گلدان لایه چینی

رونمایی از گلدان لایه چینی با حضور وزیران گردشگری ایران و ونزوئلا

وزیر گردشگری ونزوئلا ضمن بازدید از نمایشگاه آثار دست ساخته لایه چینی چوبی هنرمند قزوینی، از یک گلدان لایه چینی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آلی پادرون وزیر گردشگری ونزویلا که در سفری چهار روزه برای حضور و بازدید از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی‌-تاریخی چند استان کشورمان، به ایران سفر کرده است، عصر امروز  سه شنبه به اتفاق علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نمایشگاه آثار  چوبی هنرمند قزوینی بازدید و از  یک گلدان لایه چینی چوبی رونمایی کردند.

وزیر گردشگری ونزوئلا همچنین از نمایشگاه آثار و کارگاه‌های پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری در ساختمان وزارتخانه بازدید و فعالیت هنرمندان و پژوهشگران این بخش از نزدیک  آشنا شد وگفت وگو کرد.

در این بازدید علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنکی، ولی تیموری معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، سید عبدالمجید شریف زاده مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزیر گردشگری ونزویلا را همراهی کردند.

آثار ایرانیان اعجاز هنری است

مونسان وزیر میراث فرهنگی حین بازدید با همتای ونزویلایی خود توضیح داد : ایران ٢۴ اثر فرهنگی تاریخی و ١۶ اثر فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی یونسکو ثبت کرده است.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ضمن معرفی بخش های مختلف پژوهشکده و کارگاه های هنرهای سنتی به وزیر گردشگری ونزویلا گفت: در این کارگاه ها هنرمندان و پژوهشگران بر اساس سوابق و مستندات تاریخی این هنرها را شناسایی، بازآفرینی و احیا می کنند و بیشتر این هنرمندان این هنرها را از اساتید و پیشکسوتان آموخته اند.

پاردون ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با وزیر میراث فرهنگی و معاونان وزارتخانه و همچنین آشنایی با هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، ایران را سرزمینی باستانی و کهن و و  آثار هنرمندان  ایرانی را اعجاز هنری و تاریخی توصیف کرد.

دستت ساخته‌های چوبی هنرمند قزوینی

هنر لایه چینی به دست ساخته هایی از چوب درخت اتلاق می شود که با برش های زاویه دار  نازک در سطحی از چوب و چیدمان آنها بر روی یکدیگر حجم هایی مانند گلدان و ظروف مختلف چوبی با طرح و نگاره های طبیعی تولید می شود.

علی شیرکول، هنرمند لایه چین قزوینی درباره ساخت  گلدان چوبی رونمایی شده گفت: این اثر یکی از بزرگترین لایه چینی های ایران است که از کنار هم چیدن قطعات چوب گردو  به ابعاد ٢٠*٧٠ سانتی متر  و برش زاویه دار ایجاد شده که حجم گلدان به ارتفاع ١۶۴سانتیمتر ساخته شده است.

شیرکول متولد سال ١٣۶۴ قزوین  مدرس هنر خراطی دارای ٩ نشان ملی در رشته های خراطی، لایه چینی، معرق و مشبک از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

وی با ٢٠ سال سابقه در رشته‌های مختلف چوبی  دارای مدرک درجه سه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بیش از ۵٠ نمایشگاه گروهی و اختصاصی داخلی و خارجی شرکت کرده است.

نمایشگاه دست ساخته های لایه چینی چوبی علی شیرکول هنرمند قزوینی از دوم اسفندماه ٩٩ در هشتی وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در حال برگزاری است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *