گردشگری

همکاری استانهای غربی برای تعریف گردشگری ضعیف است

کرمانشاه سرزمینی است که از دیرباز به واسطه موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص خود یکی از نخستین زیستگاه های بشری بوده و همین قدمت طولانی باعث شده تا آثار تاریخی متعددی در این دیار وجود داشته باشد، بگونه ای که طبق برآوردها تاکنون حدود 4200 اثر تاریخی شناخته شده در آن کشف شده که می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای جذب گردشگران علاقمند به تاریخ باشد.

محوطه تاریخی بیستون که به ثبت جهانی رسیده، تاق‌بستان باشکوه، معبد الهه آب‌ها، عمارت خسرو، تاق‌گرا، قلعه اسرارآمیز یزدگرد، زیج منیژه، آنوبانی‌نی 4000 ساله، گوردخمه‌های رازآلود و… گوشه‌هایی از آثار تاریخی کم‌نظیر این استان هستند که هرساله می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشانند.

البته کرمانشاه فقط یک استان تاریخی نیست و طبیعت این سرزمین هم بکر و بی نظیر است. کوه های سربه فلک کشیده پرآو و شاهو، دره های عمیق و جادویی اورامانات، جنگل های زیبای بلوط، آبشارهای بلند و سحرانگیز، رودخانه های خروشان و سراب های پر آب فراوان نیز از جاذبه های طبیعی این استان به شمار می روند که این جاذبه ها هم می توانند پای گردشگران طبیعت گرد را به کرمانشاه باز کند.

درکنار همه این ها، کرمانشاه هند ایران است. دیاری که در آن اقوام و مذاهب مختلفی وجود دارد و تنوع قومی و مذهبی این دیار باعث شده تا رنگین کمانی از فرهنگ ها و آداب و رسوم را در این استان داشته باشیم که در نهایت آرامش و امنیت در کنار هم زندگی می کنند و همین می تواند هر گردشگری را مسحور تنوع خود کند.

و اما این سرزمین غنی از جاذبه ها، هیچگاه آنطور که باید فرصتی برای خودنمایی نداشته و نتوانسته همانند شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و یا شهرهای شمالی کشور پذیرای خیل زیادی از گردشگران باشد، باوجود اینکه به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری، کرمانشاه از نظر تنوع و وجود جاذبه های گردشگری متعدد چیزی از این استان ها کم ندارد.

به گزارش ایسنا، اینکه چرا کرمانشاه با وجود همه این ظرفیت ها و جاذبه ها هیچگاه نتوانسته به جایگاه واقعی خود در گردشگری ایران برسد، سوالی است که در نظر داریم طی سلسله گزارشاتی با کمک کارشناسان و فعالین گردشگری استان برای آن پاسخی پیدا کنیم.

سابق حسینی از کارشناسان ارشد برنامه ریزی گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش، عوامل متعددی را عنوان می کند و معتقد است عواملی همچون تعداد کم آثار ثبت جهانی شده، عدم ثبات مدیریتی و عدم همگرایی بین مجموعه گردشگری، نداشتن زیرساخت های لازم، عدم تعامل استانهای منطقه غرب کشور برای تعریف یک محور گردشگری، بی توجهی به رویدادسازی ها، نپرداختن دانشگاه های استان به مقوله گردشگری و … می تواند از علل عدم تبدیل شدن کرمانشاه از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری باشد.

حسینی در گفت و گو با ایسنا در تشریح این موضوعات اظهارکرد: تعدد آثار ثبت جهانی شده در استان هایی مانند اصفهان باعث شده که به عنوان یکی از مقاصد گردشگران خارجی در کشور شناخته شود، چراکه بواسطه آثاری که در این استان ها ثبت جهانی شده، یونسکو بیشتر به آنها می پردازد و همین پای گردشگران خارجی بیشتری را به آنها باز می کند.

وی افزود: این  درحالی است که کرمانشاه علیرغم اینکه این ظرفیت را دارد که چند اثر ثبت جهانی شده دیگر همچون منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و تاق بستان را داشته باشد، اما درحال حاضر تنها یک اثر ثبت جهانی شده-بیستون- دارد.

این فعال گردشگری کرمانشاه افزود: وجود آثار ثبت جهانی شده متعدد در یزد، شیراز و اصفهان باعث شده که این شهرها با تعامل باهم یک مثلث گردشگری را تشکیل دهند و حجم زیادی از گردشگران خارجی که دارای ارزآوری هستند و گردشگران داخلی را به سمت خود بکشانند.

به گفته این کارشناس گردشگری، درحالی استانی مانند کرمانشاه دارای تعداد بسیار بالایی آثار تاریخی است و از آنها استفاده چندانی نکرده که برخی کشورهای عربی برای جذب گردشگر دست به ساخت آثاری دست ساز از آثار تاریخی ما زده اند.

وی تاکید کرد: مدیران این استانها در بحث گردشگری همواره مدیرانی کارآمد با قدرت چانی زنی بالا بوده اند که توانسته اند جایگاه گردشگری خود را ارتقاء ببخشند، چیزی که ما در کرمانشاه چندان آن را ندیده ایم.

حسینی اضافه کرد: استانهای کرمانشاه، همدان و کردستان می توانند یک محور گردشگری را در غرب کشور تعریف کنند و با تعامل باهم گردشگران زیادی را به این سمت بیاورند، اما متاسفانه تاکنون این همراهی و همکاری بین آنها بوجود نیامده است و آنچه هم که بوده، فقط درحد جلسه برگزار کردن و وعده دادن بوده است.

وی در ادامه به نداشتن رویدادسازی ها هم به عنوان یک خلاء برای تبدیل شدن کرمانشاه به مقصد گردشگری یاد کرد و گفت: باید قبول کنیم که در کرمانشاه به اندازه استان های شمالی و جنوبی کشور رویدادسازی نکرده ایم که بتوانیم گردشگران را به استان بیاوریم، درحالی که ظرفیت هایمان برای این کار بسیار زیاد است.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری به کم کاری دانشگاه ها هم در این زمینه اشاره ای کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه های ما که باید به عنوان منبع تولید فکر باشند و بتواند موتور توسعه استان را به حرکت دربیاورند، در حوزه توسعه صنعت گردشگری استان کم کاری کرده اند و تاکنون چندان به این حوزه ورود نکرده اند و راهکاری ارائه نداده اند که شرایط گردشگریمان را بهبود ببخشیم.

وی در ادامه به مشکلات زیرساختی کرمانشاه برای جذب گردشگر هم پرداخت و گفت: در بحث زیرساخت ها مشکلات بسیاری در کرمانشاه داریم، یک مثال بسیار کوچک در این زمینه سرویس های بهداشتی است که در اغلب مسیرهای منتهی به مناطق گردشگرپذیر یا آنها را نداریم و یا اگر هم داریم، وضعیت بسیار نامناسبی دارند که هیچ  گردشگری از آنها استفاده نمی کند.

حسینی با بیان اینکه کرمانشاه در زمینه حمل و نقل نیز برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری مشکلات زیادی دارد، عنوان کرد: در هر سه بحث حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای مشکلاتی داریم که باید مرتفع شوند، بویژه در بحث حمل و نقل هوایی که باید مسیرهای جدید پروازی داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم آموزش فرهنگ گردشگرپذیری به مردم استان، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم روزی همپای استان هایی مانند اصفهان، یزد و فارس و حتی برخی کشورهای گردشگری دنیا گردشگر داشته باشیم، باید برویم و از نزدیک با تجربیات آنها آشنا شویم و در استان اجرایی کنیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *