سال‌های آینده تحسین و ستایش بیشتری را برخواهد انگیخت.

در انتها مدعوین به تماشای آثار ارائه شده به مناسبت بازگشایی موزه پرداختند و از دو نمایشگاه «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» دیدن کردند.

انتظاری که پایان یافت

موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی ۳۰ ماهه، با افتتاح نمایشگاه‌های «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» گشایش یافت و بازدید عمومی این دو نمایشگاه نیز از روز ۱۴ بهمن ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر خواهد بود.

در نمایشگاه «ارمغان» ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه نیز که متناسب با نمایشگاه آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته می‌شود.

آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت الله شکیبا، حسین زنده رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران می‌رود.

نمایشگاه «عکس مفهومی» نیز گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر، گروان الک، گوردون ماتا کلارک، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و … در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *