موزه هنر‌های معاصر تهران

مروری بر تحولات هنر اعتراضی ایران در موزه هنر‌های معاصر تهران

نمایشگاه آینه در آینه مطالعه‌ای بر تحولات هنر معاصر ایران را به تصویر خواهد کشید.

باشگاه خبرنگاران جوان – احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران از برپایی نمایشگاهی با عنوان «آینه در آینه» با محوریت مروری بر تحولات هنر معاصر ایران در این موزه خبر داد.

بر اساس گفته‌های مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران، این رویداد با هم‌افزایی موزه و سایر گنجینه‌های نهاد‌های هنری برگزار می‌شود و هنر اعتراضی ایران را به نمایش می‌گذارد.

هنر اعتراضی ایران از دوران مشروطه آغاز می‌شود و به هنر انقلاب و جنگ گره می‌خورد. درون مایه این هنر از انقلاب مشروطه و کودتای ۲۸ مرداد نشات گرفته و بعضا ردی پای آن در مکتب سقاخانه هم دیده می‌شود.

آقایی با بیان اینکه در نیم قرن اخیر و از اوایل دهه ۴۰ هنر اعتراضی با ادبیات، تئاتر و سپس در قالب تجسمی در ایران ریشه دواند، گفت: نمایشگاه داخی به وجه معنایی آثار می‌پرداختند و نمایشگاه خارجی هم فضای اعتراضی ایران را به نمایش می‌گذاشتند. نمایشگاه آینه در آینه هم از هنرمندان مستقل شروع می‌شود و به هنر انقلاب می‌رسد.

کیانوش معتقدی مدیر نمایشگاه «آینه در آینه»  با بیان اینکه شروع هنر اعتراضی از دهه ۵۰ اتفاق افتاده و زیر مجموعه‌ای از هنر اعتراضی بوده است، گفت: جریان‌هایی در هنر معاصر ایران بعد‌ها به مکاتب و جنبش‌ها تبدیل شده‌اند.

بازه تاریخی این نمایشگاه یک دهه است که شکل چیدمان آثار بر اساس سیر تاریخی روایتگر هنرمندانی است که در این بازه کار کردند. بیش از نیمی ار آثار برای اولین بار به نمایش درمی‌آیند. روایت نقاشانی که در مقطع تاریخ خاص از مضامین ملی و حماسی استفاده کردند.

وی با اشاره به ابعاد بزرگ آثار نمایشگاه ادامه داد: این نقاشی‌ها در ساختار نقاشی دیواری ایجاد شده بودند، دو عنصر اصلی در هنر انقلاب، مردم و رهبری هستند. مواجه هنرمندان و نوع زیباشناسی در استفاده آن‌ها از این دو مضمون، مورد مطالعه قرار گرفته است. در مجموع ۹۰ اثر نقاشی، عکس و گرافیک از تحولات هنر معاصر ایران از ۲۸ دی تا اواسط اسفندماه در موزه هنر‌های معاصر تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *