غواصی

تهیه دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردشگری ناپایدار و غواصی ازجمله معضلات ما در خلیج فارس و دریای عمان است. در این شرایط دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس تدوین شده است.

به گزارش ایسنا، داوود میرشکار امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها و پنجاهمین سال انعقاد کنوانسیون رامسر که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ضمن اشاره به اینکه افزایش دمای کره زمین، افزایش دمای خلیج فارس را به‌دنبال دارد، اظهار کرد: این مسئله سبب سفیدشدگی آب‌سنگ‌های مرجانی شده است حتی آب‌سنگ‌های مرجانی به‌ویژه شاخ گوزنی در دریای عمان و خلیج چابهار که وضعیت بهتری داشتند نیز حدود ۹۰ درصد دچار سفیدشدگی شده‌اند.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علاوه بر افزایش دما، کدورت آب نیز سبب سفیدشدگی آب‌سنگ‌های مرجانی می‌شود، ادامه داد: در جزایر خارک، خارکو و نایبند سفیدشدگی آب‌سنگ‌های مرجانی مشاهده می‌شود اما جزیره کیش شرایط بهتری از این نظر دارد.

میرشکار همچنین درباره برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی توضیح داد: درصورت اجرایی شدن این این برنامه مدیریت یکپارچه‌ای برای حفاظت از لاک پشت‌ها خواهیم داشت همچنین تهیه برنامه اقدام حفاظت از دلفین گوژپشت در نخیلو نیز درحال تدوین است.

به گفته وی غواصی و گردشگری ناپایدار از مشکلات و معضلات دریای عمان است که برای مدیریت این بخش با منطقه آزاد کیش تفاهمنامه‌ای امضا شده است .دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس و دستورالعمل ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی در کشور نیز نهایی شده است. از سوی دیگر طی سال آینده به شرط تامین اعتبارات گشت دریایی به طور مداوم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: پروژه احیای آبسنگ‌ها در جزایز خارک و نایبند در حال انجام است.

میرشکار در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برنامه حفاظت از فک خزری نیز تهیه شده است، تصریح کرد: اطلس مناطق دریایی خلیج فارس و دریای عمان نیر تدوین شده است و اطلس خزر نیز به‌زودی تدوین می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *